Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Friss topikok

Hirdetés

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) baleset (34) bam (3) bérbicikli (30) bicikli (17) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (133) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (4) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (13) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (30) divat (7) downhill (7) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (12) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (15) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (3) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (43) verseny (3) videó (12) világítás (5) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Blogajánló

Értelmetlenül nem kell Critical Mass

2012.09.10. 10:46 - Földes András

Teljes gőzzel folyt a szeptember 22-i Critical Mass szervezése, amikor a rendezvény két arca, Kürti Gábor és Sinka Károly egyik pillanatról a másikra lefújták az egészet. Sőt, bejelentették, hogy még egy bringás felvonulást szerveznek jövőre, és ezzel véget vetnek a nyolc éve tartó hagyománynak. A döntés kivágta a biztosítékot a több száz fős törzsgárdánál, sokan a lelkes felvonulók közül is értetlenül fogadták, hogy miért kell megszüntetni egy sikeres, és Budapest arculatához tartozó rendezvényt. A Kükü és Sinya néven ismert főszervezőket nem csak az idei botrányról kérdeztük, hanem politikai nyomásról, pénzről, és arról is, hogy miként indították el véletlenül a mozgalmat. 

Mikor döbbentetek rá, hogy nem akartok többet Critical Masst szervezni?

S: Évek óta gondolkoztunk már rajta.

K: Lassanként megváltozott a helyzet. Az első CM-ek után megtöbbszöröződött a biciklisek száma Budapesten. Nagyjából az volt a helyzet, hogy az új biciklisek közül kilenc jött a Critical Mass miatt, egy pedig valamilyen más okból. Most ez már fordítva van. A 2012-ben biciklire ülő emberek 90 százaléka nem a felvonulás miatt ül biciklire.

Meg az is elgondolkoztatott, hogy minden ilyen felvonulás egy  ürügy is a bicikli elutasítására.  Meggyőzöl egy embert, de kettőben megerősíted a gátként magasodó sztereotípiákat. Hallottál már az ördögbotos bringásokról?

S: Így már felmerült, hogy ebben a helyzetben nem feleslegesen pakolunk-e bele egy csomó energiát olyan dologba, aminél már sokkal hasznosabb is létezik.

aCM bucsu 188
Kükü és Sinya nyolc év CM-plakátjai előtt

K: Az hagyján, hogy a mi energiáinkat esetleg nem a legjobban használjuk fel, de még beszélünk 300 rendezőről meg 150 segítőről. Aztán a hirdetések, a cikkek, az újságírók munkája. Lehet, hogy érdemes lenne más bringás témákról írni a lapokban is, mint a CM-ről. De ez azért már pár éve így volt. Idén viszont sokkal több volt a problémánk.

Kerestünk valamilyen jelmondatot a felvonulásnak, ilyen mindig van, de hiába gondolkozott rajta harminc ember egész nyáron, nem jutott eszünkbe semmi jó. Közben pedig megtudtam, hogy a Kerékpárosklubban milyen körülmények közt dolgoznak az emberek.  Teljesen átlagos civil sztorit láttam. Klasszul gazdálkodnak, de az EU-s pénzek késése miatt csúszik a fizujuk, pályázati kényszerben vannak, hogy működhessenek, miközben a leghasznosabb civil munkára alig marad energia. Egy biciklisáv kiharcolására nincs pályázat. Ezt megírtam a CM Vének tanácsának (A szervezők levelezőlistája. A szerk.) és végül arra jutottunk, végül is a felvonulásunk célja, hogy a kerékpározás szakmai szervezetét felkaroljuk.

S: Ezt el is fogadtuk, legyen ez az üzenet, hogy irányítsuk a kerékpáros mozgalom tömegbázisának figyelmét a Kerékpárosklubra. Csengessék be a tagdíjat, és tegyék lehetővé a szakmai munkát.

K: De aztán belegondoltam, hogy hogyan fogjuk ezt az üzenetet eladni a tömegnek? Vonulunk, ahogy eddig, és közben belecsempésszük, hogy mit várunk tőlük. A végén bemondom a hangosbeszélőbe, hogy lépjetek be a Kerékpárosklubba? Ezzel megvezetem őket, hiszen ez a sok ember nem azért jött oda, hogy a Kerékpárosklub problémáival foglalkozzon. Ha bemész a boltba, nem vagy mérges, ha mosóport akarnak eladni neked, de ha másért jöttél, akkor joggal akadsz ki.

Rájöttünk, hogy sokkal jobb, ha nincs CM. Ezzel a lépéssel tudjuk felhívni a figyelmet a problémára.

Hogyan reagáltak a szervezők, a törzsgárda?

K: Hatalmas felháborodás volt. Eddig mindig olyan döntéseket hoztunk, amivel azonosulni tudtak ezek az emberek. Most volt először olyan, hogy Sinyával teljesen egyedül maradtunk a véleményünkkel. Olyanok hangzottak el, hogy mindenkit elárultunk, hülyék vagyunk.

S: Eddig is voltak olyan hangok egy-egy döntésünknél, hogy ezt nem értjük, vagy nem értünk vele együtt, de bízunk bennetek, legyen. Most még ilyen sem volt.

aCM bucsu 206

Egyeztettetek a döntés előtt a Kerékpárosklubbal? És mit szóltak ők az egészhez?

S: Szerintem őket is ugyanolyan meglepetésként érte, mint téged. Az egész haditerv 4-5 óra alatt kristályosodott ki a fejünkben, ezt lehetetlen volt átvinni, inkább bíztunk magunkban, és léptünk egy nagyot.

A Critical Mass szinte Budapest része lett. Ha ti nem akarjátok csinálni, akkor miért nem adjátok át másnak?

S: Nem az a lényeg, hogy mi nem akarunk szervezni, hanem hogy ne legyen CM értelmetlenül. Minden egyes sikeres mozzanata a felvonulásnak veri bele a szegeket a Kerékpárosklub koporsójába. Van egy szakmai szervezet, ahol a fővárossal együtt dolgoznak, ők csinálnak terveket, ők vannak a háttérben, kilincselnek, mindezt pénz nélkül, úgy, hogy senki nem ismeri őket. Akiket ismernek, az a Sinya meg a Kükü.

K: Konkrét példát mondok. A Kiskörút felújítása úgy kezdődött, hogy mi vetettük fel az ottani bicikliút témáját. A klub elkezdte a szakmai munkát, a főváros ötször kidobta őket, de ők ötször visszamásztak. A BKV-t győzködték, a kerületekhez jártak. Hat év munkája után elkészült a sáv, kijön a sajtó, és mit látnak? Kükü és Sinya taps közepette átadja az utat. Velük volt persze László János, a Kerékpárosklub vezetője, de ennyi. Az emberek pedig azt gondolják, hogy a CM intéz el dolgokat. Minek akkor belépni a Kerékpárosklubba?

S: Ez a mi hibánk. Olyan portfoliót csináltunk magunkról, ami nem teljesen igaz. Más érdemeit is mi kaszáltuk le. Ha tovább csináljuk így a CM-et, akkor tovább rontunk a klub helyzetén. És tudod mit mondok: az, hogy most nincs Critical Mass, az az idei Critical Mass. Ez is egy civil demonstráció.

A CM-nek abban nincs szerepe, hogy akár a politkusoknak megmutassa, továbbra is vannak biciklisek, akikkel számolni kell?

S: Ez akkor volt lényeges, amikor még alig volt az utcán biciklis. Most a választók már bicikliznek. A kerékpározás már nem szubkultúra.

aCM bucsu 143

K: Jövőre még lesz egy utolsó Critical Mass. Szóval 2014 lesz az első év, hogy nincs ilyen rendezvény. Ha azt vesszük, hogy Budapesten évente 50 százalékkal nő a biciklisek száma, ahogy most történik, akkor 2014-re a Deák tér egy biciklis demonstráció lesz. Olyan problémák adódnak ebből, hogy már nem a kritikus tömeg problémáját kell megoldani, hanem az emberekét.

Fontos üzenet még, hogy a bringások azért iratkozzanak fel a CM oldalán a riadó híradóra. Ezen a listán már most 10 ezer ember van, meg 35 ezer a Facebookon, és azért azt tudni kell, hogy ha valaki valami csúnya dolgot csinál, vagy nem csinál, akkor az a sok ezer ember ki fog állni az érdekeiért.

Mit tesztek, ha valaki azt mondja, szervez egy CM-et maga, végül is a név nincs levédve, megcsinálhatja. Sőt, szakítana azzal az elvetekkel, hogy a felvonulásnak semmilyen kereskedelmi kapcsolata nem lehet. Lesznek szponzorok, molinók, ingyen üdítő és közös kerekezés Budapest utcáin.

K: Láttam ilyet. Voltam hasonlón Berlinben, júniusban. Ez 25 éve megy, az ottani kerékpáros klub sok szponzor és a városháza segítségével szervez városi túrát. Nem volt vele semmi gond, csak ilyesmivel nem lehet elérni semmit. Ezen kívül igény esetén a tavaszig szívesen átadjuk a CM -aktivistáknak minden tudásunkat, azért tőlük nincs jogunk elzárni a piros gombot.

S: A CM nem egy fesztivál hanem demonstráció. A különbség, hogy a fesztivál célja, hogy jól érezd magad. A demonstráció viszont más, ott akár lefújhatnak könnygázzal. Az, hogy a CM-en az emberek jól is érezték magukat, külön szerencse.

Tehát lesz egy búcsúkoncert, de nem számíthatunk nosztalgiakoncertekre?

K: Hát ezt azért nem mondanám. Valószínűleg egy év múlva úgy fog hiányozni, hogy lehet bármi. De ez még a jövő. Meg amúgy is, CM lesz, csak nem ilyen nagy, hanem ezek a spontán vonulások. Én az eredeti, illegál vonuláson érzem igazán jól magam, amikor megyünk, és nem tudom, hogy a következő sarkon merre fogunk fordulni. Három éve voltam ilyenen utoljára. A koreográfia szerint a végén a rendőrök, és nekem görcsbe ugrott a gyomrom, hogy talán benne leszek az újságban. És akkor hogyan fogom elmagyarázni, hogy miként lehetek én a szuperkomformista, rendes szervező, miközben itt randalírozok.

Azon voltam, hogy ezek a kis vonulások ne tegyenek be a nagynak, mert a hivatalos rendezvény, ami hasznot hajt az ügynek. Ez a kényszer elmúlik, az eredmény már megvan.

Milyen érzéssel tekintetek vissza erre a nyolc évnyi munkára? Végül is ennyi munkával egy csomó pénzt is kereshettetek volna.

K: Dolgozni csak fizetségért érdemes. A fizetség lehet pénzt, de siker is. Egy civil jó esetben fizetségét abban méri, hogy milyen eredménye van a munkájának. Szerencsések vagyunk, hogy minden nap az utcán láthatjuk az eredményt. Minden civil erről álmodik.

S: Mi vagyunk a nonprofit szféra Simicskái.

K: Néha belekönnyezek egy piros lámpánál, hogy látom, gyűlnek a bringások, és mikor zöld lesz, akkor egy kis tömeg indul el. Olyan helyen, ahol 95-ben még egyedül álltam futárként.  Ez a látvány a fizetség.

Mi volt a prémium, a legjobb ebben a nyolc évben?

K: A Budapest Fesztiválzenekar játszik a Hősök terén. Az, hogy a Fischer Ivánék ajánlják fel, hogy a végén adnak egy ajándék koncertet. A szubkultúrából való kitörés elengedhetetlen egy biciklis város eléréséhez. És akkor esti díszkivilágításban a száz fős zenekar Csajkovszkijt húz nekünk a CM végén. Azt éreztem, hogy ezt a lépcsőt is megléptük. Amúgy nem kedvelem a komolyzenét.

S: A csajozás. Meg persze a bringaemelés. Az minden évben a legjobb dolog. Leírhatatlan. A bringaemelés egyébként a 2001-es futár vb-től jön. Volt ott is egy spontán vonulás, aminek a felénél a külföldi futárok váratlanul megálltak az Árpád híd közepén, rázták a biciklijüket a fejük felett, és óbégatták, hogy Budapest is the best

K: A grafikus, Zsiga ezt az emelést rajzolta le, amikor először szórólapot kértünk tőle. Ha nem ez lenne a logó, akkor szerintem a CM nem indult volna be. Enélkül nem vált volna ez szokássá. A futárok megemelték volna a biciklijüket, a többiek meg nézik. De mivel ez volt a logó, ezért mindenki azt gondolta, hogy ezen a rendezvényen ezt kell csinálni.

Az első alkalommal a Hősökön voltam, a lovasszobornál álltam, és elbőgtem magamat. Nem voltam felkészülve ilyen látványra. Villogott ezer villogó, biciklik mindenfelé.

S: A külföldi CM-eken is a magyar bicikliemelés miatt terjedt el ez a szokás. Van egy videó, amit felkaptak. Állunk a busz tetején, számolok, elordítom, hogy Critical Mass Budapest, aztán Kükü elfordítja a kamerát, és az látszik, hogy az egész Városliget ezüstszínű. Ez megjelent mindenféle amerikai oldalakon, és azóta emelgetik.

K: Ez a bicikliemelés állásfoglalás. Ez a fertőzési pont, ha ezt ezrekkel együtt megcsinálod, akkor utána már nem tudsz nem biciklis lenni. Amikor leteszed a biciklit, akkor már elkötelezett vagy.

Bicikliemelés a 2010-es CM-en, és további boldog képek a kattintás után

Ha viszont mostantól nem lesz ez az állásfoglalás, akkor elveszítitek az elkötelezett bicikliseket.

S: Nem is kell már állásfoglalás. A Kerékpárosklub elnöke, László János harcol az ellen a szó ellen, hogy biciklis. Mert nincs ilyen. Az van, hogy közlekedő. Hogy pont abban a pillanatban mivel közlekedsz, legyen racionális döntések eredménye. A szubkultúra már gátolja a mozgalmat. Koppenhágában mindenki biciklizik, de senki sem biciklis.

Beszéltünk a búcsúkoncertről, aminek közönsége azonban főleg az új lemezek számait ismeri. Egyre kevesebben emlékeznek a zenekar régi, kemény korszakára, amikor nem a dallamos számok határozták meg a repertoárt. Honnan indult a CM?

Hangzavar, dátumok röpködnek.

K: Mondom a dátumot, fenn van a szórólap a falon. 1998 szeptember 25-én, 17:30, Hősök tere. Egy svájci vagy német bringás fűzött meg a VBB-ből valakit, hogy csináljanak Critical Masst itt is. Nyomtak szórólapokat, és ezeket osztogatták a városban. Egy kép maradt fenn róluk, hogy az Erzsébet hídon mennek át nagyjából hetvenen. Ez talán még nem volt bejelentve, de a tekerések, amiket ezután kezdett a VBB kéthetente csütörtökön, azok már legálisak voltak.

S: Volt egy másik vonal is. A futár versenyek, alleycatek után voltak spontán vonulások a városban. Még a kilencvenes években. A résztvevők, főleg futárok így mentek át egyik helyszínről a másikra. Aztán szerveztek 2000-ben egy bringás filmfesztivált, az OFF pedálszemlét, ami az egykori Kultiplexben, akkor még Blue Boxban zajlott. A Tabánban volt a találkozó, és onnan tekertünk át egy engedélyezett felvonulás keretében.

K: Aztán 2004-ben olvastunk egy újsághírt, hogy azért nem tartják hét közben az autómentes napot, mert az a forgalom aránytalan akadályoztatásával járna. Akkor bepöccentek a futárok, és ráhúztuk magunkat erre a VBB-s, talán száz embert vonzó rendezvényre. Felhívtuk a VBB vezetőjét, hogy mi hoznánk még embereket a felvonulásukra, aminek örültek. A Gödörben csináltunk egy gyűlést, főleg futárok jöttek el, kiosztottuk a feladatokat.

S: Mindenki megmozgatta a kapcsolatait. Én bebicikliztem a Pesti Estbe, hogy adjanak egy hirdetést, megkerestük az újságíró vagy grafikus haverjainkat. Aztán aznap kimentünk a Hősök terére, ott állt 2-300 ember. Kiosztottuk a rádiókat, szervezkedtünk, majd felnéztünk, és dugig volt az Olof Palme sétány. A rendőrök beszartak, mert ilyet még ők sem láttak, volt ott vagy 3000 ember. Mi is meglepődtünk.

K: Addig az újságok sem foglalkoztak velünk, pedig mindenkinek küldtünk közleményt, meg a telefonszámunkat. Mikor kigördültünk a Hősök teréről, már hívtak minket, és a Kodály köröndtől telefonnal a fülünkön bicikliztünk. Nem tudták, mi ez, csak hogy elindult valami biciklis horda, talán zavargás lesz. Persze mi sem tudtuk, mi lesz ebből. Másnap pedig menni kellett a tévékbe, hogy mondjuk már el, mit csináltunk.

A következő a Föld napja volt, amit talán az Energiaklub szervezett. Ők is akartak egy bringás felvonulást, és megkértek minket, hogy szervezzük meg. Akkor már megvolt a rendszer: gyűlés a Gödörben, Zsiga (Bernáthy Zsigmond. A szerk.) csinál plakátot, matricát, értesítettük az újságírókat. Abban az évben pedig megjelent 10 ezer ember. És ez évről évre dagadt.

Volt, hogy a CM nyolc éve alatt, hogy le akartak titeket állítani?

K: Nem volt. Vagy talán két éve. De az sem volt világos. Csak kockákból próbáltuk összerakni, mi ez.

S: Arra gondolunk, amikor 2010-ben a rendőrök sorra büntették meg az embereket a felvonuláson, mert nincs macskaszem a küllőn, vagy átmentek a piroson. Lekapcsolták a Körúton a világítást, hogy látsszon, kinek nincs világítása.

Úgy tudjuk, egy óra alatt 800 ezer forint büntetést szedtek be. Talán azért volt, mert mindez az önkormányzati választások idején zajlott, és megcsináltuk, amit senkinek sem sikerült. Hogy leültettük mind a négy párt képviselőjét egy asztalhoz egy beszélgetésre. Talán ez jelzés volt, hogy ne menjünk mélyre a politikába.

K: A CM másnapján aztán olyan közlemény jött le, hogy több száz bringást megbírságoltak és egy körözött bűnözőt is elkaptak. Ez az a sajtóközlemény, amit tanítanak, hogy hogyan járass le másokat. Egy körözött bűnözőt is elkaptak. Érted, milyen érv ez, egy ekkora tömegben. A CM-en. Utána viszont teljes nyugalom, sőt a rendőrök újra segítőkészek.

Pénzt kínáltak valaha a Critical Massért?

K: Kétszer volt ilyen. Egy multicég keresett meg minket, kérdezték hogy hány résztvevőre számítunk. Mondtuk hogy akár 80 ezer ember is jöhet. Akkor annak az értéke 80 millió forint, mondták. De persze ragaszkodtunk, hogy a CM-en semmilyen reklám nem lehet. A cég vezetése nem hitte el a közvetítőnek, hogy elzárkózunk, így írásban is el kellett utasítanunk.


S: Volt még egy misztikus alak, aki meg akarta venni a Critical Masst. Homályosan beszélt, miközben úgy tartotta a kezét az asztalon, hogy végig lássuk a milliós óráját. Azt mondta, hogy ezt mehetne másmilyen keretek között, esetleg valamilyen üzenettel, de annak nem kell persze direktnek lennie. Célzott arra, hogy neki a politikában is vannak ismerősei. A Küküvel hazafelé végig röhögtünk, olyan volt mint egy Rózsaszín Párduc jelenet.

Párt próbált titeket bekampózni?

S: Az LMP volt ilyen, de ez bonyolultabb helyzet, mert a mostani párttagok régen védegyletesek voltak, és így vettek részt ebben az egész mozgalomban. Az LMP felső vezetésében most is dolgozik 8-10 olyan ember, aki még azelőtt aktív CM-szervező volt.

K: Amikor a Bochkorék a Sláger rádióban toltak egy nagyot a CM szekerén, akkor a Jávor Bencét kértem, hogy írjon valami választ. Akkor ő még civil volt, sehol az LMP. Aztán történt, hogy úgy döntöttek, mivel így nem jutnak sehova, megpróbálják pártként. Ez nekem szimpatikus volt, mert ez is csak egy módszer, hogy elérjék a céljaikat. Akkor én is elvállaltam, hogy EU-parlamenti képviselő leszek, sokadik egy listán. Annyit mondtam csak, magánemberként veszek részt ebben, és valamiért elhittem, hogy ettől távol tudom tartani a CM-et. De aztán hamar kiléptem. Kiakadtam, amikor a kopogtatócédula-gyűjtésnél az aktivisták a bicikliseket szólítgattak le, hogy adják cédulájukat az LMP-nek. Ez iszonyatosan ciki volt, összevesztem a párttal, és kiléptem. Azért már beszélőviszonyban vagyunk, de rájöttem, hogy nem lehet a politikát és a civil dolgokat összekeverni, mert azzal elárulom a más pártokra szavazó aktivistákat.

Végeztetek a civil aktivizmussal?

S: Van még az adófizetők napja, amit elindítottunk. Ami városnak a korszerű közlekedés, az országos szinten az adómorál javítása.

K: Ez a probléma is mindenki 365 napjára rányomja a bélyegét. Vagy az hogy be van jelentve, és akkor mennyi fizetést kap. Vagy hogy nincs bejelentve, és akkor lestresszelve ügyeskedik. Ez az egész országot átitatja, hogy úgy érezzük, itt is kéne valamit csinálni. De nem úgy tűnik, hogy ebből is olyan sikeres mozgalom lesz, mint a biciklizésből.

Címkék: budapest critical mass városi biciklizés kerékpárosklub

213 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

http://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr174761382

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Értelmetlenül nem kell Critical Mass 2012.09.10. 11:36:01

Az, hogy most nincs Critical Mass, az az idei Critical Mass. Ez is egy civil demonstráció. Interjú.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

moshi (törölt) 2012.09.10. 16:09:45

Ha egy nagy cégnek 80 millát ér meg a CM, akkor adódik a kérdés, hogy miért nem használhatjuk ki ezt a lehetőséget a klub finanszírozásában?

Ember teker, klub kasszíroz, tiszta játék.
Én ugyan csak egyszer mentem el CM-re, mert rosszul vagyok a tömegtől és a tötymörgéstől, de ezért talán elmennék még egy-két alkalommal.

Mi egyébre számítunk? Tagdíj 20ezer embetől? Irreális. Egy százalék? Azt az ovi meg az iskola kapja, gondolom, nem vagyok ezzel egyedül. Évi 1-2 jótékonysági tekerés a klub javára reklámpénzért teljesen oké lett volna.

dr. Közbiztonság Szilárd 2012.09.10. 16:09:56

@nowy:
És gondolod, hogy itt ilyen utakról beszélünk Budapest belterületén?

(Az a röhej, hogy a rendőr sem tudja, vagy 2 hete a Kazinczy utcán (a Szimplától vagy 50 méterre) egy 3 fős társaság lerúgott a bringájáról egy a járdán közéjük hajtó kerekes cigányt, és a véletlenül arra járó rendőr is az fejtegette, hogy de a KRESZ szerint szabad járdán biciklizni. Az eset szemtanújaként mondtam neki, hogy ha a rendőr ennyire nem tudja, akkor mit várnak el egy átlag közlekedőtől?)

Alikam 2012.09.10. 16:10:57

@lapos a Föld: jó kárörvendeni igaz? Tudod nem biztos ám baszod, hogy passzióból ülnek autóba ám az emberek. Vannak akinek munkaeszköz.

Ne is folytassátok tovább...

Alikam 2012.09.10. 16:11:26

@Nils. H: jó az avatarod, jó kis rajzfilm volt, 12 évesen...

Alikam 2012.09.10. 16:12:59

@shitgun: hitelesebb lennél ha leírtad volna, hogy és egy piroson sem mentem át soha de ez még nem történt meg.

Milyen autóm van? X7-es...

közösperonos átszállás 2012.09.10. 16:14:52

@Bambano: "más kérdés, hogy a mosógépszerelő tipitkusan az a fajta, aki nem biciklivel jár, mert biciklin nem lehet mosógépet szállítani."

Te hány mosógépszerelőt láttál már mosógépet szállítani amúgy? (Alkatrészt szokott vinni, mosógépet nagyon-nagyon ritkán. Persze azt se az igazi bicajjal.)

Martian (törölt) 2012.09.10. 16:15:22

@Feyd Rautha: "Na azt még a büdös életben nem, láttam, hogy az egyik bringás rászólt volna a másikra, hogy ne menjen át a pirosban, vagy használja/vegyen egy kibaszott lámpát!"

Párat már leüvöltöttem (bringáról), mert az még hagyján, ha valaki kellő óvatossággal megszegi a KRESZ betűjét, na de amikor lassítás nélkül átvág a piroson, egy többsávos forgalmas főutat keresztezve, az már túltesz a Darwin-díjasok önveszélyességén is.

Nebameg 2012.09.10. 16:15:57

@tommybravo: A statisztikát némileg torzíthatja, ha autó és bringa találkozik, akkor lesz helyszínelés, ha autó és autó, akkor csak akkor, ha nem tudnak megegyezni, vagy megsérült vki. Mert az kizárt, h naponta csak 2*15 autó karambolozzon, koccanjon, húzza meg egymást, stb. Miből élnének a karosszéria műhelyek, fényezők?

nowy 2012.09.10. 16:16:15

@dr. Közbiztonság Szilárd: ezért írtam,hogy szar gumiszabály.De ha már kérdezed,véleményem szerint nagy általánosságban sehol sem indokolt a járdázás.

halaloszto 2012.09.10. 16:16:57

@moshi: pedig vannak helyek, ahol mukodik. marmint hogy adott erdeku emberek csinalnak egy egyesuletet, amit a tagdijakbol fenn is lehet tartani, es az az egyesulet rendesen kepviseli az o erdekeiket a penzukbol. lasd pl nemet autoklub, de egy csomo mas ilyen is van.

Vajk

közösperonos átszállás 2012.09.10. 16:17:00

@Nebameg: Ezek eleve a személyi sérüléses balesetek, a többiről nincs KSH-statisztika.

közösperonos átszállás 2012.09.10. 16:17:44

@nowy: "De ha már kérdezed,véleményem szerint nagy általánosságban sehol sem indokolt a járdázás. "

Amúgy tudok mutatni neked ilyen helyet Szegeden, ha erre jársz.

tommybravo 2012.09.10. 16:24:03

@Nebameg: A CM hatásának betudni, hogy több lenne a baleset, eleve nehezen alátámasztható statisztikailag:
1. 2001-ben 1987 biciklista által okozott baleset volt (országosan), míg 2011-ben 1814, a legalacsonyabb érték 2006-ban volt az elmúlt 10 évben.
2. a halálos balesetek száma jelentősen csökkent az elmúlt 5 évben: 2007-ben 1106 halott volt, 2011-ben 563. Ez leginkább persze az objektív felelősségnek betudható szerintem.

A statisztika nem támasztja alá, hogy a CM növelte volna a balesetek számát.

dr. Közbiztonság Szilárd 2012.09.10. 16:25:32

@nowy:
Tudok olyan falusi meg küvárosi földutakat, ahol igen, de máshol szerintem sem.

¡Viva La Onda! 2012.09.10. 16:26:16

@ekszvájzed: A lényeg már megint a libsizés volt ebben a kommentben, igaz? Ekkora tényezőnek tartod még mindig őket és/vagy ennyire félsz tőlük? Bármelyik is, mindenféleképpen szánalmas. Fogsz egyéb kisebbségeket is emlegetni eme politikai nézetektől teljesen közömbös témában? Hiszen ti úgy szoktátok.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.09.10. 16:26:51

ha Sinyanak nincs egy poloja kuldok
pokemberes jo lesz?

shitgun 2012.09.10. 16:27:28

@Alikam: grat az X7-eshez, szép autó. Nem írtam le, hogy soha nem mentem át egy piroson se, nem én vagyok az ember, aki sosem hazudott. Nem is akarok hitelesnek tűnni neked, azt se tudom ki vagy, nem érdekel, hogy hitelesnek tartasz-e. A magam részéről igyekszem minden szabályt betartani, és igen, lehet, hogy mentem már át piroson, kb 100-ból egyszer, az se mostanában volt, de te, aki a szép X7-tel közlekedsz, nyilván a közúti forgalom Grétsy Lászlója vagy.

Nebameg 2012.09.10. 16:30:20

@tommybravo: arra nem is gondoltam, h a CM növelte volna a balesetek számát. A csökkenő baleseti statisztika, pedig azt mutatja, h mindenféle hőzöngés ellenére, sokkal jobban figyelnek egymásra közlekedők - az autós számít a bringásra a bringás próbál az autós fejével (is) gondolkodni. És látta, hogy ez így jó :)

Perillustris 2012.09.10. 16:31:15

@hagyma: Örülni fog, az tuti.

@tommybravo: Ez természetes, hiszen itthon is igazolttá vált az a külföldi megfigyelés, hogy minél több kerékpáros közlekedik, annál kevesebb a súlyos sérülés.

Perillustris 2012.09.10. 16:32:13

@közösperonos átszállás: Így van, ez a kulcs, amikor erről van szó.

bandigyerek 2012.09.10. 16:45:32

@Perillustris: nem erről beszélek, és ezt te is tudod, hanem arról hogy biztos te is áthágsz naponta több szabályt, vagy a szabályismeret hiányában, vagy a büntetlenség tudatában. Jó ideje figyelem például, hogy a belsősávból balra nagy ívben kanyarodás kerékpárosokra vonatkozó szabályait 10-ből 11 bringás még nagy vonalakban sem ismeri,és ha egy autós fellöki a sávban keresztben haladó kerékpárost, akkor nyilván akasztófára vele. az is tény hogy a mai komolyabb bringák lealáznak sok kisebb robogót sebesség tekintetében, mégis egy húszéves, egylóerős simson vezetéséhez vizsgázni kell kreszből, de kerékpárral minden elemi ismeret nélkül lehet cikázni a forgalomban, vagy a gyalogosok között. Na ez a baj, és ennek az ellenkezőjéről nehéz lesz meggyőzni.

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.10. 16:54:38

Felejthetetlen vonulások voltak, köszi a lehetőséget.

ekszvájzed 2012.09.10. 16:55:35

@Nebameg:

Kommentem azokhoz szólt, akik ezen CM mozgalom nevében itt forradalmárkodnak, és köpnek mindenkire, aki kifogásokat emel a biciklisták egy ún. "bringástudat" motiválta részének erősen elítélhető közlekedésbeni magatartása ellen.

És azokhoz, akik ebből ideológiát gyártanak, hogy a most búcsúzni látszó CM is a szabadságosságra immár kedvezőtlen közéleti viszonyok vétlen, mártír áldozataként, ám a jól végzett munka örömével léphessen le,

hogy legközelebb majd mondjuk a graffitisek / tagelők, vagy a mindenféle -boardosok, a magányos városi tájfutók (annak nem tudom, mi a spéci neve, aki azt játssza, hogy mindenen átjut, mintha menekülne), esetleg a flashmobberek és más posztmodern héroszok tucatjaiból-százaiból állítson ki vonulgatni hasonló öntelt és másokat lerugdosó masszákat, hasonló sikerrel.

közösperonos átszállás 2012.09.10. 16:57:19

@bandigyerek: " Jó ideje figyelem például, hogy a belsősávból balra nagy ívben kanyarodás kerékpárosokra vonatkozó szabályait 10-ből 11 bringás még nagy vonalakban sem ismeri,és ha egy autós fellöki a sávban keresztben haladó kerékpárost"

Mik lennének azok a szabályok? Kíváncsivá tettél, mert soha eszembe nem jutott még ilyen helyzetben sávban keresztbe menni. :-)

közösperonos átszállás 2012.09.10. 16:58:14

@ekszvájzed: "Kommentem azokhoz szólt, akik ezen CM mozgalom nevében itt forradalmárkodnak, és köpnek mindenkire, aki kifogásokat emel a biciklisták egy ún. "bringástudat" motiválta részének erősen elítélhető közlekedésbeni magatartása ellen."

Dehogy azokhoz szólt.

Bambano 2012.09.10. 17:01:38

@közösperonos átszállás: amíg nem én voltam a saját mosógépszerelőm, addig az összes szerelő, akit láttam, ilyen volt. kijött, megnézte, azt mondta, hogy nem tudja helyszínen javítani, berakta a nagy furgonjába és elvitte.

amióta meg hitvány lett a mosógép is meg a szerelő cég is, azóta magam javítom, így értelemszerűen magamnál alszom szerviz után. az egy érdekes helyzet lenne, hogy akkora örömet csapok a sikeres mosógép javítástól, hogy aznap nem is alszom otthon... :)

ekszvájzed 2012.09.10. 17:03:21

@¡Viva La Onda!:

Közömbös? Az egész CM és a más hasonló nagyvárosi gerilla-izék is, a szélsőséges libsizmus szüleménye, és ha az a baj, hogy ez nyilvánvaló, hát fessék be csíkosra, tudod milyenre ...

Ha valaki csak megemlíti ezt, azonnal pokolbeli rémséggé változik: nácivá, pedig csak azt a szót bátorkodott használni e jelenségre és követőire, hogy "libsi" ... Ejnye.

És akkor még a "zs...k és a biciklisták" fogalomkapcsolást még nem is mondtam :)))

Reggie 2012.09.10. 17:13:21

@Nebameg: A baleseti statisztika szerint a szemelyseruleses balesetek szama csokken. Viszont a kerekparosok okozta szemelyseruleses balesetek szama evrol evre no...

bandigyerek 2012.09.10. 17:52:19

@közösperonos átszállás: két eset szokott történni: a kerékpáros bejön a belső sáv bal szélére(a záróvonalhoz, ha úgy tetszik) és a kanyarodás során( ha a belső a kanyarodósáv csak) keresztben átszeli a sávot, hogy a jobb szélre (járdaszegélyhez) érkezzen, vagy: a külső sáv jobb szélétől kanyarodik nagy ívben balra, nagy ívben szarva arra, hogy esetleg némelyek egyenesen mennének tovább abban a sávban. Nagyon ritkán fordul elő hogy a kanyarodás előtt jóval besorol a két sávot elválasztó vonalra, és onnan kanyarodik nagyívben balra a járdaszegély mellé érkezve, ami elvileg a helyes megoldás lenne. ( ja a példában a belső csak balra, a külső csak egyenesen halad). Remélem értelmezhető voltam. naponta nem egy ilyet látok, és akkor még nem beszéltünk a két sáv közül a zebrán átkelők közé rontókra, a vasúti félsorompót leszarókra, a járdaszegélytől egy méterre haladókra, ésatöbbi. Ja és a rendőrökről sem akik szintén leszarják a kerékpáros kamikazékat, de ha én csinálnám kocsival, akkor bezzeg...

¡Viva La Onda! 2012.09.10. 18:01:48

@ekszvájzed: Amennyiben az "libsizmus", hogy valakik kiállnak a kerékpáros közlekedés mellett szervezett formában... De te csak bégess a konzervatív mainstreammel.

B. Bíró 2012.09.10. 18:01:56

Két éve rendszeres, munkába járó biciklis lettem - amellett, hogy autóm is van. Azért biciklizem, mert jó -ennyit elővezetésként:

1.) A CM egy magamutogató baromság. Soha eszembe nem jutott volna elmenni rá,, a megszüntetést köszönöm, CM-ek után napokig lényegesen ingerültebbek voltak velem az autósok.

2.) Tényleg belülről: ez a tipikus városi biciklis valóban 90%-ban egy tahó állat. Itt már volt járdázás - a kresz helyes értelmezése szerint Budapesten tilos, ezt vegye tudomásul mindenki - zebrázás, egyirányúzás. De a kedvencem: zebra, gyalogos közeledik, autó - most már 10-ből kilenc - megáll, gyalogos lelép, biciklis érkezik, autót előzi, zebrán átvágtat. Ez teljesen mindennapos.

Zolus84 2012.09.10. 18:02:54

Sosem kedveltem a CM-et, mint ahogy semmilyen felvonulást nem kedvelek. Mindig is azon bringások gyülekezetének tartottam, akik felsőbbrendűnek érzik magukat. Nyilván nem mind ilyen.
Ha lettek volna szponzorok, legalább annyi haszna lehetett volna, hogy a bevételekből kerékpárutakat építsenek. Nem csak a fővárosba, hanem vidékre is, pl. a 7-es főút mellett Budapesttől a Balatonig. Amúgy is hatalmas ott nyáron a forgalom, veszélyesnek tartom rajta a tekerést.
Azzal pedig maximálisan egyetértek, hogy nincs "autós" és nincs "bringás", hanem közlekedő emberek vannak. Az ember akármivel van, akár gyalog, akkor is oda kell figyelni magára és másokra.
Ja, és X7-es BMW nem létezik (egyelőre). :)

közösperonos átszállás 2012.09.10. 18:19:22

@bandigyerek: Azért hogy 10-ből 11 ezt nem ismeri, az meredek. :-) Én pl. úgy szoktam, mint autóval: besorolok. Csakhogy, mivel jófej vagyok, nem akkor sorolok be, mint autóval tenném (kábé az első adandó alkalommal), hanem akkor, amikor még épp megtehetem plusz lassítás nélkül (hogy addig se tartsam fel az esetlegesen gyorsabb autókat). Természetesen a kanyarodósáv közepéről kanyarodok a másik út egyetlen sávjának szélére (nyilván ha több sáv van, neked sincs elvi kifogásod a belsőbe kanyarodás ellen, ugye?), szép szögletes ívben, pont hogy már közben is tudjanak előzni adott esetben. (Nyilván ha én úgy ítélem meg, hogy balesetveszély és a hirtelen fékezésem nélkül (már) nem tudnak megelőzni, akkor nem húzódok ki, ez természetes, gondolom.)

Már csak az nem tiszta, hogy mégis, ebben mi a rák a biciklisekre vonatkozó speciális szabály?

A rendőrök meg akkor se foglalkoznak veled, ha autóval vagy, nyugi, nem kell a dráma.

bandigyerek 2012.09.10. 18:39:17

@közösperonos átszállás: hát nem a speciális szabályon van a hangsúly hanem a sok barmon aki össze-vissza kanyarodik, meg kamikazézik. Nem épp ez a szituáció de szemléletes példa:
www.youtube.com/watch?v=dWtL6PDqf0o&feature=player_embedded

Az ilyentől nem sajnálnám a halált.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.10. 18:40:37

Két ember beszélget:

- Üsd a zsidókat és a biciklistákat! - mondja az egyik.

- A zsidókat miért? - csodálkozik a másik?

flippant 2012.09.10. 18:40:48

Majd a millások vagy az amnesty international folytatni fogja.

usererror 2012.09.10. 18:59:07

@bandigyerek: Már ott tartunk, hogy tőle "nem sajnálnád a halált".
Egy kicsit sem volt rossz érzésed, amikor ezt leírtad? Mármint úgy emberileg. Nem akarlak megbántani, csak kíváncsi vagyok rá, hogy amikor a "Komment elküldésére" nyomtál, nem motoszkált benned valami fura érzés?

hunostor 2012.09.10. 19:00:55

Nagyon helyes, ez autós győzelem mégha félszívvel értük is el. Pusztuljanak a kerékpárosok! Felnőtt ez a két ember már unja a tisztes többség terrorizálását.

ekszvájzed 2012.09.10. 19:01:02

@¡Viva La Onda!:

A kerékpáros közlekedés mellett kiállni így kell? Magányos cowboyokat nevelve, akik majd jól odasóznak, colttal-ököllel, ha valami nem tetszik a szekereseknek, meg a saroglyásoknk, hadd szóljon újta a hatlövetű? :)

Nem inkább az azt infrastrukturálisan megszervezők közé kéne beépülni, (gondolom, a CM többsége amúgy is (elvileg) képzett, iskolázott fajta), lobbizni, pénzt gyűjteni, terveket, javaslatokat beadni, kerékpárutakat kitalálni és megvalósíttatni, belefolyva az ilyen tárgyú politikázásba, ésszel és nem "kerékaggyal" gondolkodva, hogy mindenkinek jobb és kényelmesebb legyen?

És belegondolni, hogy a sokkalta többen lévő gyalogos, meg az autós, sőt a tömegközlekedő, akik között cikáznak, (sokszor egy pillanatra megállni is képtelenül, mert olyan kialakítású a vasuk) is csak érző lény, mindamellett, hogy a H.S.S. faj tagja?

Bicska2 2012.09.10. 19:23:51

@gym: "ha a kerékpárosok betartanák a KRESZ-t, nem az úttesten kerékpároznának, ha a járdán ott a kerékpárút, nem a járdán kerékpároznának, ha ott nincs kerékpárút"

Ez a mondat egy mekkora paradoxon, az valami hihetetlen. Elolvastad ezt küldés előtt?
Ha valami elmebeteg sárga csíkot húz a méter széles járdán, attól az még járda marad. Járműnek ott semmi keresnivalója. Az elkülönített kerékpárút egy más dolog.
Fogadok, soha életedben nem mentél még végig sem bringával, sem gyalog pl a Bánki Donát utca járdáján. Nem egészen két méter széles, de van rajta egy kétirányú kerékpárút, és férjen el mellettük az iskolába nyomuló gyerek-szülő tömeg is.
Életveszély a köbön mindenkinek, aki arra jár.
Egy rohadt antikreszista vagyok, de azon én egy métert sem leszek hajlandó sem gyalogolni, sem tekerni. És nem ez az egyetlen, és leg extrémebb "kerékpárút".
Nézd meg a saját szemeddel, és megérted.

FAQlyás Menyét 2012.09.10. 20:26:26

Na meg ez is London: www.youtube.com/watch?v=W-W_8tYQako
Persze nem csak ott szokott lenni, a világ több nagyvárosában. Az jutott eszembe, hogy nem baj, ha nem lesz Kritikus Tömeg Bp.-en (érdekes, Pécsen le tudják írni a szervezők így magyarul a nevét, nem anglománok), akkor - mintegy helyette - megszervezhetné valaki a helyi World Naked Bike Ride-ot. Bár ha már az egyik CM szervező fél(!)meztelenségével is bajuk van többeknek még az ilyen nyárias időben is...

Mon3 2012.09.10. 23:37:07

@bandigyerek: @D4D:

Ezt a videót bevágni, akkora hülyeség volt, mintha én bevágnám a múlt heti F1-es rajtbalesetet, hogy milyen életveszélyes Belgiumban az autós közlekedés.
Az általatok említett videón egy őrült extrém verseny látszik, melynek az volt a tárgya, hogy ki tud a városon a leggyorsabban átjutni. Ott átlag nem így közlekednek a kerekesek. Gratulálok a konzekvens és korrekt hozzáállásotokhoz.

piszkosfred 2012.09.11. 00:59:39

Vegre!!!
Jo dontes volt!

gregibroki 2012.09.11. 09:48:49

@ekszvájzed: biztos komolyan írod ezeket a sorokat...
kinek a kommentjeire reagálsz amúgy?
Még egy gyors kérdés: molesztáltak bringások? de amúgy is, ha bemész egy moziba, színházba, koncertre, plázába, bárhova, úgy nézel az emberekre, hogy ki bringás, ki nem? ha paraszt veled az eladó valahol, megkérdezed, hogy biciklizik-e? Ésatöbbi...

ekszvájzed 2012.09.11. 10:29:04

@gregibroki:

Figyu, eddig a büdös életben nem szóltam hozzá a neten a bicajos témához, ez inkább egy összegzése annak, amit az egészről gondolok, és amiket eddig az ezen és más blogokon olvasható korábbi anyázások tanulmányozása közben szűrtem le a bringás vs nembringás kérdéskörben, most pedig végre (?) bekottyantom itten, e mozgalom elvileges vége alkalmából.

Azokra kihegyezve, akik többek közt e mozgalom hatására is itt emberkednek, és másokat aláznak, mert úgy vélik: az igazi trendi menők, és a "forradalmárok" (nem csak most, hanem már kb. 30-40 éve) a kerékpározást fétisizálják, mindenki más meg szar, még akkor is, ha közönséges civilként néha az is felül egy ilyen járgányra. És ez hát az a baromi nagy ellenállás, a polgársággal szemben, sok más mellett ezen a fronton is.

ekszvájzed 2012.09.11. 10:36:54

@gregibroki:

És engem ők ugyan nem molesztáltak, de azokkal értek egyet, akiket molesztáltak, mert nem szeretném, ha pl. engem is kedvük lenne molesztálni, mert esetleg nekik rossz helyen állok, avagy sétálok, vagy mert esetleg méltatlankodom, ha helytelent tesznek, ez érthető? Vagyok így én még sok más mindennel, amit nem személyesen éltem át, így van ez pl. az oroszlán- vagy cápatámadással, vagy a földrengéssel is :)

Az a parás, aki úgy gondolja, valaki azt nézegheti, bárhol, hogy ki bicajos, és ki nem. Van kollégám, 4 is, aki bicós, és nem is róluk beszélek, mert ők nem képzelik magukat utcai harcosnak, csak szépen, másokat is tisztelve, magukra is vigyázva és egészben szeretnének A-ból B-be jutni, meg vissza.

Mon3 2012.09.11. 11:17:22

@ekszvájzed:

Én 11 éve kerekeztem minden nap. Naponta az életemért küzdöttem, amíg sikerrel jártak, akik itt a súlyos sérülésemet kívánták. Az életben igaz a hatás-ellenhatás törvénye. Nem gondolod, hogy nem merő jóindulatból váltak a bringások agresszívvá. Amikor indulatok nélkül elmeséltem itt a balesetemet, akkor a "FIDESZ a betegek kiirtására készül" nevű valaki azt kívánta nekem, hogy ha az édesanyám a születésem után rögtön megfojtott volna a köldökzsinórral, akkor most nem lenne eljárás a szegény balesetet okozó autós ellen.
Ezek után mi a véleményed???

közösperonos átszállás 2012.09.11. 11:47:39

@bandigyerek: Franc tudja, az-e a lényeg, ugye ezt mondtad: "a belsősávból balra nagy ívben kanyarodás kerékpárosokra vonatkozó szabályait 10-ből 11 bringás még nagy vonalakban sem ismeri", ez alapján nekem úgy tűnik, valamilyen speciális szabály lesz itten, csak senki nem sejti, micsoda. :-)

Amúgy ma pont sikerült belemásznom egy ilyenbe (2 sáv + kanyarodó, megtréfált egy köt. haladási irány tábla, amúgy nem erre jöttem volna), szépen kimentem a szélső sáv szélére, leálltam, és megvártam, míg mindenki elhúz, aztán besoroltam a kanyarodóba. Lehet, hogy 45 foknál élesebben is vettem ezt néha, de nem tökmindegy? Autóval biztos nem tennél ilyet? (Még egyszer: út széléről 3. sávba sorolni, nem jön mögötted a világon senki.)

Ja, a kanyarodóba utánam busz sorolt be, mikor zöldre váltott, elindultam és integettem neki, hogy menjen, menjen, alig hitte el. (Ilyenből is volt már konfliktusom amúgy, a busz után jövő nem akart visszaengedni, meg dudált. Ha sok ilyen lesz, nem megyek le eleve, aztán akkor lesz igazán hawaii.)

közösperonos átszállás 2012.09.11. 11:50:03

@ekszvájzed: El vagy tévedve. A harcos bringásokkal én se igazán szimpatizálok, de szerinted komolyan, tényleg többen vannak (akár arányaikban, akár darabra), mint a harcos autósok (tudod, akik szerint csak a csórók bringáznak, meg a hippik, meg akik nem sajnálják tőlük a halált)?

És akkor a ki jelent nagyobb veszélyt másokra kérdéskörnél még nem is vagyunk.

ekszvájzed 2012.09.11. 12:16:36

@Mon3:

Az a betegkiirtásos barom egy megzakkant provokátor troll, amit már a nevével is jóelőre jelez. Olyan, pl. mint a "cerberusüvöltviktorfülébe" meg a társai. Csodálkozom is rajta, hogy ilyen névvel miért ír le olyanokat, másoknak címezve, melyek szellemi magvai a saját nickjében foglaltatnak ...

És egyben nem is értem, hogy ha valaki ennyire balosnak állítja be magát, akkor miért bántja azokat, akik itt egy a baloldal(iak) által is hype-olt mozgalom elsődlegesen megfogalmazott szempontjai védelmében, azaz a kerékpárosok közlekedésbeni, viszonylagos alárendeltsége és kiszolgáltatottsága ellen foglalnak állást.

Persze, hogy igazad van, mint ilyenkor mindenkinek, ebben nincs vita. Az efféle embertelen netnácinak meg az jár vissza, amit ő kíván másnak - hacsak elő nem jön ő egy szintúgy hihető, és tárgyilagos viszont-történettel, ami meg azt mondja el, vele mit tettek a kerékpárosok.

GG81 2012.09.11. 13:06:13

@kohabitállak: inkább azt mondanám, hogy eddig szerencséjük volt... lenne az a korsós-kutas mondás a film eleji futrinkásgyerekekhez.

közösperonos átszállás 2012.09.11. 14:33:24

@oliba: Kőbájker egy idióta, és most nem lehülyéztem, hanem szerintem tényleg orvosi eset. Ld. robogo.blog.hu, különösképpen robogo.blog.hu/2012/06/08/miert_vettem_roncsokat .

közösperonos átszállás 2012.09.11. 14:37:56

@közösperonos átszállás: Amúgy ez most meglepően korrekt, csodálkozom is.

gregibroki 2012.09.11. 15:09:46

@közösperonos átszállás: nekem is tetszik a totalcaros cikk, több ilyen kéne

kohabitállak 2012.09.11. 16:53:59

@GG81: Neked nem kell ilyeneket nézned>árt az egészségednek! :)

kohabitállak 2012.09.11. 17:05:29

@közösperonos átszállás: Korrekt, elképesztően segítőkész fickó, ez személyes tapasztalat. Ez az írása is ezt erősíti.

sheriffkoma 2012.09.11. 20:39:02

@Bambano: Akármit kiragadsz az életből, és külön szemléled, megállapíthatod, hogy nincs értelme. Így a CM-es bringaemelésnek sincs külön értelme, de pont az általad emlegetett csordaszellem miatt lesz értelme. Vannak, akik bringáznak, mert az van, majd első autóvásárlásuk után elfelejtik a biciklit és lenézik a bringásokat, kellemetlen idiótáknak gondolják, mert azt látják, a csorda autózik, autóstalálkozókat szervez, filmekben is autósüldözést lát, nem pedig bringások kergetik egymást, stb. Berögzül az agyába, hogy az egyetlen épkézláb közlekedési eszköz az autó. Ennek a fajtának te hiába beszélsz ökölógiai lábnyomról, KRESZ szabályokról, melyek egyenjogúságot adnak az összes résztvevővek, meghallgat, mosolyog és csinálja ugyanúgy, ahogy eddig. Majd csodálkozva látja bringások ezreit együtt, akik a szemében egy egy másik csordaként jelenik meg, amire már felfigyel az ösztönállatja, mert csak az számít, amit sokan csinálnak. Innentől kezdve már nem vérciki bringára ülni neki, sőt, elmondhatja, tett valamit az egészségéért is. Ezeket soha nem tudod kiszakítani a kocsijukból, csak egy CM-el, vagy hasonló nagy demonstratív eszközzel.

D4D 2012.09.11. 20:44:11

@Mon3: A belga nagydíj egy forgalomtól elzárt pályán volt.

Mondjuk, ha a haverjaimmal rendeznék én is egy ilyen extrém versenyt, és megint bibis lenne az arcod, mert véletlenül felkenünk a troli oldalára, akkor lehet más húrokat pengetnél, hiszen már egy "sima" balesettől is ki vagy akadva, és sistereg belőled a gyűlölet.

bandigyerek 2012.09.11. 21:05:35

@usererror: nem, mivel úgy értettem, hogy az a hülye aki két ilyen monstrum közé beteker egy 40 centis résbe a forgalom közepén, azon nem fogok sajnálkozni ha kifingik, ahogy azokon az extrémsportolókon sem, akik direkt kihívják a halált egy meccsre, és még sorolhatnám.

bandigyerek 2012.09.11. 21:16:54

@Mon3: Ó, igen, ebből a videóból nekem nyilván le kellett volna vágni hogy idióták helyi versenye folyik éppen, ugye?Mellesleg egy ilyen önszerveződő ágyúgolyó futamot összehasonlítani egy igen komoly biztonsági intézkedéseket felvonultató zártpályás versennyel, na az a hülyeség, mert ahol ilyen kretének versenyezgetnek a forgalomban, na ott tényleg veszélyes a közlekedés.

Perillustris 2012.09.11. 22:59:56

@bandigyerek: @D4D: Felesleges kockázatot vállalt, az biztos. Jól gyorsult a DD, a pickup pedig fékezett. Elmérte.

TZiky 2012.09.11. 23:00:07

@közösperonos átszállás: "Amúgy tudok mutatni neked ilyen helyet Szegeden, ha erre jársz."

Szegediként érdekelne a helyszín, merről-merre...

Üdv:
TZiky:-))

Bobdobalnia · http://youtube.com/bobdobalnia 2012.09.12. 00:34:33

@bandigyerek: " figyelem például, hogy a belsősávból balra nagy ívben kanyarodás kerékpárosokra vonatkozó szabályait 10-ből 11 bringás még nagy vonalakban sem ismeri..."
Rám már taxis és buszvezető (hivatásos vezetők!) is dudált már balra kanyarodás előtt a belső sávban, mert szerintük oda bringával menni tilos. Amúgy egyiket sem tartottam fel. Civil sofőr meg rengeteg. Simán elhiszem, hogy pl. egy csomó bambanő ezután jobbról próbál kanyarodni, ennyit a szabályismeretről.

D4D 2012.09.12. 00:42:51

@Perillustris:

Értem én, hogy mosdatni kell, no de a Pickup gyakorlatilag állt, és amikor a majom a busz végénél tart, már akkor látom, hogy nem fér be.

Kikockáztam, direkt miattad mégegyszer.

Bobdobalnia · http://youtube.com/bobdobalnia 2012.09.12. 01:23:02

@shitgun: " mellesleg ha egy kerekes berongyol a pirosba, mert szerinte oké még, de közben nem, és csatt az autó, vagy az autós kormányt ránt és csattan másikkal, vagy a járdára robog, akkor rohadtul veszélyeztet mást a biciklis"

Ezt fasságot kb. ezredszer olvasom, idézz már légyszi egy hírt az elmúlt 10 évből, hogy tényleg történt hasonló.

Mon3 2012.09.12. 01:42:19

@D4D: "hiszen már egy "sima" balesettől is ki vagy akadva, és sistereg belőled a gyűlölet."

Arccsonttörés, orrcsonttörés, szemgolyózúzódás (látótércsökkenés), leszakadt szemhéj, szétszakadt száj, több helyen eltört kéztőcsontok, több napos amnézia, emlékezetvesztés, stb.. A szemtanuk meg voltak győződve, hogy meghaltam. Csak az anyagi károm szűken számítva is több volt, mint 600 eFt. És mindezt egy szabálytalan taxis okozta. Egy buszvezető vallomása szerint én szabályosan közlekedtem. Érdekes, hogy a gyanúsított Tobin-t játszott, és hirtelen elhagyta kis hazánkat, így most áll az ügy.
Csak egy kis sima baleset...

Túloztok, erre én is túlzok, hogy felhívjam az igazságtalanságotokra a figyelmet, erre a szememre vetítek, hogy túlzok. A Kohn bácsi erre mondaná, hogy ügyes.

D4D 2012.09.12. 01:52:03

@Mon3:

Sima baleset alatt (egyébként ezért is tettem idézőjelbe) olyan balesetet értek, amely normál forgalmi viszonyok között, simán figyelmetlenségből következik be.

Mon3 2012.09.12. 02:21:02

@D4D: Hát nem tudok elmenni rajtad. Előbb gúnyolódsz, utána azt mondod, hogy nem jól értelmezem a "sima" szót. Hagyjuk, így nincs értelme...

közösperonos átszállás 2012.09.12. 10:55:00

@TZiky: Tarján bisztrótól mennél kifele a József Attilán a töltésig, utána jobbra (Acél utca), én ott ennél normálisabb megoldást még nem találtam.

D4D 2012.09.12. 12:57:15

@Mon3: Elszenvedtél egy balesetet, mindennapos közlekedés folyamán.

Ha a barátaimmal extrémversenyt rendezünk a városban, és 160-al száguldunk át mindenen, ott szerinted egy baleset kapcsán milyen esélyeid vannak, ha a "sims" balesetben ennyire megsérültél?

Ha még mindig nem érted a hasonlatot, akkor veled van a baj, mert nem fogod fel az együttközlekedés fogalmát. Ahogy a londoni videón látható állat sem érti.

Perillustris 2012.09.12. 13:30:39

@D4D: Miért kéne mosdatni? Hülye volt és figyelmetlen is. Ebből már egy is elég lenne, nemhogy kettő...

TZiky 2012.09.12. 13:39:39

@közösperonos átszállás:
Tarján bisztró, Űrhajós u, Olajbányász tér, 101-es oldalában a lépcsőn felviszem a kerót. Vagy az Olajbányász téren kihajtok a József A-ra a töltés alján, feltekerek - ha nincs bringatilos ( bocs, eddig lépcsőztem, nem tudom van-e ) - az úttesten a töltésre, ha van bringatilos, akkor maradt egy kb. 50m-es járda ( na emiatt lépcsőztem inkább).

Üdv:
TZiky:-))

közösperonos átszállás 2012.09.12. 13:57:41

@TZiky: Az Olajbányász téren lehet tekerni?

A felviszem a bringát nem opció, bocs, nehéz, én meg öreg vagyok, meg néha a gyerek is ott ül hátul. :-)

47-es bevezetőjére én alapból nem szívesen mennék, ráadásul a József A. u. túloldalán van (gyalogosok által nem frekventált) gyalog- és kerékpárút a villamos végállomásáig, így azt kötelező használni. (Valójában nincs megszüntetve, így kábé a világ végéig van gyalog- és kerékpárút, de... :-) ) Csak onnan megint át kell keveredni valahogy az út másik oldalára, vagy még az Űrhajós u. közepén, a zebrán át.

Az az 50m járda (József A. mellett felfelé a töltésre) Guglimapsz szerint 180. Annyit már nem tol az ember, inkább ráül a bicajra. :-)

(Amúgy ha nem konkrétan a bisztró felől jövök, hanem a József A.-n, akkor az Űrhajós utca se annyira buli.)

Mon3 2012.09.12. 19:44:04

@D4D: "Ha még mindig nem érted a hasonlatot, akkor veled van a baj, mert nem fogod fel az együttközlekedés fogalmát. Ahogy a londoni videón látható állat sem érti."

Igazad van, nem értem a bugyuta, öntörvényű hülye hasonlatodat. Csak azt értem, hogyha egy sims balesetben letaroltok, akkor csak egy lehet a válasz, hogy az autósok még inkább magukba szállnak, és fokozott körültekintéssel közlekednek!!!
Hál istennek nem te ítélsz, hanem a független bíróság. Érik a dolog, és nem sokára egy autós megüti a bokáját. Már csak a mérték a kérdés.

TZiky 2012.09.12. 19:46:02

@közösperonos átszállás: "Az Olajbányász téren lehet tekerni?"
Ha jól tudom azon viszik keresztül a villamosvégállomástól a kerós infrát az Olajos utcai bringagyászra, szóval szerintem lehet.

"A felviszem a bringát nem opció, bocs, nehéz, én meg öreg vagyok, meg néha a gyerek is ott ül hátul. :-)"
(Meg)Értem.

("47-es bevezetőjére én alapból nem szívesen mennék,"
Én ott közel sávközépen mennék, hogy a kicentizős sávon belüli előzést kizárjam, de nem vagyunk egyformák. )

"a József A. u. túloldalán van (gyalogosok által nem frekventált) gyalog- és kerékpárút a villamos végállomásáig,"
Igaz, viszont a Csorba utcánál semmi sem jelzi, hogy a túloldalon kerós infra van, meg ott semmiféle átvezetés sincs, hogy el tudd érni, szóval ezek miatt szerintem borul annak kötelező használata ( , továbbá emlékeim szerint az úttestre vonatkozó bringatilos sincs a töltésre felfelé ).

"Az az 50m járda (József A. mellett felfelé a töltésre) Guglimapsz szerint 180."
Igaz, rosszul emlékeztem. ( Viszont nekem ellentmondásnak tűnik, hogy "nehéz keró, öreg, gyerekhátul" meg azon a lejtőn feltekerni, de azért trollkodni nem óhajtok. )

"(Amúgy ha nem konkrétan a bisztró felől jövök, hanem a József A.-n, akkor az Űrhajós utca se annyira buli.)"
Akkor - elvileg - eleve a kerós infrán vagy, végig a villamosvégállomásig, át az alagúton, és ott vagy a lépcsőnél. ( Mivel az nem opció, ezért az Olajbányász téren el a Csorba u-ig, és ott vagy a 180m-es járdánál. )

Üdv:
TZiky:-))

bandigyerek 2012.09.12. 22:41:08

@B0BDobalina: nyilván ők sem ismerik a szabályt, miszerint a belső (balra kanyarodó sáv) jobb szélén haladó kerékpáros balra akar kanyarodni, legalábbis így lenne egyértelmű.

bandigyerek 2012.09.12. 22:45:04

@Mon3: Egy autós. Nem egy figyelmetlen ember, egy olyan közlekedő aki nem való forgalomba, hanem egy autós. gratula, kétkerekű biorobot.

Mon3 2012.09.13. 00:07:17

@bandigyerek:
Egy újszölött (kicsi Andriska) nem érti, hogy az örmények miért utálják a törököket. (Gratula az értelmes hozzászólásodhoz.)
Sarkosan fogalmazva: Szegény Tobin is figyelmetlen volt, és teljesen jogos, hogy az írek nem adják ki a bosszúszomjas magyaroknak, még amilyen primitívek meg esik, hogy máglyán megégetik, vagy karóba húzzák. Mivel az adott ponton már a harmadik balesetem volt, harcolok a bűzládás gyilkosok ellen.

hópapa · http://siorultek.blog.hu 2012.09.13. 06:47:45

Az az érdekes, hogy amíg volt CM, addig az volt a baj. Most, hogy nem lesz, már ehhez is lehet egy rakat negatív kommentet fűzni, de ez már amolyan jó kis magyar mentalitás, már nem is csodálkozom rajta. :o)
Egyébként summázva az egészet:
1. a CM kellett ennek a városnak, és nagyjából elérte a célját.
2. minél több lesz a bringás az utakon, annál jobb lesz a levegő, annál nagyobb lesz a tömeg, aki kikényszerítheti a kerékpárutak fejlesztését, és minél több lesz a bringaút, annál kevesebb lesz az érintkezés az autósokkal.
3. egy jó ideje én is bringával járok melóba, és nem azért, mert ez valami libsi hóbortom lenne, hanem azért, mert szükségem van a napi 2x1óra mozgásra. Ezen tevékenységem során ugyanúgy találkozok idióta bringásokkal, és autósokkal is.
Tényleg van abban valami, hogy nagyon sok bringás lexarja a szabályokat, de ez a másik oldalon sem ritka.
Az viszont tény, hogy a CM szervezői minden egyes esemény alkalmával felhívták a figyelmet a szabályos kerékpárok használatára és a szabályok betartására(ezeket a régi hírlevelekből vissza lehet keresni)!
4. mivel fokozatosan nő a bringások száma, ezért fokozottan oda kellene figyelni az ő KRESZ-oktatásukra is! Ezzel teljesen egyet értek.
Továbbmegyek: ha rajtam múlna, a KRESZ kötelező tantárgy lenne az iskolákban, hiszen ha azt vesszük, mindenki közlekedik valamilyen módon, így nem árt, ha tudja, miként teheti ezt.
Ha most nincs komoly célja a szervezőknek és a kerékpárosklubnak, akkor javaslom, hogy lobbizzanak a tanügynél, hogy mihamarabb bevezessék a KRESZ-oktatást az iskolákba.
És akkor talán nem kellene a robogózás korhatárát feltolni 14-ről 16 évre, hanem vizsgáztatni kellene a 14 éveseket, mielőtt gimibe mennek.
Lehetne ez egy amolyan "kamaszérettségi" vizsga.
5. ahelyett, hogy a TEK-et pumpálják lóvéval, ki kellene állítani a kritikus helyekre néhány járőrt, akinek nem az lenne az első, hogy büntet, hanem szépen megállít, és figyelmeztet, ha nincs lámpád, féked, csengőd, stb.
Egyre gyakrabban látok olyan bringákat, amelyeken csak minimál alkatrészek vannak (olyan keskeny a kormánya, hogy már a csengő sem fér el rajta), se prizma, se macskaszem, se csengő, se lámpa. És általában pont ezek haladnak a leggyorsabban.
És végül hadd jegyezzem meg azt, amit az élet bármilyen területére alkalmazni szoktam: nem bringás van és autós, hanem okos ember és hülye.
Mindkét táborban, és a közös halmazban is!
u.i.: azoknak a megrögzött autósoknak, akik gyakorlatilag teljesen indokolatlanul ülnek be a kocsijukba a legnagyobb reggeli dugóban üzenem, hogy reggelente egyre több, a bringázásnak is köszönhető, szép formás női feneket és lábat lehet látni az utakon, ami sokkal épületesebb látvány, mint egy másik autó feneke. :o)
Aki nem hiszi, járjon utána:
cyclechic.blog.hu/

közösperonos átszállás 2012.09.13. 11:17:07

@TZiky: "Ha jól tudom azon viszik keresztül a villamosvégállomástól a kerós infrát az Olajos utcai bringagyászra, szóval szerintem lehet."

Majd elnézek arra. Az aluljáróban rémlik is valami tábla, kiderül. Azért mérget nem vennék rá. :-)

"Én ott közel sávközépen mennék, hogy a kicentizős sávon belüli előzést kizárjam, de nem vagyunk egyformák. "

Nem ez a kérdés, hanem hogy a 60-nal, lendületből jövő autók (és ez nem belváros, szóval: távolsági buszok, kisteherek, teherautók, időnként kamionok) között mennék-e akár lejtőn is, de az adott irányban pont emelkedőn, szívesen. Izé, nem. :-)

Befele irányban ráadásul a töltésen belül jönnék, ott még nem is látnak.

"Igaz, viszont a Csorba utcánál semmi sem jelzi, hogy a túloldalon kerós infra van, meg ott semmiféle átvezetés sincs, hogy el tudd érni, szóval ezek miatt szerintem borul annak kötelező használata"

Nem tudom, ez jó indok-e, ezen már én is gondolkodtam (mármint a kötelező az akkor is kötelező-e, ha amúgy elérhetetlen). De akkor a Rózsa utca felől jőve pl. végigmehetnék a Retek utcán a Szillériig, mert nem szólt senki, hogy itt bicikliút van? Szóval nem tudom, maximum azért tudnék elképzelni ilyen jogértelmezést, hogy ezzel is kényszerítsék a fenntartókat a normális csatlakozás kiépítésére; hogy amúgy tényleg az lett volna a jogalkotó szándéka, hogy az út bal oldalán menő kétirányú kerékpárutat ne kelljen használni, ha jobbról jövök, azt azért kétlem.
(Bringatilos nincs a 47-esen, forgalom van. Az persze nem KRESZ-beli indok, de nem is arról beszélünk. :-) )

"Viszont nekem ellentmondásnak tűnik, hogy "nehéz keró, öreg, gyerekhátul" meg azon a lejtőn feltekerni, de azért trollkodni nem óhajtok."

Az öreget ne úgy értsd, hogy hosszú ősz szakállam van és bottal járok, hanem hogy "öreg vagyok már bohócnak". :-) A biciklicipelést pár éve még simán bevállaltam, ma azt mondom, hiányzik ez nekem? Nem hiányzik.

Amúgy nem olyan vészes emelkedő az, visszaváltok 1-esbe és felmegyek, mi benne az extra? A meredekség meg pont ennyi, ha a 47-esen mennék, akkor is. :-)

Szóval a "kénytelen vagyok azt használni" az nem a pisztolyt fejhez fogós kénytelen, hanem hogy itt van négy opció kábé:

1) Felcipelni a bringát.
2) Menni azon a főúti szakaszon, amin ugyanaz a forgalom megy egy sávon 60-nal, mint odakint 2x2 sávon 80-nal. Valamivel nyilván biztonságosabb, de nem sokkal.
3) Feltolni a járdán kb. 200 m-t.
4) Feltekerni a járdán azt a kb. 200 m-t, szabálytalanul.

És azt mondom, hogy az 1)-es és 3)-as pont echte életszerűtlen (igazából kényszermegoldások, átgondolatlanságok eredményei), a 2)-es pedig marha veszélyes. Nem a félősebb bringások közé tartozom, nem esek kétségbe a rakparton vagy a Tisza Lajos krt-on se (ahol szabályos, persze), de ahogy a Nagykörút legnagyobb részét nem vállalnám be napi szinten szívesen (egyszer-egyszer belefér), úgy ezt sem. És nem is hiszem, hogy elvárható.

Marad a 4-es, bár szabálytalan. :-) (Amúgy mindenki azt is használja. Aki egyenesen továbbmegy kifele, az a dzsindszás füves szakasz fölött is a járdán teszi ezt, a szervízút csak később kezdődik.)

"Akkor - elvileg - eleve a kerós infrán vagy, végig a villamosvégállomásig, át az alagúton, és ott vagy a lépcsőnél"

Ugyan nincs megszüntetve a gyalog- és kerékpárút a végállomásnál, meg lennék lepve, ha ez szándékos lenne, és végigvezetne a villamossíneken meg a peronon.

TZiky 2012.09.13. 19:31:35

@közösperonos átszállás: "Szóval nem tudom, maximum azért tudnék elképzelni ilyen jogértelmezést, hogy ezzel is kényszerítsék a fenntartókat a normális csatlakozás kiépítésére; hogy amúgy tényleg az lett volna a jogalkotó szándéka, hogy az út bal oldalán menő kétirányú kerékpárutat ne kelljen használni, ha jobbról jövök, azt azért kétlem."
Honnan kellene tudnom, hogy azon az oldalon, amire nem nyílik rá a kereszteződés - tehát még élével feléd néző táblát sem látok -, ( még mindig, vagy egyáltalán ) van valamilyen kerékpáros infra? ( Mondjuk rákészültem hogy lemeszeljenek amikor rendszeresen a Tímár utcáról a Rómain besorolok balra, hogy a Szillérin menjek tovább... Csinálok néhány fotót az általam látható táblákról, majd konzultálok egy/több ügyvéddel, hogy mit javasol. )

( "Aki egyenesen továbbmegy kifele, az a dzsindszás füves szakasz fölött is a járdán teszi ezt, a szervízút csak később kezdődik."
Kivéve ha arra megyek, mert azért ott fel lehet gyorsulni az úttesten lefelé. :-) De ezért írtam hogy nem vagyunk egyformák. )

"Ugyan nincs megszüntetve a gyalog- és kerékpárút a végállomásnál, meg lennék lepve, ha ez szándékos lenne, és végigvezetne a villamossíneken meg a peronon. "
Úgy emlékszem, hogy nem a peronon, hanem elviszik az attól egy pár méterre lévő "szervízút"ig, majd a töltés aljában viszik vissza a peronnal megegyező burkolaton az aluljáróhoz.

Üdv:
TZiky:-))

bandigyerek 2012.09.13. 20:33:53

@Mon3: Az adott ponton a harmadik baleseted volt???? Mégis arra jársz??? Nahát... Tudod van az a vicc mikor mondja a medve: vadász, vadász, te ide nem is vadászni jársz... idióta...

bandigyerek 2012.09.13. 20:36:18

@Mon3: csak ismételni tudom magam, de igazán nem kívánom neked hogy egy napon egy ilyen bűzládás gyilkost kelljen hívod anyádhoz, ha esetleg infarktusa lesz, nyugodtan karikázz be vele a csomagtartón te kretén.

D4D 2012.09.13. 22:30:11

@Mon3: Figyelj Szerencsétlen!

Vuk mindig példálozik vele, hogy Londonban így, Londonban úgy, mégsem hullanak a biciklisek. Ezért belinkelek neki egy videót, ahol Londonban marha egy biciklis, és kis híján az életét adja a faszsága miatt.

Erre válaszként azzal mentegeted a tagot, hogy az ott Londonban egy verseny része volt, és hozod azt a hasonlatot, hogy a belga nagydíjon történt rajtbaleset miatt veszélyes lenne Belgiumban autózni.

Nem veszed észre, hogy a Forma-1 egy zárt pályás verseny, míg a londoni májer éles forgalomban perecel, mert versenyzett.

Úgy vettem észre, semmi rendelleneset nem találsz abban, ha valakik a közlekedésben extrém versenyt tartanak.
Ezért kérdeztem meg, mi lenne, ha holnap a barátaimmal (és az autóinkkal) tartanánk mi is extrém versenyt a városban.

Te, mint egy baleset sérültje, mely baleset normál üzemi körülmények között, versenymentesen történt, gondolj bele, milyen sérülésveszélynek lennél kitéve, ha az autósok egy része a városban nem közlekedne, hanem extrém versenyezne.

Nem vagy képes felfogni a különbséget, mert te csak gyűlölni tudsz.

Azért egy dolgot a helyedben észre vennék: A biciklis balesetezik és megsérül. Ha közlekedik, ha extrémversenyzik.

Mikor sérül meg nagyobb eséllyel és súlyosabban?

Sajnállak, hogy erre az egyszerű összetett kérdésre nem találod meg a választ, és inkább terelsz és gyűlölsz.

DjKaller 2012.09.13. 23:07:09

Sinya azt nyilatkozta, hogy minden CM-nek volt üzenet. Utána meg azt mondja, hogy az átverés lenne, hogy odamegy a bringás, vonul, vonul, majd a Városligetbe beérve Sinya közli a hangszóróból, hogy lépjetek be a Kerékpárosklubbal. Ez igaz, de csak akkor, ha az üzenet csak a végén derül ki, de nekem eddig úgy tűnt, hogy kezdettől fogva volt üzenet. Tehát ha már eleve tudjuk, hogy az idei CM célja ez, akkor nincs para és nyugodtan megengedhet magának akár Sinya, akár Kükü 2*5 perc beszédet a hangosban, amiben kifejtik miért is olyan fontos, hogy legyen egy ütőképes és erő hazai bringás civil szervezet.

Azzal viszont nem értek egyet, hogy csak Sinya és Kükü látszódnak mindenhol, én pont hogy folyamatosan a Jánost látom és nem csak azért mert tag vagyok. Már mielőtt tag lettem volna is, tudtam ki a László János, hisz ezeregy videóban van benne és nyilatkozik.

És azért a Kerékpárosklubot sem kell félteni. A BAM szereke elég jól pörög, a plakátok, videók, spotok elég ütősek és át is ütik a média és a célközönség ingerküszöbét. Véleményem szerint Kükü és Sinya részéről pont csak egy ilyen megerősítés kellene, hogy igen emberek ez és ez a Kerékpárosklub ezt és ezt csinálják, lépjetek be, mi is ezt tettük, stb.

Mon3 2012.09.16. 02:18:54

@bandigyerek: @D4D:

Mindig imádom, amikor nem olvassák el azokat az előzményeket, amikre reagálva a hozzászólásaimat írtam, és egy adott mondatot kiragadva - ballibsi terminológiával - mocskolódnak. Néhány nagyokos „Grál lovag” egy hülye, értelmetlen (önmagában elítélendő) száguldozást használt fel a kerékpáros közlekedés jellemzésére. Sarkosan fogalmazva Ők tehetik, mi nem...

A balesetekre visszatérve: Kétszer szerencsém volt, és a sok éves tapasztalatomnak hála az esést kigurultam, és nem sérültem meg, csak a gépem. Egyszer természetesen a rendszámmal rendelkező, a KRESZ-t hivatalból ismerő autós segítségnyújtás nélkül elhajtott. Mivel 28 éve van jogsim, és autóval egyetlen egyszer sem volt balesetem, rendkívül defenzív stílusom alakult ki, és ezzel naponta többször is megúsztam néhány veszélyes helyzetet, amíg a napi 30-40 km-t letekertem. A harmadik esetben esélyem sem volt a baleset elkerülésére. A helyszíni szemlekor találkoztam néhány szemtanúval, akik akkor is ott tartózkodtak, és nem ismertek fel, és sajnálkoztak, hogy szegény bringás meghalt. Hi-hi. Valószínűleg hosszú életem lesz.
Barátságos, az európai kultúrának megfelelő stílusban megírt javaslatotoknak megfelelően nem közlekedne többé, akit már egyszer baleset ért…(hát nem tudom)
Vicc, de négy kocsi is van a családomban, és a munkánk és az iskolák miatt a sorsunk úgy alakult, hogy mi és a két gyerekünk több száz km-re kerültünk egymástól három országban, de én meg az asszony csak akkor használjuk a sajátunkat, ha valamit szállítunk, vagy messzebbre utazunk. Így értelmetlen a kedves, barátságos jókíváságotok.
Elismerem, hogy gyűlölöm a szabálytalan, a kerekesek életét veszélyeztető autósokat. De ezt a jogomat legalább ne vitassátok el tőlem, amikor én - a köldökzsinórom nyakamra tekerését hiányoló autós trollokkal, ill. a hozzátok hasonlókkal ellentétben – egyetlen egyszer se kívántam halált, vagy tragédiát nektek, ill. az autósoknak. Már sokan mondták nekem, hogy szívesen kilapítanának engem, és ennek ellenére én csak a rendőrségi elmeszelésekben jeleskedem, és ezt a szokásomat még jobban elmélyítem majd a jövőben.
Bár azt már megszokhattam volna tőletek, hogyha valaki a részetekről nem tud értelmesen tovább vitatkozni, akkor elkezd alpári módon mocskolódni.

D4D 2012.09.16. 13:44:18

@Mon3: Ellentétben veled nem mocskolódtam. Egyszer már leírtam, milyen vagy, idemásolom mégegyszer, mert megerősítettél csak.

kerekagy.blog.hu/2012/08/08/beengedtek_a_bicikliseket_a_fo_utcai_buszsavba/fullcommentlist/1#c17524103
"Ritka nagy bunkó sutyerák vagy, akinek egy dolog a lényeg, hogy kötözködhessen a másikkal. Próbáld egyszer meg végigolvasni, amit a vitapartnered leír, esetleg kezdd el értelmezni (azért így írom, mert a reakcióid alapján három szónál hosszabb kommenteket nem tudsz értelmezni), és ha még mindig nem sültek be a fogaskerekek, akkor a saját álláspontod mellett érvelj, és ne a másikat hord el mindennek."

- Nem akarok személyeskedni, de sajna ez a véleményem rólad. Egyébként ha 28 éve lenne jogsid, akkor érettebben írnál a közlekedési dolgokról, vagy alkalmatlan vagy a jogosítvány birtoklására.

bandigyerek 2012.09.16. 21:11:54

@Mon3: aki vele nem ért egyet az nyilván ballibsi, éééééééééééés tapsoljuk meeeeg!!!!!!!És azért külön hogy ő nem mocskolódik... ami dermesztő: ugye feltettem ezt a videót arról a parazstról akit ledarált a busz meg a pickup, tegnap megtörtént velem is, hiteles helyszínnel közlöm, aki akar utánajárhat: a diósgyőri várban volt egy egész napos rendezvény, a végén egy P. mobil koncerttel, ahol résztvevőként voltam jelen(kézműves szektor). 22 óra körül, gondoltam összepakolok és hazamegyek, szóltam a kapuban a biztonsági őröknek hogy két perc múlva jövök kocsival, engedjenek be a várudvarba. Mivel a kapu előtt is tömeg volt lépésben haladtam befelé, ráadásul a kapura ráforduláshoz egész közel kellett mennem egy szintén pakoló kolléga nagyméretű utánfutójához. A videón látható réstől talán közelebb is, de előkerült egy kretén bicajos aki szintén úgy gondolta, hogy a futó és a mozgó furgon között ő simán elfér.oldalra megtolta a furgon hátulját ahogy beszorult. na ezt az érzést nem kívánom neked te okostojás, mikor arra gondolsz hogy te megtettél mindent az óvatosság jegyében, de egy ilyen idióta ha ott hal meg, csak te leszel a hibás. Szerencsére (mármint az ő szerencséjére, mert ha vár egy kicsit ott nyilvánosan megnyúzom a gyökeret)szó, és gond nélkül vígan tovább karikázott, anélkül hogy azt mondta volna, elnézést.

Dr. GGG77 2012.09.22. 09:38:22

"Néha belekönnyezek egy piros lámpánál, hogy látom, gyűlnek a bringások, és mikor zöld lesz, akkor egy kis tömeg indul el. Olyan helyen, ahol 95-ben még egyedül álltam futárként. Ez a látvány a fizetség."

Én is lassan itt tartok. Már elsírom magam, ha egy bringás hajlandó megállni a pirosnál. 5-ből kb 1 az arány.

Vgyuri · http://vargagy.tar.hu/ 2012.09.22. 14:53:44

Az, hogy ki-ki emlje fel a kerékpárját, akár mérce is lehetne. Ma ugyanis a kerékpárosok a hátukon hurcolják a villanybringások és villanyrobogósok érdekeit. Amit kiharcolnak (pl. KRESZ módosítást), annak az utóbbiak élvezik a hasznát, pl. a max. sebesség felemelésének. Én már láttam olyan balesetet, ahol villanyrobogós elütötte a járdán a járókeretes öregasszonyt, mert az elfordult a keretével, és robogós nem tudott olyan gyorsan reagálni, mint egy kerékpáros. Csak míg egy kerékpáros legtöbbször sérüléssel fizet a fegyelmezetlenségért, a száguldásért, a robogóst megvédi a százkilós szerkezet.

A kerékpáros mozgalmaknak első dolguk lenne magukat meghatározni, pl. önsúlyban vagy az emberi erővel hajtásban.

multitalentum 2013.04.20. 10:25:25

EMBEREK!!! Én külföldön élek (USA-ban) és kicsit lehet más szemmel látom az itt folyó dolgokat...DE az hogy a critical mass értelmetlen lenne..???? ebben a lejtőn száguldó szerencsétlen, tönkretett országban ahonnan gyakorlatilag menekülnek az emberek (mint én is és nagyon sok ismerősöm..) szóval ezen az egy napon kb 30000 azaz harmincezer ember élvezi egy kicsit az életet és mosolyogva bringázik és bulizik együtt..EZ LENNE ÉRTELMETLEN...??? az hogy a két szervező belefáradt vagy valamilyen politikai vagy egyéb nyomás hatására akarják abbahagyni (mert a frankót ugy se mondják el..)az az ö dolguk..tiszta zagyvaság ez a magyarázkodás amivel próbálják magukat fedni... de könyörgöm legyen már egy kis eszük az embereknek és NEHOGY abbahagyják ezt a dolgot ami kb 30000 emberről szól, legalább egy délutánra közelebb hozza őket, mosolyt csal az arcokra és ezzel az életüket is meghosszabítja egy kicsit. Szóval a két szervező menjen nyugdíjba (ott simliskedjenek) és nyilvánvalóan fiatalabb emberkék folytassák ezt a kellemes hagyományt..(ami gyakorlatilag az utolsó mohikánok egyike ami használ az embereknek és még nem szüntették be.) HAJRÁ CRITICAL MASS MÉG LEGALÁBB 100 ÉVIG!!!!!

Perillustris 2013.04.22. 00:07:22

@multitalentum: Nyilván azt hiszel, amit akarsz, de azért elárulom, nincs simliskédés, és nincs politikai nyomás.

Ha neked zagyvaság jött le a mondandóvól, akkor nem olvastál figyelmesen. Lehet, azért, mert alapjaiban rengetné meg az elméleted.

Röviden: egy kellemes délutáni programnak mindig jó lenne egy nagy közös tekerés a városban, olyan helyeken, ahol sajnos egyébként 0-24 óráig csak a gépjárművek közlekednek. Ám ez a szakmai munka támogatásához édeskevés. Ha Magyar Kerékpárosklubnak állami csecseken kell lógnia a túlélésért, akkor nagyjából olyanná válik, mint a civil szervezetek döntő többsége. Rá kell valahogy döbbenteni az embereket, hogy az MK-tagsággal a korrekt működést biztosíthatják az érdekeikért dolgozó szervezetnek.

Erről bővebben: criticalmass.hu/blogbejegyzes/20120818/kerekparosklub-megujitasa-avagy-critical-mass-365

Ha van kérdésed, írj!

multitalentum 2013.04.23. 10:37:56

@Perillustris: Nézd...1 én nem szoktam ilyen blogokban irogatni(ez az első eset) mert nem tartom értelmes dolognak hogy az emberek itt kommunikálnak, de a CM kedvéért kivételt teszek. 2. A Fazekas gimnáziumban végeztem utána a Kandóra és A Műszaki egyetemre jártam (ezeket sajna nem fejeztem be) mindenesetre nem tartom magam egy primitiv embernek.. Mégsem értem hogy "... ez a szakmai munka támogatásához édeskevés.Ha a Magyar Kerékpáros klubnak állami csecseken kell lógni a túlélésért..."stb. Mi köze ennek a CM megszüntetéséhez???? Miben segít a tisztelt 'Magyar Kerékpáros Klubnak' ha megszünik a CM???? Ok...a lényeg.. mint irtam én külföldön élem az életem nagyobb részét mert elegem van abból ahogy a dolgok itt folynak (pl:legaktuálisabb téma: utolsó CM) ha odaálltál volna pl az alagut kijáratához láttad volna hogy az emberek 99.99%-a mosolygva, sőt kacagva jött ki bringáján miután végigkiabálta a teljes alagutat(a 4 éves kisgyerektől a 60 éves cégvezetőig aki amugy sose csinálna ilyet életében de a MASSZA magával ragadta.. :-)).. és ez ment órákon keresztül... Miért kéne ezt a szerencsétlen agyonb...ott magyar társadalom jelentős részét érintő (lehet hogy csak 30000 de lehet hogy 100000 ember..) megfosztani ettől az 1 naptól amikor egy kicsit összetart ez a sok ember és élvezi az életet..?(ami persze egyáltalán nem jellemző erre a országra, de ennek az ellentéte annál inkább sajnos..) AZT REMÉLEM SENKI NEM AKARJA NEKEM MEGMAGYARÁZNI HOGY NINCS ÉRTELEME A CRITICAL MASS-NEK...????!!!(mint ahogy ez a bejegyzés főcime irja...) aki ezt állitja az vagy hazudik vagy értelmileg kissé fogyatékos...(ez nem csak az én véleményem hanem minden ismerősömé akivel erről beszéltem.. ráadásul olyanoké is akik soha nem vettek részt rajta, de mégis szimpatizálnak a dologgal). Nézd nem akarok itt pötyörögni tovább (inkább kimegyek futni egyet..) de ami a lényeg hogy ennek a nagyszerű kezdeményezésnek folytatódnia kell . A két mostani szervezővel nem volt idáig semmi bajom, tisztelet nekik hogy ezt beinditották, de ha ilyen gondolat megfordult a fejükbe hogy ezt abba kell hagyni akkor menjenek inkább nyugdijba azonnali hatállyal és ne legyenek olyan gonoszak hogy nem adják át ennek a dolognak a kulcsait valami fiatalabb társaságnak.. ha mégis... nos kb 30000 ember átka szálljon rájuk... de azért remélem nem igy lesz és ők is a mennybe jutnak.. :-))

multitalentum 2013.04.23. 15:22:20

Bocs de egy két gondolat eszembe jutott igy befejezésül...ezeket azért irom le mert remélem lezárul ez a kicsit értelmetlen vita...1. Amikor ezt a magyarázkodó hogy miért utolsó CM? emailt mult ősszel megkaptam szintén külföldön éltem és meg jelentősebben megcsapott ennek a 'lehetetlen' dolognak az ötlete.. Akkor végigolvastam ennek a hosszas (ami nyilván az emberek vakuztatása miatt van) levelet.. semmi értelmes választ nem találtam benne a porhintésen kivül.2. Nem is fogom ezért sem végigolvasni mégegyszer mert nem akarom magam mégegyszer mérgesiteni.. valahogy nem esik jól.. :-)) 3. Ez az általad idézett része a cikknek PONT UGY SEMMILYEN ÉRTELMES MAGYARÁZATTAL NEM SZOLGÁL A MEGSZÜNTETÉSRE MINT AZ EGÉSZ CIKK. 4. (talán a legfontosabb) nekem (és szerintem sok embertársamnak is) NEM TUDSZ olyan dolgot mondani ami megindokolná hogy ezt a nagyszerű dolgot (a fentebb emlitett pótolhatatlan hatásait kiemelve..) megszüntetésre kényszerithetné... Innentől kezdve ha kérhetnélek akkor válaszolj csak ha valami értelmes dolgot tudsz hozzáfüzni a dologhoz.. de inkább te is azon munkálkodj hogy folytatódhatjon ez a nagyszerű hagyomány amit remélem unokáink is élvezni tudnak és ne a horgonyokat dobáld ki a hajonkból...Remélem a következő CM-en személyesen is meg tudjuk vitatni a dolgokat...:-))

Zabaalint (törölt) 2013.04.23. 18:15:11

@multitalentum:
Szerintem meg egy ilyen szép tavaszi napon sokkal jobb dolga is van az embereknek, mint hogy egy ilyen majomparádén részt vegyenek. Pl. egy kerékpár túra a családdal :-)