Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Elhajította a busz orrával a beszólós biciklist

2012.02.17. 12:23 - kirk kapitány

Tizenhét hónap börtönt kapott egy bristoli buszvezető, mert súlyos sérüléseket okozott egy kerékpárosnak. A sofőr egy kisebb vita után úgy ráhúzta a kormányt az előtte haladó biciklisre, hogy az több métert repült, és a járdán ért földet. Az akciót rögzítették a köztéri kamerák.

A bíróság szerint a Bristol belvárosában történt ütközés nem baleset volt, a buszvezető kifejezetten fegyverként használta a járművet a közúti közlekedés egy másik résztvevője ellen.

A csütörtökön közzétett ítélet 17 hónap börtönt szabott ki Gavin Hill, 29 éves buszvezetőre, aki 2011 áprilisában szándékosan fellökte az előtte haladó kerékpárost, aki súlyosan megsérült, eltörött a lába.

A BBC tudósítása szerint a tárgyaláson kiderült, az eset előzménye az volt, hogy Philip Mead, a biciklis sérelmezte, hogy a busz túl közel előzte meg egy másik utcában. Mead, amikor a megállóban utolérte a buszt, a járműhöz támasztotta kerékpárt, és vitatkozni kezdett a vezetővel. A szóváltás idején Hill a vezetőfülkében maradt, de néhány másodperccel később egy hirtelen manőverrel az akkor már előtte haladó kerékpárosra húzta kormányt.

A tárgyaláson Hill ügyvédje azzal védekezett, hogy a sofőr évtizedes vezetési tapasztalattal rendelkezett, és hasonló eset nem fordult elő, a biciklissel „az őrület pillanatában” bánt el.

Címkék: biztonság baleset bristol

498 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr494123394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hajdú 2012.02.18. 00:22:31

@tükörfúró:
zseniális a komment, az utolsó bekezdésed odabasz - nagy lájk az iróniának és a csavarnak :)
vagy félreértettem :D

is 2012.02.18. 00:49:24

@tükörfúró: te kevered az útpálya és a sáv szavakat. természetesen mindenki külön biciklissávot akar, senki nem akarja, hogy ugyanabban a sávban menjen a bicikli meg az autó. dehát nyilván nem mindenkinek volt gyerekszobája és művelt szülei, ezek tényleg nehéz szavak.

a 'pedálos gyerekjáték' miatt egy büdös bukó paraszt vagy.

is 2012.02.18. 00:51:40

@MaCS_70: ki mondta, hogy ez közlekedési cselekmény? ha én egy guruló motorkerékpárról nyitok rád gépfegyvertüzet, akkor az közlekedési cselekmény? ember, illetve jogász: gondolkodj! miattam legyen garázdaság, nekem az is jó.

is 2012.02.18. 00:56:16

@springbok: baszki, emberek leesnek a lépcsőn, és ha beverik a fejüket meghalnak. ha a biciklis magától véletlenül felfut egy szegélyre, elesik és beveri a fejét, simán meghalhat. ezek megtörtént esetek, ne mondd már, hogy a busszal kiszámította, hogy nem fogja beverni a fejét, hanem 'csak' a lábát töri. légyszíves kissé realistább legyél.

MaCS_70 2012.02.18. 01:02:54

@is:

Olvass, ha már írsz!

Azért közlekedési cselekmény (idehaza), mert van rá közlekedési tényállás: Közúti veszélyeztetés.

Ennyi. A büntető jognak történetesen elég következetes a logikája.

MaCS

Démonmac1 2012.02.18. 01:15:23

news.sky.com/home/uk-news/article/16171562

"Hill was also disqualified from driving for two-and-a-half years and ordered to pass an extended driving test."
és ott a buszvezető fotója is:)

Csigafattyú 2012.02.18. 03:06:44

@VOGAben: Mert a kerékpár egy közlekedési eszköz. Miért, gyalogolni jobb? Vagy félórákat buszra várni? Araszolni a dugóban?

nowy 2012.02.18. 05:00:13

@springbok: Te hol olvastad,hogy 10 éves rutinnal rendelkezik a sofőr ? Az eredeti angol cikkben csak ennyi van : "who had been driving for Bugler Coaches for 10 months" - ez pedig 10 hónap bárhogy is nézem.

GG81 2012.02.18. 09:45:50

@A Magyar Pina Világmárka!: bennem már csak az merült fel még!!!, hogyha már előkerült a mi Dávidkánk is. :-D szóval mindig siratjuk a bkv-nkat, mindig hasonlítjuk valamihez, ami jobb!!! és akkor egy zen nyugati városban, amiben a tömegközlekedés is jobb ugyebár, mert tisztábbak, arányaiban olcsóbbak és a lényeg: PONTOSABBAK a járatok. szóval ezeken a helyeken, legalábbis debil islanden (UK) a bringások kóricálhatnak a buszsávokban!!! ahha! tehát, ha a gecibringás nem is gondolkozik emberileg, hogy több tíz embert tart fel, a sofőrnek még húgyozni sem lesz ideje elmenni a végállomáson, mert mögötte araszolgathat!!! arról nem is beszélve, ha nem tudja tartani amenetrendet még büntetést is kaphat! szóval lehet sajnálni szegény kerékpárost, lehet anyázni a hivatásos sofőrt..., de az előzmények kiderültek pontosan??? mennyiszer próbálta szépen kérni a buszos a továbbhaladását például???

nah, remélem a hazai jogalkotók is tanulnak az esetből és SOHA nem lesz minden buszsáv nyitva a biciGliseknek! de szerencsére nem fenyeget ilyen veszély itthon minket.

GG81 2012.02.18. 09:57:51

@kovboj1: nah, pont egy ilyen vadkeleti ország kereszteződés videóit szokta a népes netes társadalom szájtátva nézni. amikor a közlekedési tápláléklánc legaljáról indulva mindenki cikázik, míg a nagyobb halak egyenletes mozgással járják útjukat, így a többi kicsi hozzájuk igazodva megy ahol tud... MINT A HAJÓZÁSBAN! :-)

GG81 2012.02.18. 09:59:54

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: attól függ mióta állt ott a bringaúton keresztbe a kifordulására várva... régi történet nézz utána, mint ahogy az elsőbbség fogalmának is!

viktor134 2012.02.18. 10:12:28

addig basztatják a bicajosok a többieket, míg valaki belehajt a CM-ba, vagy így jár...

aki bemutat egy böhöm gép gazdájának, az ne csodálkozzon, ha így jár

Perillustris 2012.02.18. 11:24:20

@nyergibergi: Igen, ebből aztán lehet tanulni!

@viktor134: Valóban teljesen természetes, hogy egy vitát így fejezünk be. Hol élsz, Szomáliában?

@Sicc: "A közutak nem a bringásoknak valók. Nem ők építették. Nem az ő számukra építették. Nem az ő pénzükből építették. Nem is fizetnek érte, azonban mindenki más igen."

LOL - ezt még mindig trendi leírni?

Perillustris 2012.02.18. 11:27:15

@qmatch: "Az az érdekes, hogy AMIKOR előre tolakszik a bringás a kocsisor mellett, akkor bőven megfelel neki még a 3 centi oldaltávolság is.
Máskor meg beszól a 10 centiért is..."

Képzeld, egy álló vonat mellett pár centire szoktam gyalogolni az állomáson, de nem szívesen tenném ezt, miközben 70-80-nal megy el mellettem. Ha rájöttél az összefüggésre, egyél meg egy Túró Rudit!

viktor134 2012.02.18. 11:34:18

@Perillustris:
nem hiszem, hogy természetes lenne a befejezés, de azért gondolkozzon már az erőviszonyokról bárki, amikor balhézni kezd. nem tudhatod mikor pattan el a másikban a húr.

kiprovokálta, és nem volt szerencséje, most telt be a sofőrnél a pohár.

autóval a buszosnak nem dudálni szoktam, hanem beengedem, mert én egyedül ülök a gépben, ő meg lehet 80 embert visz. ha lassú, majd leelőzöm később.

Untermensch4 2012.02.18. 11:58:07

@pjm: az hogy a kresz engedi az álló kocsisor jobbról előzését egy dolog, de nagyobb gépnél (busz,kamion) a jobb oldalon nagyobb a tükör holttere ami így a kerékpáros holttá válásának a tere is lehet :) nagyon találó elnevezés ez a holttér
@nowy: ha nem csak szép szólamok szintjén lenne fontos a "közösségi" közlekedés akkor a b.öbölből (irányjelzéssel) elinduló busznak egyértelműen elsőbbsége kellene hogy legyen. a régebbi ikarusok meg se karcolódnak úgy le tud darálni oldalazva egy mai autót. egyébként egyszer egy megyeszékhely buszvezetőinek éves kresz-felmérésén 113-ból 18-an beikszelték hogy a b.öbölből elinduló busznak elsőbbsége van, ergo: egész évben eszerint vezetnek :) persze ez bp-i idegbeteg forgalomban nem ennyire balesetmentesen működne :)

kovboj1 2012.02.18. 12:03:28

@igazi hős: végülis többezer éves civilizáció... ha jobban belegondolsz ugyanúgy lehet viszzatartó ereje a dolognak.

kovboj1 2012.02.18. 12:19:22

@GG81: ezt mondom én is, figyelni kell a többire és nem lesz baj.

Leguános Palacsinta, vagy nem 2012.02.18. 12:31:54

Nyilván a felborított bringás sosem hallott még olyasmiről hogy egy hivatásos sofőrnek nagyon szigorú kötelemi vannak a napi vezetési és pihenőidőket illetően (aetr egyezmény). pl a megszakítatlan vezetési ideje nem lehet több 4 és fél óránál, utána kötelező 45 perces pihenőt kell tartania, majd újabb 4 és fél óra vezetés és vége a műszaknak.Ha négy (mondom 4 ) perccel túllépi a megengedett 4 és fél órát, az közlekedési szabálysértés, itthon 30ezertől induló büntetéssel (Ángliában nem tudom mennyi)

Felteszem az angol közlekedési cégek is igyekeznek kihasználni a sofőrjeik munkaidejét ezért olyan járatbeosztást alkalmaznak ami még épp belefér ebbe a napi vezetési időbe. Namármost ha valaki (pl fenti bringás úr) arra kényszeríti a sofőrt hogy túllépje az engedélyezett vezetési időt, akkor a sofőr bácsi roppant ideges lesz. Ez minden sofőrre igaz, mivel a cégek általában nem fizetik ki a sofőr helyett a büntetést. Mellesleg egy évre visszamenőleg minden ilyen szabálysértésért külön külön megbüntethetik, ha kap egy ellenőrzést a cég, ami itthon akár néhány millió Forint is lehet, és ezt adó formájában be is hajtja az állam (közlekedési hatóság)

Szerencsére a hivatásos sofőrök döntő többsége tud uralkodni az indulatain. A video-n szereplő buszvezető nem tudott. C'est la vie.

nowy 2012.02.18. 15:15:09

@Untermensch4: faramuci helyzet,mert a buszöbölből induló busznak igazából nincsen elsőbbsége.A KRESZ azt mondja,hogy amennyiben nem jár hirtelen fékezéssel,akkor lassítással vagy szükség esetén megállással is kötelező lehetővé tenni a busz elindulását.

nowy 2012.02.18. 15:18:04

@Magyeri Imre cigánprímás: felteszem a menetrend összeállítói nem olyan hülyék,hogy ne számolnának késéssel.Lehet baleset,lehet hogy lerohadt valaki az úton vagy csak vasárnapi mazsolák tögyögnek az úton.

bari15 2012.02.18. 16:10:13

Oké hibázott,a buszos e túlzás volt amit tett de a BÜNTETÉS is az. Előzmények mik is voltak?
Arról mikor lehet olvasni ezen blogon:az a "biciklis " menyit kapott aki fölpofozta a fogaskerekű vezetőjét a Városmajori végállomáson?
Felvételen az is látszik nem csak itt vannak BUNKÓ KERÉKPÁROSOK. DE VANNAK RENDESEK IS. És még csak annyit: biciklis Futár (ja hölgy) csak azért köpte le a villamosomat Dohány utca -Kiskörút sarkon mert rá mertem csöngetni mivel neki PIROS volt.

GG81 2012.02.18. 16:17:32

@viktor134: hát volt már rá példa! :-) keress vissza itt a k.agyon is akár.

GG81 2012.02.18. 16:32:15

@nowy: normál közlekedési viszonyokat feltételezve állítják össze, olyat, hogy baleset vagy nagyobb dugó akármennyire is szeretnéd, nem is tudnák belekalkulálni! épp ezért csinálják a sok buszsávot, hogy ne is kelljen. megvan az átlagsebesség, a megállók közti távolság és egy általános megállóban tartózkodási idő (maximum ezzel tudnak játszani, melyikben mekkora az utascsere és azok összetétele)

szóval ezekben a fullliberál országokban, ahol a biciGlis be van engedve a buszsávokba, ott az átlagsebességet kell lejjebb venni a képletből. ugyanis a kerékpárosoknak is van egy átlag adatuk.
nah, a magyar hatóságok épp ezért vetették össze a két adatot és ahol nem elég széles a buszsáv, hogy megelőzhető legyen sávon belül a bringás, úgy nem is engedik meg a hajtást. a motrosoknak meg igen, mert azok nem rontják az átlagot!
ugyanis a város autómentesítésének még mindig az elsődleges módjának az emberek tömegközlekedésre irányítását tekintik, annak pedig feltétele, hogy gyorsan, kényelmesen közlekedhessenek.

tehát ez a buszsávba bringázni engedés, ponthogy kontraproduktív, mert aki nem akar a buszon a kényelmes biciGlisek mögött szívni, az inkább visszaül a kocsiba...

vagy figyelem, újra jóslok, de már írták fentebb! egyszer egy utas fog leszállni és ellátni a feltartó baját! várjuk a következő drámai postot!
brazília, anglia, a következő már lehet valahol az öreg kontinensen lesz!? lehet kísérteni tovább a sorsot, hamarosan újra összetalálkozik majd két önbíráskodó! :-D

igazi hős 2012.02.18. 20:15:16

@bari15: Nem akarok kötekedni, de a futár kisbetű, és az a nőszemély, aki leköpi a villamost, az semmiképpen nem hölgy, hanem picsa.

Untermensch4 2012.02.18. 21:11:59

@MaCS_70: a buszvezető nagyon is tudta hogy a busz kontrollálható mint pl. felénk amikor egy hülyegyerek gyalog(!) szemből(!) úton(!) le akarta szorítani a buszt vidám arccal. a haverja nem tudta elrángatni de a busz simán félredobta.
kb fel is fogta a lényegét a demonstrációnak mert nem lett ilyesféle folytatása az esetnek :)
a gyalogosok egy része is a járdán "kontrollálhatatlanul száguldozó/cikázó biciglisek" miatt retteg, de attól hogy sokan egyetértenek valamiben még nem válik hülyeségből okos véleménnyé

Untermensch4 2012.02.18. 21:29:08

@SzélsebesVelorex: ha valaki sötétben lopakodót játszik az úton bringán az szerintem se lepődjön meg ha elütik. ez evolúciós szükségszerűség
@is: a nagy jogászkodás közepette azért emlékezzünk meg arról hogy az angolszász jog több dologban eltér a mifelénk divatos szisztémától. az egyik vszeg az hogy autóst is megvádolhatnak fegyveres emberöléssel ha elüt vkit ami nálunk nem így van.
@Magyeri Imre cigánprímás: örülök hogy végre valaki túllépett az eset kétdimenziós értelmezésén, köszönöm Önnek. az aetr meg a többi túlbürokratizált szar esetleg tényleg nem olyan egyértelműen előnyös találmány mint bölcs jogalkotóink gondolják :)

igazi hős 2012.02.19. 00:56:54

@Untermensch4: Aha, a videón is látszik, hogy a sofőr tökéletesen kontrollálja, hogy a bringás fejjel csapódjon a járdának, vagy gerinccel egy oszlopnak, vagy csak simán átbukjon a kormány felett és lefejelje az utat. A buszosnak szerencséje volt, hogy a bringás nem sérült meg komolyabban, nem ő tehetett róla.

Untermensch4 2012.02.19. 09:54:54

@igazi hős: ahogyan azt már korábban tanult kollégáink említették gyalog is el tud esni úgy valaki hogy halálos sérülést szenved, sőt bringával egyedül is. esni tudni kell. maga a busz viszont tökéletesen kontrollálva volt :)

fraki 2012.02.19. 12:34:10

5 hónap a buszvezetőnek, 10 a biciklistának a helyes ítélet. Egyértelmű provokáció.

springbok 2012.02.19. 12:46:00

Mivel sokan ramozdultak, igy egyben valaszolok:

Nowy: az evtizedes vezetoi tapasztalatot a cikkbol vettem, ebbol, itt a kommentek felett. Mondjuk igy atolvasva sokmindent takarhat az "evtizedes tapasztalat" , en buszvezetesre asszocialtam.

Lacii: nem tudom mit rugozol meg mindig, ugy latom nem sikerul megertened , hogy a busz mint fegyver minositese az, ami nekem piszkalja a csoromet. Masok ezt megertettek, neked valamiert nem sikerul.
A buszvezetot olyan kategoria alapjan iteltek el, mintha mondjuk egy pisztollyal lott volna ra a halado bringasra es (szerencsere) csak megsebesitette es nem eppen fejbe loni sikerult. Szerintem ebben a konkret esetben a busz nem_ez_a_kategoria volt, mivel direkt oldalra lokte a bringast es nem a busz ala. Igen, az ottani iteloszek (es itt is sokan masok) ezt nem igy gondoljak , de ettol azert meg leirhatom , ugye ?

nowy 2012.02.19. 13:30:18

@GG81: tudom nehéz elhinni,de azért próbáld meg,én is tudom,hogy nagyjából hogyan állítják össze a menetrendet.Én a vezetési idő túllépéséhez szóltam hozzá amit Magyeri Imre cigánprímás írt,nevezetesen,hogy 4 perc túllépésért büntetés jár.Mivel a forgalmi helyzet kiszámíthatatlan bármilyen tömegközlekedést segítő intézkedések vannak,ezért a beosztást nem úgy csinálják,hogy a buszvezető a határidő előtt 1 perccel essen be a pihenőbe.Ráadásul amire ő hivatkozik - a 4,5 óra megszakítatlan vezetési idő - a közúti fuvarozásra jellemző, nem a tömegközlekedésre.
Amúgy a fenti videóban nincs buszsáv...

Perillustris 2012.02.19. 21:37:08

@Untermensch4: "a b.öbölből (irányjelzéssel) elinduló busznak egyértelműen elsőbbsége kellene hogy legyen"

Nem értem. Egyértelműen elsőbbsége van.

@A Magyar Pina Világmárka!: "fizikailag blokkolja az egész buszt"

És még teker is! Ki az, Hulk?

@fraki: 20 a biciklis anyjának.

@springbok: Mit nem lehet érteni? Ha én egy gyöngytyúkkal ütlek, akkor azt fegyverként használom. És akkor még a hízót ki sem hajtottam az ólból.

ex-dr. vuk 2012.02.19. 22:20:05

@springbok: tehat ha a szamurajkardommal egy celzott suhintassal nem a fejedet hanem a fuledet vagom le, akkor fegyverkent hasznaltam vagy nem?...

Nzoltan 2012.02.19. 22:36:34

Londonban teljesen természetes a busz előtt akár a sáv közepén tekerni. Aki járt már arra, az ismeri a szitut.

Gondolom volt előzménye a dolognak, de azt senki sem gondolja komolyan, hogy a sofőr válaszreakciója normális? A vezetői engedély a jármű vezetésére ad jogosultságot és nem annak a fegyverként való használatára.

gregibroki 2012.02.20. 09:03:40

Szegény sofőr beopta. Sajnálom őt, de tényleg elég sok barom van, akik keménykedik az autójával.

Laciii 2012.02.20. 13:48:56

@springbok:
Leírhatod én meg válaszolhatok, hogy sületlenségeket hordasz össze, te meg folytathatod a terelést és sületlenségek írogatását :)

pengusz 2012.02.20. 13:54:03

Gondolom akik helyesnek ítélik meg a sofőr viselkedését, azok azt sem kifogásolják, amikor 30-cal átmegyek a Brutuskájuk fején (akinek joga van póráz nélkül rohangásznia) a bringaúton vagy ugyanilyen sebességgel áthajtok a gyerekét járni tanító apukán és gyerekén.
Sajnos itthon is sok ilyen "közfeladatot ellátó személy" van, aki kiskirálynak képzeli magát, és igenis fegyverként használja az autót. Ja puszta kézzel nem mer keménykedni, de amikor x tonna vas van alatta, akkor bárkit megnevel. Hú de kemény.
Ja és ajánlom figyelmébe sok profi vezetőnek az impulzusmegmaradás törvényét. Alkalmazzátok ezt egy kb. 100kg-os bringás és egy 1000 kg-os gépjármű rugalmatlan ütközésére 20km/h-s sebességkülönbség esetére. Számítsátok ki az ütközés után a bringás sebességét.

igazi hős 2012.02.20. 14:54:13

@pengusz: Gondolom rugalmas ütközésre gondoltál, nem arra, hogy a bringás felkenődik a busz elejére.
Nem hiszem, hogy itt (fizikai értelemben) ideális lenne az ütközés, szóval a bringás nem fog katapultálni, még ha az egyenletekből (az energiamegmaradásé is kell hozzá) ez jönne ki. Inkább az a gond, hogy a bringás akár 20 km/h-nyit gyorsul, akár többet, rendkívül kis úton teszi, azaz elég nagy a gyorsulása, ezért se ideje, se ereje nincs a korrigálásra.

igazi hős 2012.02.20. 14:56:58

@Untermensch4: Szóval, ha te egyedül is le tudsz esni a tetőről, akkor egyáltalán nem probléma, ha én lelöklek, hiszen én kontrolláltam a saját mozgásomat. Oké, megértettelek, a vitát lezárhatjuk.

pengusz 2012.02.20. 16:38:09

@igazi hős: Igen, elírtam, rugalmasra gondoltam. (a felvételen is ez látszik) :)
A 20 km/h-t meg sebességkülönbségre értettem, így kb. megbecsülhető a sebessége az ütközés után (ezért írtam 1000 kg-ot, nyilván egy busz tömege ennek a sokszorosa).
Egyszer a csepeli hév "elütött" egy embert. Éppen indult a megállóból, és "lépésben" ment, egy nagyokos meg még át akart szaladni. Több métert repült, pedig szerintem kb. 5-tel ha mehetett a HÉV.
Arra akartam utalni, hogy akármilyen profi vezető is csinál ilyesmit, ha a tömeg 10-szeres, az már tényleg csak a szerencsén múlott, hogy nem lett komolyabb baj belőle. Hiszen a tízszeres tömeghez tízszeres impulzus és mozgási energia tartozik (ha a sebességtől eltekintünk...), kb. mint egy 100 kg-os bringás meg a 10-kg-os gyerek/Brutuszka aránya...

Untermensch4 2012.02.20. 17:14:17

@igazi hős: nem láttam jól a videón, a példád alapján ott volt egy nagy gödör amibe a bringást belelökte a busz?

Laciii 2012.02.20. 19:16:56

@Untermensch4:
Még egy fizikából felmentett.
Az átadott mozgási energia nem független a tömegtől.

igazi hős 2012.02.20. 20:40:41

@pengusz: Ha végigszámolod, látható, hogy egy szint felett gyakorlatilag mindegy a tömeg. Ha k a tömegek aránya, akkor maximum v * 2*k/(k+1) lesz az ütközés előtt álló tárgy sebessége az ütközés után. (Ha nem ideális az ütközés, vagy mozog, akkor kisebb a végsebesség.) Azaz, ha 10-szer vagy 1000-szer nehezebb jármű üt el, az gyakorlatilag mindegy.

pengusz 2012.02.21. 09:14:52

@igazi hős: "Azaz, ha 10-szer vagy 1000-szer nehezebb jármű üt el, az gyakorlatilag mindegy. " :)
Szerintem nem mindegy, hogy egy Suzuki üt el, vagy egy aszteroida zuhan rám :D

Mit jelent ez a "szint"? Az általad leírt képletből hogyan vezethető le a határ? (honnan jön ez a képlet?)
Nyilván egy nálam ezerszer nehezebb tárggyal ütközve nem befolyásolom jelentősen a mozgását. (ő az enyémet annál inkább).

Untermensch4 2012.02.21. 14:21:54

@pengusz: itt lesz szerepe a busz kontrollálásának hogy a tömegkülönbség ellenére az átadott energia ne legyen olyan nagy: az ütközés pillanatában kis sebességkülönbség és nem egyenes vonalú a mozgás mint a HÉV-nél

igazi hős 2012.02.21. 14:54:59

@pengusz: "honnan jön ez a képlet?" Lendület- és energiamegmaradás. Írd fel mindkettőt m tömegű bringásra és k*m tömegű másik tárgyra. Legyen v a tárgy kezdeti sebessége, v1 és v2 a tárgy és a bringás sebessége az ütközés után. Egy "trükk" van benne: (v*v - v1*v1) / (v-v1)*(v-v1) = (v+v1)/(v-v1). Ha kell, leírom az egészet.

pengusz 2012.02.21. 16:20:49

@igazi hős: Nem kell köszi, csak a k-t nem értettem (Hirtelen a Boltzmann állandó ugrott be :D)

@Untermensch4: Ja a vérprofi vezető fejben gyorsan megoldotta a mozgásegyenleteket, és úgy döntött, hogy csak a lábát töri el a köcsög bringásnak :) Valójában csak egy szerencsés barom, mert csak a szerencséjén múlott, hogy nem lett komolyabb baj.

pengusz 2012.02.21. 16:28:29

@igazi hős: Szerintem te arra gondoltál, amikor a nagyobbik test tömege jóval nagyobb, akkor falnak lehet tekinteni. Tehát csak a kisebbik impulzusa változik meg (ideális esetben), méghozzá ellenkező irányúra.
Ebben az esetben azért nem erről van szó :)
Igazából csak arra akartam utalni, hogy ez egy olyan folyamat, amit a legprofibb vezető sem tud uralni, idegből (örültség pillanatában) meg aztán főleg nem.

pengusz 2012.02.21. 16:32:32

A legsúlyosabb esésemnél egyébként kb. 5-tel jöttem le a János-hegyi kilátóból. Pedig még a kezemet is kitettem, csak a kormány hosszabb volt. Na ott is csak a szerencsén múlott, hogy nem szúrt át a kormány, csak a bordám tört.

igazi hős 2012.02.21. 17:15:14

@pengusz: Nem, itt a nagyobb tömegű test mozog, a kisebb áll. Bár a sebesség változás mértéke mindkét esetben azonos (de ellentétes irányú).

Untermensch4 2012.02.21. 19:07:19

@pengusz: ha megnézed a videót a busz orra nem hagyja el (balra) a sávot. nem hiszem hogy előbb kiszámolta az egyenletet, simán rutinból oldotta meg ahogy jeges úton megcsúszásnál az ellenkormányzást is szokták

igazi hős 2012.02.21. 21:44:47

@Untermensch4: Nehéz lesz ezt a "manővert" egy megcsúszáshoz hasonlítani. Ott minimális a gyorsulás, itt elég nagy. Ott fél méter pontatlanság még elmegy (amíg az úton maradsz), itt a fél méter kétszeres mozgási energiát jelenthet.
A "rutinból oldotta meg" különösen szép, elképzelem, ahogy a havi utánképzésen a buszsofőrök kerékpáros crash test dummykat (van ennek magyar neve?) ütnek el, aztán sörözés közben videón kielemzik: "Te, John, a tied alig esett el, bezzeg Jimmyének szétütötte a fejét a padka". Jobb mint a GTA.

Stakmann 2012.02.22. 06:29:56

@Ármin20: Anyádért,te korlátolt!:D

Untermensch4 2012.02.22. 07:48:28

@igazi hős: lehet hogy hihetetlennek tűnik de a gyakorlottság nem csak azt jelenti hogy amit sokszor ismétel valaki azt jól tudja hanem azt is hogy új kihívásokkal is jobban boldogul.

igazi hős 2012.02.22. 08:51:24

@Untermensch4: Abszolút igazad van, 40 éves bringás gyakorlattal én is simán át mernék kerekezni egy kötélen a Duna felett, mert az is csak egy új kihívás.

Agrigento 2012.02.22. 16:28:40

@Ármin20: Az a helyzet, hogy ez a bristoli eset kirívó és elítélendő. De! Azért Budapesten is sok kerékpárost fel lehetne pofozni a pofátlan kerékpározási szokásai miatt.. az autósok sem angyalok, én motorozok és autózok a fővárosban... és úgy tűnik a kerékpárosok nagyon tudatában vannak az új jogszabályoknak... és ennek értelmében kerekeznek... Nekem az a véleményem, hogy Budapesten sok helyütt egyáltalán nem kéne kerékpározni, mert egyszerűen olyan balesetveszélyes, hogy ez túlmutat az autós/bringás konfliktushelyzeteken... Persze mindenki maga dönti el, hogy merre megy... és mit kockáztat.. én csak Buda egyes részein merek tekerni....

wagadogu 2012.02.23. 06:35:19

@Agrigento: tehát ha valaki tudatában van a jogainak, és használja, az zavar téged? Az öntudatos állampolgárok leginkább az elnyomó rendszerekben voltak zavaró tényezők. Nálunk is sokan szocializálódtak ebben a társadalmi közegben és természetes, hogy nem tetszik nekik, ha valaki kiáll magáért. Kérdés, hogy ez mennyire előremutató.

MaCS_70 2012.02.23. 08:44:18

@Agrigento:

Halihó!

Szerintem meg éppen az a gond, hogy nincsenek tisztában a jogaikkal, több vonatkozásban is túllépik azokat. Konkrétan:

1. Széles körben elterjedt az az elmélet, hogy a kerékpáros úgy általában behajthat forgalommal szemben az egyirányú utcákba -- jönnek is szembe úton, útfélen. Arról sokan nem is hallottak, hogy ez csak külön megengedő jelzés esetén szabályos, ellenkező esetben brutálisan balesetveszélyes is.

2. Szintén sok biciklista meg van győződve arról, hogy az álló kocsisorok között is ellavírozhat, holott a KRESZ csak az úttest jobb oldalán teszi ezt lehetővé.

3. Nem mondanám tömegesnek, de újabban ijesztően sokszor hallom azt a baromságot, hogy lakott területen belül nem kötelező a világítás, és a tök kivilágítatlan biciklisták miatt egyre több kamu, csak közvetlen közelről látható lámpa. Ez szerintük szabályos, holott 250 méterről kellene a világításnak láthatónak lennie.

4. Reményeim szerint ez csak szándékos provokációtól sem mentes szektavélemény, de még fórumokon is rendszeresen olvasni, hogy a kerékpárosokra nem vonatkozik a KRESZ! Az ideológiai alap az, hogy ha jogosítvány nem kell, akkor szabályok sincsenek.

Üdv: MaCS

wagadogu 2012.02.23. 12:16:44

@MaCS_70: 1. nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban az egyirányú utcák (nem az autóutak, hanem a városi kis egyirányú utcák) 90%-ában kint van a kivéve kerékpárral (uitgezonderd, ausgenommen, except, stb...) Ez itt is nemsoká így lesz. Ennek ellenére én nem hajtok be, mert itthon még nem számítanak kerékpárra.

2. Sokan azzal nincsenek tisztában, hogy kerékpárral jobbról előre lehet menni és a kocsisor előtt megállni, valamint hogy parkoló autósor mellett legalább 1m-t tartani kell és máris "a zútt közepén megy!!". Legtöbben ezeket tartják pofátlan kerékpárosnak, aki "tanújjon kresszet", pedig csak kresz szerint közlekedik.

3-4. Ezt a kettőt rendszeresen kerékpározótól konkrétan hangoztatva még sosem hallottam, kérlek linkelj oldalt, ahol ez valakinek a véleménye és nem felháborodásból írja (Ha ez valakinek tényleg megalapozott véleménye, az darwin díjas). Az hogy valaki lámpa nélkül megy sokáig, az (természetesen a sajátja mellett) részben rendőrség hibája, sajnos a gyakorlatban nem igazán ellenőrzik. Én is ütköztem már majdnem kerékpárral kivilágítatlan ninjával éjszaka. Ha kocsival vagyok, tuti nem veszem észre. Rendőrség helyében két dologra mennék rá kerékpárnál: első-hátsó lámpa és fék. Csak aztán nehogy az legyen belőle, hogy csak a dinamósat fogadják el és megint saját maguk alatt vágják a fát, mert nem fogja senki komolyan venni őket.

MaCS_70 2012.02.23. 13:35:54

@wagadogu:

Halihó!

1-2. Igazad van, a másik oldal sem teljesen kóser, de én konkrétan a hatályos magyar jogszabályok nem ismeretéről írtam, ami akkor is igaz (nem mindenkire, ilyet még csak nem is gondolok!) Attól, hogy Bécsben sok a biciklisták számára kétirányúsított egyirányú utca (a 90% azért nagyságrendileg nem érvényesül sehol sem), attól még Budapesten nem szabadna behajtani oda, ahol nincs megengedő tábla.
Attól, hogy az autós nem hagy helyet jobboldalon, még szabálytalan volt a a bringás, aki a sorok közt jött nekem, ahol én szabályosan csorogtam előre motorral.

3-4. Azt, hogy a biciklistára nem vonatkozik a KRESZ néhány alkalommal ovastam itt, illetve talán az autózz blogon. Személyesen viszont többször is, ami egyrészt a munkám eredménye, másrészt időnként elbeszélgetek a szemközti bringabolt törzsközönségével, és tipikusan az általam tényleg rettentően veszélyesnek tartott fixit hajtók között népszerűek ezek a nézetek.

De amint írtam is, a 3-4. messze nem általános, az 1. azért terjedt el széles körben, mert egy ideig ez folyt a rádióból is (de szerencsére még aki így is gondolja, a józan eszére hallgatva nem használja ki), a 2. esetén pedig nem igazán tisztázták nyilvánosan, hogy csak a jobboldalt szabad használni.

Mindezzel együtt fenntartom, hogy a kerékpárosok egy apró kisebbsége az, aki veszélyesen szabálytalankodik, őt viszont ezt olyan intenzitással és arroganciával teszik, hogy az magának a kerékpározás egyébként jó ügyének nagyon sokat árt.

Üdv: MaCS

wagadogu 2012.02.23. 14:22:44

@MaCS_70: igen közel áll egymáshoz a véleményünk erről a témáról. Ami változtatás van, azt az utóbbi években tényleg nagyon gyengén kommunikálják. Csak egy példa: dugóban sokan szabálytalannak gondoltak korábban, amikor motorral csorogtam előre, mert nem tudták, hogy helyet kell hagyni. Alapvetően a szabály tudása nem jár a betartásával is, de a tudáson is bőven lenne mit javítani. Rám még mindig szoktak néha furcsán nézni, hogy "én az úttesten kerékpározok??" Nem bakker, ahol nincs bringaút, ott direkt végig a virágágyásokon crossozok...

Viszont szívből ajánlom, hogy majd szerezz be egy fixit (persze egyéb féked legyen rajta), ha az eddig kimaradt neked. Nem tudom leírni miért. Teljesen más. Én amikor télen jó pár hónap fixi után visszaültem a montira, szinte újra kellett tanulnom biciklizni. Ebből arra gondoltam, hogy lehet, hogy az egyik kerékpárom nem is kerékpár. Csak tudnám, melyik :)

ex-dr. vuk 2012.02.23. 14:33:48

@Agrigento: "Budapesten sok helyütt egyáltalán nem kéne kerékpározni, mert egyszerűen olyan balesetveszélyes"

Mitol balesetveszelyes?
Ha valahol szabalyos kerekparozas ellenere "veszelyes" kerekezni, akkor ott azert szet kene nezni, hogy ki okozza, es az ellen tenni. Betiltani azert, mert mas kozlekedok idiotak? Erdekes szemlelet.

MaCS_70 2012.02.23. 14:44:28

@wagadogu:

Halihó!

Ha már fék van rajta, az nem lehet fixi, legfeljebb örökhajtós -- erről valami komoly aktivista világosított fel, ami egyébként egybevág a berlinben élt cimborám jelentéseivel és itt két helyi futár álláspontjával is.
A hardcore fixisek szerint aki a fixit fékkel vagy lámpával gyalázza meg, puhapöcsű nyúlbélának számít.

Na, ezt pl. nehezen veszi be a gyomrom.

Emellett azonban a fékkel ellátott "fixit" sem feltétlenül tartom biztonságos szerkezetnek, jártak már nálam olyan baleset iratai, ami egyértelműen azért történt, mert a pedál visszahajtott. Maradjunk ennyiban, hogy öröhajtóst vezetni komoly gyakorlatot igényel.

Üdv: MaCS

wagadogu 2012.02.23. 15:23:52

@MaCS_70: Aktivista ismerősöm nekem is van és fékkel használja a fixit, illetve ezek szerint örökhajtóst :) a hardcore fixisek szerint ebből a szempontból nyúlbélák vagyunk mindkettten :)

Szerintem meg megvan az a kor, amikor ez teljesen normális, hogy ilyenekkel is próbálgatja az ember a határait.

20 évesen mi is motoros csapatot előztünk Mátraházáról Parád felé kerékpárral, mert lassúnak ítéltük őket az IFA mögött. Ma ezt már nem csinálnám meg... szerencsére ahogy öregszem, egyre több embernek hiányoznék.

igazi hős 2012.02.23. 15:36:17

@MaCS_70: Nos, a szabályok ismerete mindkét oldalról szükséges. Hiába mehetnék előre, ha minden 3. autó kihúzódik a jobbszélre ott is, ahol bőven lenne hely (pl. Üllői út). Ilyen helyeken simán bemegyek a két sáv közé. Szabálytalan? Igen. Veszélyes nem lehet, hisz ha kicsit büdösebb lennék, akkor jogosan mehetnék ott. Egyébként a legtöbb robogó ilyen helyen nem gyorsabb, mint a rutinos bringás (*), tehát a forgalom zavarása sem áll fenn. De legszebb az, amikor azért húzódik ki az autós a szélre, mert egy motoros a 2x1 sáv közötti záróvonalon hajt végig.
(*) Sőt, gyakran akadályoz egy-egy robogós, mert nem mer elmenni a két szűken álló autó között. Ami a szíve joga, de akkor miért nem húzódik be valamelyik sávba?

Agrigento 2012.02.23. 15:43:16

@wagadogu: nem, nem zavar semmi, én egy tök laza fickó vagyok, nagymotorral, autóval, kerékpárral (kizárólag Budán és falun) és néha lovon terepen. Szóval élek, mozgok, sportolok két végén égetem a gyertyát, de amikor a Lánchídon csúcsforgalomban a kerékpáros barátunk imbolyogva teker, senki nem meri megelőzni mert életveszélyes, ilyen helyzetekre gondolok. Arról nem beszélve, hogy ezzel lassítja az amúgy is lassú menetet ergo a környezeti ártalom is nagyobb lesz.Arra gondolok, hogy kizárólag Budapesten bizonyos helyeken egyáltalán nem kéne kerékpározni.

Agrigento 2012.02.23. 15:49:57

@vuk_: wagadogu-nak már leírtam nagyjából, lécci nézd meg. Tudnék mondani 8-10 helyet ahol teljesen gázos a kerékpárral való közlekedés....
Persze jogszabály engedi, mindenki ott hal meg ahol akar... Az a véleményem, hogy lehet erőltetni egy túlzsúfolt fővárosban a kerékpározás kultúráját, de mindenki maga döntse el, hogy megéri- e.....

wagadogu 2012.02.23. 15:56:23

@Agrigento: teljesen igazad van, vannak ilyenek, a Hungária krt. és a főbb sugárutak a Nagykörútig, ott ne is lassítsa semmi a közlekedést, oda kellenek az elválasztott kerékpárutak, így is kevés sokszor a rendelkezésre álló sáv.
A Lánchíd egy belvárosi híd 1+1 sávval, mindkét végén olyan csomóponttal, amin alapból dugót gerjeszt, tehát senki nem gondolja komolyan, hogy gyorsan átjut rajta, aki arra megy. Én örülnék, ha úgy tudnék haladni a belvárosban autóval, mint kerékpárral (és szabályos vagyok).

Agrigento 2012.02.23. 15:58:40

@MaCS_70: Szia! Teljesen egyetértek veled, arról még nem írtunk, hogy lakott területen kívül kötelező a láthatósági mellény... (10 ezer forint helyszíni bírság ha nincs) sokat vagyok vidéken, ez többnyire megvan, de a vidéki oldalon sok a bepiált törzsalkoholista, ő is kerékpározók táborába tartozik... és még nem beszéltünk arról, hogy ez az egész kerékpározási téma/törvény/kresz mintha túl erőltetett lenne, van egy erős lobby és továbbra is azt mondom, hogy kerékpározzon mindenki, a szabályokat tartsuk be, és olyan helyen NE kerékpározzunk ahol látványosan akadályozzuk vagy eleve balesetveszélyes! Üdvözöl, egy öreg motoros/autós/kerékpáros/lovas/ természetvédő-járó átlagember

ex-dr. vuk 2012.02.23. 16:01:40

@Agrigento:
csak azt tudom mondani, hogy egy kialakitas lehet rossz, de ha egy szimpla uttest jobb oldalan valo kerekparozas "veszelyes", akkor meg kene nezni, hogy mitol (kitol) az. A "forgalom" onmagaban nem lehet veszelyes, ha a benne haladok szabalyosak. Ha egy szabalyosan kerekparozo szerinted megis beszelyben van, akkor ennek a gepjarmuvezetok lehetnek az okai, es nem a kerekparozast kell tiltani, hanem egeszen mast..

Egy "tulzsufolt" varos pedig a gepjarmuvek tulzott hasznalatatol is lehet am tulzsufolt.. Ott sem a kerekpar az, amit tiltani kell...

Van olyan hely, ahol egyetertek a tiltwassal, de ezeken a helyeken mar most is tilos: autout, autopalya. Ezen kivul sehol nincs szukseg tiltasra, plane nem varoson belul...

Agrigento 2012.02.23. 16:09:07

@wagadogu: Szia! Én részemről a kerékpáros futárokat engedném a horror veszélyzónákban is, de a civileket kitiltanám ezekről a helyekről. Azokról a bizonytalan német diáklányokról már nem is merek beszélni (nehogy megsértsek valakit) akik fülhallgatóval a fülükben imbolyogva nem úgy tűnnek mint gyakorlott bringások halált megvető bátorsággal belvárosi helyeken, (Astori, Kálvin tér, Baross tér) össze -vissza mennek, se hall se lát, annak köszönheti az életét, hogy az autósok többsége vigyáz rá... nos ő is egy bingás, csak az hiszi, hogy Hollandiában van még mindig, ahol azért egész más a kerékpáros kultúra hagyománya...

MaCS_70 2012.02.23. 16:19:32

@Agrigento:

:o)

Ez nyilván öngerjesztő folyamat: minél jobb kerékpározni, annál többen ülnek biciklire, ahhoz viszont, hogy jobb legyen a helyzet, az kell, hogy egyre többen üljenek biciklire.
Ahhoz viszont, hogy ez beinduljon, komoly külső segítség kell mind infrastuktúra terén (igenis ne kelljen a nagykörúton a sáv szélén tekerni, legyen más lehetőség), ami csökkenti a konfrontációk számát, mind pedig kommunikációban. Azt kéne valahogy az emberek fejébe plántálni, hogy a közlekedés egy kooperatív rendszer, ahol mindenki számára (kivéve a tahókat) az a jó, ha az egész működik, ha ésszerűen segítem a másikat, azt a rendszer nekem is visszaadja. Ha pedig ez így lenne, a tahóság is talán cikibbé válna.

Meg kell azonban mondanom, hogy az agresszív biciklispropagandát nem tartom nyerőnek, mert pont nem ellentéteket kellene szítani. nagyon nem tesz jót a "hülye autósok" féle kinyilatkoztatás, meg az, hogy mindenki üljön biciklire, mert azért sokan okkal ülek kocsiba és messze nem mindenki számára valós lehetőség a biciklizés.

Üdv: MaCS

Agrigento 2012.02.23. 16:48:22

@vuk_: Szia, mint gyakorlott vezető azzal nem lenne gondom, hogy kerékpárral megy valaki, de akkor működne jó a dolog, ha az vonatkozna rájuk is mint a robogókra, motorokra... persze még ez sem lenne jó megoldás, az igazi az lenne, ha a kerékpáros kifejezetten a kerékpárúton menne, így senkivel (max gyalogossal) nem kerülne konfliktusba. Ahol nincs kerékpárút ott mérlegelés kérdése lenne hogyan tovább...

igazi hős 2012.02.23. 17:01:46

@MaCS_70: De azt kell mondani, hogy mindenki üljön bringára. Aztán majd mindenki egyenként megmondja, hogy ő pont miért nem tud átülni. Az olyan, mint amikor a főnök megkéri a dolgozókat, hogy költözés miatt mindenki maradjon bent 2 órát csomagolni: az eredmény kb 10%. Bezzeg ha azt mondja, hogy mindenki indokolja meg, hogy miért nem tud bent maradni csomagolni, egyből marad a fele.
A kisebb autósforgalom közösségi érdek, sokféleképpen lehet érte tenni. Úgy is, hogy "agresszívan" kampányolunk az alternatívák mellett (bár a BKV-t nehéz őszintén ajánlani), vagy úgy, hogy az autózás költségeit emeljük (benzinár, parkolás, jövőre dugódíj, stb). Az utóbbi nekem agresszívabbnak tűnik és láthatóan eredményesebb is, még 50 forint emelés az üzemanyagáron és kihaltak lennének az utak. (De lehet, hogy az állam bevétele többel csökkenne, mint amennyi az összes kerékpáros fejlesztés és reklám kerül.)

ex-dr. vuk 2012.02.23. 17:19:06

@Agrigento:
nem hiszem, hogy megertetted amit irtam...

Ha egy kerekparos az uttest szelen szabalyosan halad, es szerinted veszelyes, akkor szerinted MITOL az?

"ha a kerékpáros kifejezetten a kerékpárúton menne, így senkivel (max gyalogossal) nem kerülne konfliktusba"
ez pedig egyertelmu marhasag. hallottal mar keresztezodesekrol? vajon mi lehet az oka, hogy a kerekparosklub a parhuzamosan vezetett kerekparutak ELLEN emel szot?

ex-dr. vuk 2012.02.23. 17:27:09

@Agrigento: "az hiszi, hogy Hollandiában van még mindig, ahol azért egész más a kerékpáros kultúra hagyománya"
Ha azt hagyomanynak tekinthetjuk, hogy az autosok nem akarjak megolni a kozlekedes kisebb resztvevoit, akkor igen, hivhatjuk igy :) Na ez az, amit hianyolok Magyarorszagrol. Itt annak van hagyomanya hogy eltapossunk mindenkit aki utban van.

Agrigento 2012.02.23. 18:10:01

@vuk_: Szerintem nem akarja egyik autós sem eltaposni sem a gyalogost sem a bringást, te magadból indultál ki? Az biztos hogy vannak erőszakosabb autósok is, de ez kihat a többire is és akkor ez inkább autós/autós konfliktushelyzet... a kerékpárutak és útkereszteződések +kanyarodás szintén egy balesetveszélyes helyzet, főként akkor ha az autós zöldet kap és szépen fordulna jobbra, és a semmiből hátulról előbukik egy kerékpáros a saját sávján a kerékpárúton jó lendülettel, saját jogai tudatában, és pillanatok alatt csatt! Kész a baj! A másik, amikor kamion vagy nagy testű dög mellé szorosan beáll a bringás jobbról. CSak azt nem figyeli, hogy az meg éppen jobbra kanyarodna, és nem is látja/érzékeli, hogy maga alá gyűri a bringást... ugye nem kell elemezni ki húzza a rövidebbet... pedig minden jogszerű volt, a gépkocsivezetőt simán felmentik, mert a nagy tükörből sem láthatta a bringást... szóval a baleseti veszélyek nagyok, ezért nem javasolnám a városi kerékpározást a többségnek...

cso zsi 2012.02.23. 18:41:01

@igazi hős: " úgy, hogy az autózás költségeit emeljük (benzinár, parkolás, jövőre dugódíj, stb). Az utóbbi nekem agresszívabbnak tűnik és láthatóan eredményesebb is, még 50 forint emelés az üzemanyagáron és kihaltak lennének az utak. (De lehet, hogy az állam bevétele többel csökkenne, mint amennyi az összes kerékpáros fejlesztés és reklám kerül.)"

Csak kicsit csökkenne, mert a letett autó után még vannak fizetnivalók álló helyzetben is.
Eladni? Kinek?
A Hungária gyűrűn kívül az országhatárig jószerével létszükséglet az autó.
Az eddigi üzemanyag-áremelések már megmutatkoznak a fuvarköltségekben, ezáltal a szállított termékek árában is.
Ha majd a kihalt utakon nem szállítanak a sétálóutcává varázsolt belvárosba semmit, akkor majd lehet kinézni a fejekből. Üzemanyag-kedvezmény a 7,5 tonna feletti tgk-ra van. A Nagykörúton belülre már csak kisebbek hajthatnak be. www.fovinform.hu/szabalyozasok/sulykorlatozasok.php#terkep_sulykorl

ex-dr. vuk 2012.02.23. 19:45:07

@Agrigento: valojaban en sem gondoltam, hogy szandekosan akarnak megolni a bringast, de ahogy te is irtad a hollandok ODAFIGYELNEK ra. a magyarok meg nem. Sot: ugy gondoljak altalaban (ahogy te is), hogy a bringasnak semmi keresnivaloja az uton. Ez a gond.
Azert annak orulok, hogy a kerekparut hatranyara sikerult magadtol is rajonni: eppen ezert nem valo varosba.

En sokat biciklizek Londonban, es egyaltalan nem tartom veszelyesnek. Ott nem. Magyarorszagon az. Erdekes, mi?
Feltehetoen hollandiaban a kezdok is kimereszkednek a forgalomba. Daniaban is. Nemeteknel is. Nalunk meg nem javasolt? Inkabb szegyellni kellene.

cso zsi 2012.02.23. 19:54:07

@Démonmac1: Érdekes olvasgatni a kommenteket.
Úgy tűnik, ott sem rajonganak a különböző közlekedési eszközöket használók egymásért.
Megjelennek a nálunk is felhánytorgatott problémák, úgymint az út használata utáni fizetés, valamint a szabadidős tevékenység, valamint a regisztrált járműhasználat.
Egyesek azt állították, hogy bezzegországban kolbászból van a kerítés is.

MaCS_70 2012.02.23. 21:14:08

@vuk_:

Halihó!

Hollandiát Magyarországhoz hasonlítani biciklis lehetőségek és kultúra terén azért nem feltétlenül makulátlan kísérlet!

Az egy lapos ország, kevesebb időjárási szélsőséggel, ideális a kerékpáros szokások kialakulásához, ráadásul elég gazdag volt ahhoz, hogy az emberek tömegesen vegyenek biciklit, amikor nálunk jószerivel cipőre se futotta.

Így ott az autók fejlődtek a kerékpárok mellé, a biciklisták az őshonosak. Emiatt eleve mindig is nagyon sokan voltak, lehetetlen lenne nem odafigyelni rájuk -- az odefigyelés pedig éppen a biciklis múlt miatt a vérükben van.
Ezt nálunk elég furcsa dolog számon kérni, ez nálunk ezen az alapon nem fog menni. Ezért kellene nálunk népszerűsíteni, vonzóvá tenni a kerékpározást -- de mindvégig szem előtt tartva azt, hogy lehet ugyan sok, nagyon sok biciklista (az év nagy részében), de a többségtől elvárni a biciklizést csak ellenérzéseket vált ki azokból, akik számára ez nem reális lehetőség.

Kerékpárutak: nem egész három éve vettem részt egy szakmai beszélgetésen, ahol hazai kerékpáros szervezetek képviselői szó szerint verték az asztalt azért, hogy épüljön már millió kilométer bicikliút Budapesten és az országban, és facsiga legyek, ha legalább hússzor nem hangzott el, hogy mennyivel rosszabbul áll budapest, mint Bécs az egy főre jutó kerékpárutak terén... Most meg az a rossz, ahol bicikliút van.
Ez már kezd nevetséges lenni, és sajnos éppen a biciklizés ügyét teszi hiteltelenné.

Szerintem kellenek azok a kerékpárutak -- csak éppen jól megtervezve, ésszel beillesztve a közlekedés rendszerébe. Sok helyen urambocsá' úgy, hogy a kerékpáros elsőbbséget ad a kanyarodó autónak.

Üdv: MaCS

igazi hős 2012.02.24. 09:19:32

@cso zsi: Az áremelés durván ötöde megy az államkasszába, a kieső üzemanyag árának viszont kb a fele fog hiányozni. Ha tehát 10%-kal nő az ár és 4%-kal csökken az eladás az nagyjából nullszaldó. Valóban sok helyen szükséges az autó, de ott sem minden autóhasználat szükséges. Én sem hiszem, hogy tömegek tennék le az autót -mondjuk- 500 forintos benzinárnál, de az autóhasználatot tömegesen csökkentik.

GG81 2012.02.24. 10:10:28

@vuk_: "a hollandok ODAFIGYELNEK ra. a magyarok meg nem"
cáfolom.
csodás tavaszi napon a vidéki hollandiában autózunk. körforgalomhoz közeledtünk, ahol külön bicikliút is halad körbe, sárga felfestéssel is jelezve, tehát még a körforgalomba behajtás előtt keresztezvén azt.
a HOLLAND rendszámú autós előttünk nem ad elsőbbséget a 3, tehát már a kisebb csoport ténye miatt is látványos biciGliseknek, fékezésre kényszerítve őket! a magyar rendszámú autó, ebben ültünk mi magunk: megállással és villantásos+kézjelzés kombóval biztonságos áthaladást biztosítottunk számukra!

Untermensch4 2012.02.24. 10:19:35

@igazi hős: ennek a nullszaldónak van azért némi pluszköltsége: az élelmiszereket gépjárművel szállítják a boltokba. Magasabb költség a szállításra további adóbevétel-kiesés
@MaCS_70: nálunk meg a gyalogosok mellé nőtt oda a gépjármű-forgalom mégse annyira figyelnek rájuk...
a kerékpár és autó között van még egy járműlépték: két-háromkerekű motorféleségek
www.google.hu/imgres?q=mahindra+3+wheel&hl=hu&biw=1024&bih=622&gbv=2&tbm=isch&tbnid=8QGoImPW3yLk1M:&imgrefurl=http://bharathautos.com/2012-auto-expo-mahindra-unveils-hydrogen-powered-three-wheeler.html&docid=uQqt8uPLuN5O7M&imgurl=http://bharathautos.com/wp-content/uploads/2012/01/Mahindra-Hydrogen-Powered-Three-Wheeler-Auto-Rickshaw-e1326295874126.jpg&w=600&h=519&ei=flNHT_6iM8OV8gPcn4mwDg&zoom=1&iact=hc&vpx=257&vpy=282&dur=6147&hovh=209&hovw=241&tx=120&ty=113&sig=115851953861013819610&page=1&tbnh=131&tbnw=142&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:0
www.google.hu/imgres?q=3+wheeled+ape&um=1&hl=hu&biw=1024&bih=622&tbm=isch&tbnid=rzTAY3w16jL4UM:&imgrefurl=http://www.nycscootering.com/2011/09/02/ducatis-three-wheeler-lost-to-history/&docid=Ev8es5wdijgbaM&imgurl=http://www.nycscootering.com/wp-content/uploads/2011/08/ducati-muletto.jpg&w=584&h=390&ei=8VRHT4ijOs298gOT06CLDg&zoom=1&iact=hc&vpx=97&vpy=4&dur=1688&hovh=183&hovw=275&tx=215&ty=143&sig=115851953861013819610&page=3&tbnh=142&tbnw=189&start=33&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:33
lehet hogy nem csak autó vagy kerékpár alternatívában kéne gondolkodni a közlekedésről

GG81 2012.02.24. 10:27:42

@MaCS_70: jó meglátások! komikus van kalap, nincs kalap esete... ;-)

MaCS_70 2012.02.24. 10:33:54

@Untermensch4:

Halihó!

Egyetértek, és csak azt tudom ismételgetni: racionálisan, rendszerben gondolkodva kéne szervezni a közlekedést.

Ehelyett én azt látom, hogy minden érdekkör a saját megoldását tekinti mindenhatónak, holott tudomásul kéne venni, hogy pont a jó arányok megteremtése, a szimbiózis lenne a cél.

A tömegközlekedés sokaknak optimális, de sokaknak elfogadhatatlan. A mainál jóval többen kerekezhetnének, de messze nem a többség.
És igen, sokkal nagyobb szerepet kellene adni az Általad említett köztes megoldásoknak.

Baromi nagy tartalékok vannak a jelenlegi közlekedési struktúrában.

Üdv: MaCS

igazi hős 2012.02.24. 11:15:23

@Untermensch4: A pluszköltségekkel nehéz számolni, mert a mértéke termékenként nagyon változó, ahogy az is hogy mennyire befolyásolja a vásárlást. Te azt feltételezed, hogy kevesebbet eszünk, mert drágább a benzin? Lehet, hogy igaz, de messze nem egyértelmű az összefüggés.

igazi hős 2012.02.24. 11:32:53

@MaCS_70: Én nem látom azokat a tartalékokat, két "örökség" miatt.
1. 40 évig a többség nem autózott, ezért 20 éve úgy érzi, hogy az autótól kicsit kiváltságos lett. (Ennek van némi alapja, de túlértékeljük, ez látszik a bedőlt autóhitelek számán.)
2. A 3 nagy szereplő (MÁV, Volán, BKV) hiába van egy kézben, ellenérdekeltek bármilyen együttműködésben. Különösen a MÁV-BKV viszonyra igaz, ezért soha nem lesz értelmes városi-elővárosi vasutunk. Pedig a bejáró százezreket csak azzal lehetne megállítani, ha már valaki megtette a táv 80%-át autóval, akkor nehéz átterelni a tömegközlekedésre.

ex-dr. vuk 2012.02.24. 11:49:17

@GG81: figyelj az arányokra.

Nem mindegy, hogy 1% magyar figyel oda vagy 1% holland NEM. (disclaimer: a %-os ertekek hasrautes eredmenyei)

ex-dr. vuk 2012.02.24. 11:56:35

@MaCS_70: ja itt kihagytam a valaszbol a foldrajzi adottsagokat:
Magyarorszag nagy resze szinten lapos.. de a hozzaallassal van baj.

Vegyuk pl. Szegedet. Sehol egy arva domb sem, a kornyeken sem. Esos napok szama elhanyagolhato. Ho is itt esik utoljara az orszagban altalaban, ha mar minden mas varost betemetett. Mostanra a varos nagy reszenek kerekparoznia kellene. Ehelyett szuk, masfel meter szeles (ennyi jut KET iranynak) kerekparutakra zsufoljak oket, es mellette 80 cm jardat hagynak. A belvarosban soksok utcabol kerekparosokat tiltanak ki tablaval!
Meg felujitanak egy korutat, villamos fizikai elvalasztassal, mellette 1 szuk sav, mellette parkolosav. Emiatt aztan a kerekparost NEM lehet megelozni. Valasztani kellett, hogy rendes kerekparos kozlekedes vagy pakorlosav. Gondolhatod, hogy mi lett a valasztas. Es persze megy a ledudalas ezerrel... az meg mar hungarikum.

GG81 2012.02.24. 14:00:10

@vuk_: és mindenki más, más és mást tapasztal... aszerint is, miként áll a dolgokhoz, miként éli meg őket. csak így tud képet alkotni, akkor is csak szubjektívet.

utána lehet belőlük statisztika, százalékok, amit aztán lehet mindenkinek szubjektív módon értelmezni.

szép ez a világ! :-)

MaCS_70 2012.02.24. 14:10:07

@igazi hős:

Halihó!

Én pl. a következőket értem tartalék alatt:

Még mindig sokan autóznak, akiknek egyszerűen nem érdemes -- még ha nem is gondolunk a többi közlekedési mód javítására, propagálására.

A forgalmi rend, a technika messze nem optimalizált (rosszul megtervezett sávvezetés, átgondolatlan elsőbbségi szabályok, egymás ellen dolgozó lámpák, stb.)

A rendfenntartás hiánya, a közlekedők fegyelmezetlensége. A szélső sávban parkolók, a pirosnál a kereszteződésekben ragadók még a csökkent forgalom mellett is komoly fennakadásokat okoznak.

Mindezek szerintem olyan tartalékok, amiket felszabadítva komolyan lehet javítani a közúthálózat áteresztő képességét.

De pl. (az első ponthoz kapcsolódva) egy car pool rendszer is működhetne, ha többen tudnának róla (hiszen van, pl. az Oszkár), illetve a munkahelyek partnerek lennének. (A párom pl. azért jár kocsival a kolléganőjével azonos útvonalon, mert a munkájuk befejezését nem tudják összehangolni.)

Üdv: MaCS

MaCS_70 2012.02.24. 14:11:39

@vuk_:

Így van, ez tipikusan egy olyan helyzet, ahol közlkedésszerezési eszközökkel, megfelelő népszerűsítés mellett komoly eredményeket lehetne elérni!

Üdv: MaCS

igazi hős 2012.02.24. 15:55:37

@MaCS_70: Így értve egyetértünk a tartalékok meglétében. Azt hiszem a közlekedők rendre nevelése nem mostanában lesz.

Untermensch4 2012.02.24. 17:40:54

@igazi hős: 1. igaz de idővel győzhet a racionalitás főleg ha a pénztárca is azt támogatja ( a japánoknál autó-alapterület-függő adó van ezért képesek olyan kis alapterületű autókat gyártani és használni). A mopedautókat is csak a jó magyar bürokrácia tette halvaszületetté.
2. a tömegközlekedésnek van két (ésszerű költséggel) megoldhatatlan problémás tulajdonsága: a) napi szinten rugalmatlan, nem csak a MÁV_BKV_Volán ellenérdekeltség miatti együttműködési képtelenségről beszélek hanem pl. attól hogy vkinek szól a főnöke hogy x órával tovább kell maradni dolgozni attól még az utolsó busz/villamos/vonat elmegy menetrend szerint b) versenytárs nélkül drága ezért viszi az adófizetők pénzét (ezért nevezik "közösséginek" jó humorral) és mivel arra a legalkalmasabb hogy egyszerre sok embert vigyen költséghatékonyan erőltetik is hogy így legyen, nagy járgány-járatritkítás-heringtúra, papíron k*rva jó csak a zutasok komfortzónáját kéne lecsökkenteni

MaCS_70 2012.02.25. 11:48:10

@igazi hős:

Egy próbát azért megérne. Mondjuk ésszel megtervezett, a rendőrség és a médiumok összehangolt akciójával (mondjuk egy rövid türelmi idővel) -- úgy, hogy ne hazudjanak bele százmilliós költségeket...

Üdv: MaCS

MaCS_70 2012.02.25. 12:50:58

@MaCS_70:

Az egészet egyébként azért tartom fontosnak, mert szent meggyőződésem szerint a közlekedés nagyon meghatározó a mindennapos közérzetünk szempontjából -- és persze mindez visszacsatolva is. Ezért aztán baromi fontos lenne rendet tenni, ami nem csak az utakon tenne jót mindenkinek.

Üdv: MaCS

terror 2012.04.10. 10:15:02

FYI: 17 honap bortonbuntetest kapott a sofor, mert "fegyverkent" hasznalta a buszt.
süti beállítások módosítása