Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

A dinamóhoz izom is kell, nem csak környezettudatosság

2011.10.14. 12:53 - kirk kapitány

Évekkel ezelőtt kiment a divatból, és azóta sem jött vissza a dinamós világítás, pedig a keményvonalas kerékpárideológusok szerint a százötven éves találmány lenne az igazán ideális megoldás a sok környezetszennyező hulladékot termelő elemes lámpák helyett.

A téli szezon idején a bringaforgalom jelentős része átcsúszik a sötétedés utáni órákra. A KRESZ szerint nincs mese, világosban is muszáj lámpát tartani a kerékpáron, a rendőrök büntetnek is, ha hiányzik, mégis ilyenkor válik fontos kérdéssé, hogy a megfelelő választás-e a világítás.

A nagy többség nem sokat dilemmázik, elemes lámpákkal szereli fel a kerékpárt. Az egymástól független, első, hátsó, általában villogó funkcióval ellátott lámpák 2-10 ezer forint közötti áron vásárolhatók meg. 2-5 elemmel működnek, amelyek 8-10 órányi üzemidő után le is merülnek. Még a drágább, változtatható fényerejű típusoknál is ritka a hosszabb, 1-2 napos teljesítmény, így a téli szezonban elég gyakran kell cserélgetni az energiaforrásokat. A rendszeres elempótlás is megdobja néhány ezer forinttal a kerékpárra fordított pénzek végösszegét.

A dinamó esetében nincsenek további kiadások, és környezetszennyező hulladékkal sem kell számolni. A másfél évszázados találmány egyik speciális változatával éppen a hazai fogyasztókat próbálják ráébreszteni a környezettudatos energiafogyasztásra. Az energiabrigán eltöltött fáradságos percek arra tényleg jók, hogy érzékeltessék, mennyi ráfordítás kell egy lakás elektromos eszközeinek ellátáshoz, de az is biztos, hogy elriaszthatja azokat, akik a minden napos kerékpározáshoz igyekeznek kényelmes kiegészítőt találni.

Az áramfejlesztő hátránya ugyanis, hogy még a legújabb változatok is érezhetően megnövelik a kerékpár ellenállását. A másik hátrány, hogy a vizes, latyakos időjárásban a drótozás könnyen oxidálódik, a javítást pedig a kerékpárszerelők sem szívesen vállalják.

Az agydinamó Magyarországon még nem elterjedt alternatíva, pedig Nyugat-Európa tehetősebb polgárai éppen az elemmizéria miatt kezdték vásárolni a jól felszerelt kényelmes városi bringákkal.

Könnyebb hajtani, mint a hagyományos dinamót, de jóval drágább is. Legalábbis az itthon kapható alapkerékpárokon nem szériaalkatrész, inkább a 100 ezer feletti kerékpárokon található. Aki utólag akarja beszereltetni, annak pedig állnia kell a kerék újrafűzésének költségeit is.

Címkék: világítás dinamó

68 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr763302650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kavicsq 2011.10.14. 13:21:05

A barátnőm vett egy új bringát és dinamós világítás van rajta. A hátsó lámpához ráadásul van egy kisméretű aksi is, így ha megáll a hátsó lámpa továbbra is világít, nem ütik el. Nem tudom mennyi ideig, de fél órát biztosan világít még akár 10 perc tekerés után is. Viszont az első lámpába kiégett az izzó. A helyzet a következő: sehol nem lehet kapni már ilyet. OBI, Praktiker, bringás boltokban kiröhögtek, a bolha piacon is csak fejet csóválnak...így aztán megvette ő is az első lámpa helyett a LED-es, elemes világítást, ami mellesleg sokkal több fényt ad. Csak sajnálja nagyon, mert nosztalgikus!

grmindenyssa 2011.10.14. 14:17:31

"A nagy többség nem sokat dilemmázik," semmilyen világítást nem használ.
Vidéken tízből tíz sötétben bóklászik. A rendőrök háromévente egy-két napig foglalkoznak vele, kampányszerűen.

Levente.hu 2011.10.14. 14:23:57

A napi ingázásban és városi használatban tökéletes az agydinamó. Nagyon nagy előny, hogy oda van szerelve minden a biciklire, nincs vele macera, sose felejtem el magammal vinni, stb. Főleg akkor, ha építünk hozzá egy LED-es világítást. Elöl egy erősebb PowerLED-el, hátul elég egy sima huzallábas kondenzátorral(állófény). A halogénes első pilács helyett kb. 4-5x fényerőt(260lm a 40-50lm helyett) simán el lehet érni a jobb hatásfok miatt.
Amúgy hosszú távon én nem támogatom az agydinamót, kikapcsoltan is van ellenállása, így nekem most egy hagyományos dinamóm van, viszont az egyik legjobb, egy AXA HR, nagyon finoman működik, és LED-el van fénye is. Hosszabb távra meg egy 1500-1800lm-es akkus lámpát akarok használni, azzal már elég kényelmes egy egész éjszakán át tekeregni.

Egyébként 4-5e Ft egy kommersz Shimano agydinamó, még egy ezres kb. a fűzés, még valamennyi a küllő, 8e-ből biztos megáll a dolog.

rez 2011.10.14. 14:34:10

az 1100 tölthetőségi ciklusos akkumulátor senkinek sem alternatíva elem helyett?

kavicsq 2011.10.14. 15:14:28

@vercse: köszi, azt hiszem ilyet keresek...milyen erős a fénye ezeknek?

Zsurmi 2011.10.14. 16:17:39

Én mostanában gondolkodtam agydinamón. Ott állt meg a projekt, hogy nem találtam megfelelő lámpákat.

Értsd: elég fényes (~100 lumen), nem túl drága (10-15 ezer) és LED-es, állófényel és magyarországon beszerezhető. Akár ebay-ről is.

A hátsót pedig nem csomagtartóra és nem sárhányóra tenném, hanem konzolra. Barkács nélkül. És állófény is kell.

gg630504 · http://gg630504.atw.hu 2011.10.14. 17:38:58

Jedlik Ányos pedig ω szögsebességgel forog sírjában, hogy nemzete tudatlan cikkírója összekeveri találmányát a generátorral. Nem tudod mi a különbség a dinamó és a generátor között: írj egyszerűen áramfejlesztőt.

ex-dr. vuk 2011.10.14. 18:11:46

Gyerekek, agydinamo! Az a jovo ;)
Igen ha nem azzal jon a cucc akkor meg kell venni at kell fuzetni, 12-15 ezer ft, de MEGERI!
Ha amugy van egy 60+ezer ft-os bringad, akkor ez mar nem sokat dob rajta. Cserebe nem merul le, kondis hatsolampaval nem alszik ki a hatso se, halogen elsovel ezerrel vilagitja az utat. Ellenallasa eszrevehetetlen. Ejjelnappal vilagitok. Csak ajanlani tudom.

En kb. 3 eve szereltettem at normal dinamorol. Nem bantam meg egy percig sem.

ex-dr. vuk 2011.10.14. 18:13:11

@grmindenyssa: ezt 1 szamossagu mintabol szurted le, vagy meg annyi sem: talalgatas?

ex-dr. vuk 2011.10.14. 18:15:42

@kavicsq: az nem aksi hanem kondenzator, es kb 10 percig vilagit megallas utan (utana mar anyira halovany h nem neveznem vilagitasnak).

Annyira nem ismerik ezt, hogy mar szamtalanszor szoltak ram, hogy "ugy felejtettem" a vilagitast.
Mostmar azt kene mondanom h fizetek egy sört ha 10 percen belul sikerul kikapcsolnia (nem szettoressel) ;)

imittto 2011.10.14. 19:13:26

@vuk_: Nekem is szóltak már hogy úgy maradt a hátsó... Más kérdés, hogy a vonatkozó KÖHÉM rendelet szerint egy helyről egy időben kapcsolható kell legyen a világtás. Ez nálam igaz is a felkapcsolásra, de lekapcsolni egyszerre pont ezért nem lehet - kíváncsi vagyok belekötnek-e a sünök.

simabőrűűű 2011.10.14. 23:11:05

@kavicsq: ha a lámpád tükrös ( feltehetően az), akkor teljesen más fénye lesz ezzel a ledes "izzóval". inkább azt mondanám, hogy igen harmatos lesz. hagyományos bicajlámpánál (izzós) a tükör egész felülete azon dolgozik, hogy irányított legyen a fénnyaláb (beam). a led ezzel szemben a búráján belül kapott egy tükröt, ami igen kicsi, ezt még egy lencse is támogatja, ez a műgyanta teste a lednek. a linken látható "izzóban" a hagyományosnak mondható 5mm-es led van. (ránézésre)

terror 2011.10.15. 00:07:11

@imittto: (8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.

Szoval elvileg igen, de hiszen ez nyilvanvalo :P

hallari 2011.10.15. 08:40:19

@grmindenyssa: telitalálat. Sajnos. És jól jelzi mindkét fél hozzáállását (~90 %-ban, mert azért üdítő kivételek mindig akadnak szerencsére).

dsteel 2011.10.15. 09:01:09

Elöl-hátul ledes lámpám van, CSAK bringázom pesten, télen is, -10ben is, reggel, este világítva megyek egész télen, összesen 4 db tölthető ceruzaakkuval működnek a lámpák, a 4 db összesen volt 2000 Ft. Kb 3 éve. Azóta töltöm őket, kibírnak egy hónapot is legalább. Ennek szvsz jelenleg nincs alternatívája (nálam).

Busz · http://mithogyanbiztosanne.blogspot.com/ 2011.10.15. 09:03:02

Nekem is agydinamóm van, az elemek, akksik mindig kimerülnek, vagy nincsenek is nállam. Így meg ha rámsötétedik akkor csak egy gombnyomás és kőn világosság. :-)
mithogyanbiztosanne.blogspot.com/2011/07/meg-mindig-bicikliszereles-avagy-hogyan.html

dukeekud 2011.10.15. 09:38:49

"A rendszeres elempótlás is megdobja néhány ezer forinttal a kerékpárra fordított pénzek végösszegét."

Erdekes, nekem meg sosem jutott eszembe, hogy barmilyen lampaba elemet hasznaljak. Evidens, hogy az ilyen dolgok akkulatorral mennek. Az elmult 20 evben az oraba valo gombelemen kivul, semilyen elemet sem vettem.

mement 2011.10.15. 10:34:45

Agydinamonak van meg egy pozitivuma, ha olyan a kialakitas, sok mindent lehet csatlakoztatni hozza, laptopot, telefont, es tolteni rola.

Ez persze varosban nem annyira fontos kerdes:)

Advocatus Diaboli 2011.10.15. 14:14:42

@mement:

Persze. Laptopot. A fizika meg smafu? Telefont _esetleg_. Gondolkodjál már, mit írsz!

Egy laptop töltő 18-20 V-os, 3 A körül ad le, és ennek kb fele akkutöltésre fordítódik.
Ez akárhogyis nézem, 27-30 W. Egy agydinamó meg 2,5-3 W-os és mindössze 6 V-os.

Advocatus Diaboli 2011.10.15. 14:20:49

Egyébként most dolgozom az ideális megoldáson: agydinamó egycellás lítiumakkut tölt, az első lámpa egy 17 ledes fejlámpából átalakítva, olyan fénye van, hogy olvasni lehet mellette, a hátsó lámpa meg 2 db 10 mm-es nagyfényű vörös leddel. A 2200 mAh lítiumakkuval örökélet + 2 nap.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.10.15. 16:18:03

A megoldás a mezei dinamóval töltött akkumulátor a nyereg alatt. Ugyanis a dinamó fő hátránya, hogy álló bicikli nem világít, oldalról meg még annyira sem látni. Az meg naív mese, hogy átalakítani agydinamósra.
Iskolába kellene tanítani a kerékpár világítást, többet érne, mint utólag a miatyánk.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.15. 16:41:26

@rez: pont ez jutott eszembe hogy ki használ manapság egyszerhasználatos elemeket?

Funkerman 2011.10.15. 17:05:33

Nekem marad a tölthető elem. Outin nem alternativa az agydinamó.

fidesz = házmesterek pártja 2011.10.15. 17:18:37

@Gyurma73: pl. én is. Amennyit sötétben bicikliztem az elmúlt tíz évben, kb. háromszor kellett elemet cserélnem. :D

zum trucc 2011.10.15. 17:45:44

Szégyen, hogy mennyi a kivilágítatlan, illetve alig látható halvány fénnyel homályosított bicikli a forgalomban. Mondjuk, a következményt hívják természetes kiválasztódásnak, én csak a vétlen autóst sajnálom.
Ha valakinek nem futja elemre, nem képes akut tölteni vagy a dinamó csak fárasztja, akkor menjen gyalog, hagyja a biciklit, rozsdál az a kertben is.

Uzi 2011.10.15. 19:52:55

Nekem Busch & Müller lámpa van fent agydinamóra kötve, automatikusan kapcsol nappali fény (éles fényű ledek audi mintára) és éjszakai világítás között. Erdei használatra egy 27W teljesítményű ledes sisaklámpa + 25W halogén van (együtt 1500+ lumen ), ehhez persze kell külön 12V-os akku

Advocatus Diaboli 2011.10.15. 20:30:26

Ha én lennék a törvényalkotó, a kivilágítatlan kerékpárost kivenném a törvény védelme alól. Azt az autóst aki lakott területen kívül, közvilágítás mentes helyen kivasal egy kivilágítítlan kerékpárost, nem büntetném meg, sőt megjutalmaznám!!! De persze csak ha bizonyítani tudja, hogy a kerékpár nem volt kivilágítva. (Pl. nincs rászerelve semmi lámpaféleség.)

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2011.10.15. 20:56:19

@grmindenyssa: akkor igen szerencsétlen helyen laksz, mert tavaly a CM-esek csináltak országos felmérést (csak elöl világít -- csak hátul -- elöl-hátul -- nindzsa kategóriákban) és ennyire nem rémes eredmények jöttek ki. Sőt, ami engem illet, kifejezetten meglepődtem, milyen nagy arányban voltak a népek rendesen kivilágítva.

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2011.10.15. 20:58:49

@Advocatus Diaboli: "csak ha bizonyítani tudja, hogy a kerékpár nem volt kivilágítva. (Pl. nincs rászerelve semmi lámpaféleség.)"

alkalomadtán keress rá a neten arra a -- talán tavalyi -- botrányos esetre, amikor a bringást gázoló faszi azzal töltötte az időt, hogy a lámpát leszedje és eltüntesse az áldozat bicajáról.

ex-dr. vuk 2011.10.15. 22:40:39

@imittto: hat en leszarom h mibe kotnek bele, nem nekik vilagitok.... amugy meglepne ha ismernek ezt a szabalyt, ennel alapabb szabalyokrol sincs fogalmuk idonkent.

@grmindenyssa: az mas, akkor az hivatalos statisztikai adatnak szamit ;)

Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi 2011.10.16. 11:25:33

@vuk_: "meglepne ha ismernek ezt a szabalyt"

Khm. Közkeletű tévedés, hogy csak azért, mert a sünkollektíva egy tragikus szervezet, az egyes rendőrök is hülyék.

ex-dr. vuk 2011.10.16. 11:29:10

@Hottentottenstottertrottelmutterattentäterlattengi:
azert nem tul jellemzo. pl. az a rendor amelyik a kismotorjaval vegigszaguld padlogazzal a kerekparuton? vagy amelyik egy ismerosomet felzavarta a jardara (nem volt gykut tabla a kornyeken sem) egy forgalmasabb utszakaszon?

Nem mondtam aranyokat, de bizony van, amelyik alapveto dolgokkal sincs tisztaban, nem hiszem h tul sokan tudnak egy ilyen eldugott (amugy baromsag) kohem rendeletrol.

Egyebkent az h egy kapcsoloval kapcsolhato az megvalosul: egy kapcsolo van, tobb nincs :) A lekapcsolas kicsit kesleltetett, de errol szo nincs a rendeletben :)

törzsmókus 2011.10.17. 03:36:09

8-10h?? eddigi ketájB*ZZ lámpáim fél-egy évet bírtak egy adag elemmel napi fél-egy óra használat mellett. pont azért szoktam le az akksikról, mert általában előbb lopták / hagytam el őket, mint 4-5 elemciklus, úgy meg kicsit drága volt mindig akksit venni :-/

Tájb 2011.10.17. 07:54:00

USB-ről és napelemről tölthető lámpát használok.

A link a gyártó oldalára mutat:
www.blackburndesign.com/lights/flea-2-0-front-rear-usb-combo.html

imittto 2011.10.17. 10:43:14

Az agydinamós világítás a bringával jött (mondjuk szempont volt vásárláskor). Azt írtam már hogy hátul van egy akku v. kondi benne, amiről még 8-10 percet világít egy kiadós tekerés után - tehát lámpánál állva hátulról ki vagy világítva. Az első halogén viszont mintha nem is lenne, rendes tempónál mire észreveszed a kátyút már benne is vagy... így az első világítás mellé felkerült egy Cree T6 ledes lámpa (1000 lumen, kb. 15-20 métert látok magam előtt - lefelé van fordítva, világítana messzebb is csak vízszintesen felrakva a szembejövőket vakítja), hátra meg a sisakra feltettem egy 2 ledes piros villogót. Nem sok sötét szakasz van hazáig (3-4X 500 méter) de így biztosabbnak érzem a hazaérést.

ex-dr. vuk 2011.10.17. 11:26:42

@imittto: hogy lehet az elsod ennyire halvany?... Az enyem tok fenyes. Lehet a harsod sokat eszik... ledes? elvileg annak kene lennie.

imittto 2011.10.17. 11:41:09

@vuk_: Elöl egy Busch&Müller Lumotec van kadmiumsárga halogénnel. A hátsó egy Basta Ray steady, elvileg 2 led oldalt, egy középen a kondival megtámogatva - nem hszem hogy komoly teljesítmény lenne, 5-10 km/h között már az első is teljes fényerővel világít. Viszont van pár szakasz ahol kevés. Bartók-Tétényi kereszteződéstől a Lágymányosi hídig pl. egy-két kevésbé megvilágított rész van ahol már "kissé" romos a térkő, aztán ott a Népliget, ahol a lámpák fényét a fák lombja takarja (sötétben ott majdnem le is vett a bringáról egy belógó ág, a szemüveg és a sisak védett meg), a Mogyoródi végén a vasúti átjáró és utána a Késmárk utcáig. Ha a másik munkahelyre megyek akkor meg az Albertirsai úton a vasúti töltés mellett (ott most épül bringaút végre), szóval kellett a kiegészítő világítás. Nem gáz, 2 akkuval, töltővel 4500 forint volt, 1 akkuval egy utat kihúz, így otthon töltőre dobom a kettőt, ennyit megér.

imittto 2011.10.17. 11:45:02

Ez az: www.ebay.com/itm/1000-Lumens-CREE-XM-L-T6-LED-Flashlight-Torch-502-CH-/140582882321?pt=US_Flashlights&hash=item20bb648c11

Mondjuk a hozzá adott töltő 1 töltést bírt, de Vaterán találtam elfogadható áron. A fényerő meg verhetetlen :)

JT_Biopower 2011.10.17. 11:50:05

Nekem már évek óta mindkét bringámon agydinamó van.
Az országútin LEDes első lámpával 500 méterről látom és 300-ról olvasom a közúti táblákat, és a gödröket is idejében észreveszem. Egy hete éjjel még rendőrök is megdícsérték, mert mopednek néztek. Csak gyanús volt, hogy nem berregek :)
A városi bringámon halogén izzós az első lámpa.

Amíg az országútin is izzós első lámpa volt, azt tapasztaltam, hogy amikor az izzó kiég, viszi magával a hátsó lámpát is. Erre megoldásként már adnak az agydinamóhoz egy feszültségszabályozót is, ami megvédi a hátsó lámpát. (Lehet, hogy nem mindegyik hátsó lámpa modell megy ilyenkor tönkre)

ZBR 2011.10.18. 12:56:34

Nemrég vettem biciklit. En meg akartam felelni a KOHEM-rendeletnek, de nem akartam agydinamót (eszreveheto, ezert szerintem jobban megtetszik a tolvajnak, plane, hogy ide is le lett irva, hogy a dragabb bringakon van) ezért sima dinamóval. Van hozzá két lámpám, egyelore elemmel (gyarilag), de ha lemerul, majd akkut teszek bele.
Nem kombinaltam tul, de igy is latok es latszom is. Akarat kerdese megoldani ezt.

Apropo, nem, nem kot bele a rendor, hogy a hatso kesleltett, hiszen a kikapcsolas a dinamonal megtortenik...

Mon3 2011.10.18. 14:34:22

@Advocatus Diaboli: Én az agydinamómra rászerkesztettem egy kis elektronikát, aminek usb-s kimenete van. Én arról tudok telefont, ceruza-akkut tölteni. A pda-ámat már nehezebben vitte. Tízperces tekeréssel tudtam 1 %-ot tölteni rajta. A laptopot nem minősítem...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.19. 00:03:08

Tőlem gyertya is lehet a kezetekben, csak könyörgöm. Világítsátok ki magatokat, még a városban is.

imittto 2011.10.19. 07:27:00

Ma hajnalban (4:30 körül) kb. 10 bringással találkoztam ebből 1 nindzsa - nem olyan rossz a helyzet.

nowy 2011.10.19. 13:10:53

@imittto: hideg van,kezdenek eltűnni a vasárnapi bringások :)

korcs75 · http://bringabuzi.blog.hu 2011.10.19. 13:22:37

Indukciós elven működő reelight, nem olcsó, de még mindig veri az agydinamót. Felszerelni meg pikk-pakk lehet.
http://evobike.hu/termekek/marka[]/40/nev/Reelight

kerekferkó 2011.10.19. 13:26:55

Na és mit szóltok az elektromágneses lámpákhoz? Érdekes, hogy ez a módszer fel sem merül, nekem a legszimpatikusabb megoldás igy első ránézésre. Nincs ellenállás, és a zöldek is elégedettek lehetnek. Kérdés, hogy mekkora fényerőt lehet igy előállitani. Próbált már valaki ilyen cuccot? :)

kerekferkó 2011.10.19. 13:28:45

na hát épp megelőztek

mikk_ · http://rozsdaboglya.blogspot.com 2011.10.19. 14:13:40

nekem a sima ledes lampaim mar elgurultak velem 2000 kilometert, abbol a fele ejszaka volt, kb 30-40 ora uzemido, es eddig a sima duracellek jol birjak.

akkor vennek dinamot, ha szuksegem lenne uttest bevilagitasra elottem, ami a jelenlegi varosi hasznalatom mellett nem szukseges, mindenhol van kozvilagitas. latszani meg a ledessel is jol latszom.

Guy_Montag 2011.10.19. 23:23:30

@Advocatus Diaboli: "A fizika meg smafu? (...) Gondolkodjál már, mit írsz!

Egy laptop töltő 18-20 V-os, 3 A körül ad le, (...)
Ez akárhogyis nézem, 27-30 W. Egy agydinamó meg 2,5-3 W-os és mindössze 6 V-os. "

na akkor nézzük akárhogy: P=U*I, azaz:
teljesítmény = feszültség és áram szorzata.
(egyenáramról beszélünk)
HA 20 V a tápfesz és 3 A csordogál rajta, akkor az PONT 60 W. akárhogy is nézem. illetve számítom. fizika. smafu?

Guy_Montag 2011.10.20. 21:06:50

igen? nos, a laptopok dinamikusan töltik magukat. csepptöltéstől az egészen brutális (kb) 80%-ig használják a tápot.

FGSuperman 2011.10.21. 10:37:44

@nowy: végre lehet normàlisan haladni bicòval:-)

Guy_Montag 2011.10.21. 15:39:10

ilyenkor dinamóval is könnyebb!!!

lópicigáspár 2011.10.22. 11:07:43

A biciklimen volt dinamó, de megadta magát esőben, egyszerűen csúszott a keréken, majd kiégette az első lámpát, aztán hazavágta a hátsó izzót.
Azóta van hátul egy 300 forintos kínai 2 AAA elemes LED-es lámpa, amibe Ni-MH akkut tettem, nagyon messziről látszok vele és évente 2-szer töltöm.
Elől van egy 1400 forintos LED-es lámpa 3 AAA elemmel megy, abba is tettem Ni-MH akkukat, hetekig látszok vele, mondjuk látni annyira nem látom az utat már pár nap után, mint a dinamós első lámpával, de a szembejövőt vakítja, ha túl magasra állítom. Elemet venni a legnagyobb hülyeség, drága hosszú távon, környezetszennyező. Ugyanazok a Ni-MH akksik évek óta szolgálnak.
Városba tökéletesen elég ez a szett, mellette első fehér és piros hátsó prizma, küllőprizma mind a két keréken, van egy sárga mellényem is, de azt nem szoktam városban használni az egész láthatósági felszerelés 5000 Ft alatt volt. Ennyit megér az életem, eléggé utálnám magam, ha ilyen filléres dolgok hiánya miatt nyomorodnék meg egy balesetben.
Látok sok biciklist, akiknek még fék sincs felszerelve, nem hogy lámpa, nem sajnálnám, ha elülnék őket. Kőkeményen kellene bírságolni őket, ha már pár ezrest képtelenek költeni a biztonságukra.
Ja, és az a legdurvább, amikor bicikliúton jön szembe egy sötét ruhás hülyegyerek nagy sebességgel kivilágítatlanul. Ők nem tudom mit gondolnak magukról...

nairatma 2011.10.23. 09:00:16

Napelemes bicikli lámpa nincs?

Tájb 2011.10.23. 16:16:11

Napelemről tölthető van.

Guy_Montag 2011.10.23. 17:06:33

jók az új nevek :D
muhhaha

WatchFun 2011.10.27. 11:24:00

Nekem az agydinamóhoz elől B&M Lumotec IQ Cyo N Plus van, a fénye kb. négyszerese a halogénnek (60lux vs. 17 lux, forrás: sheldonbrown.org). A fénye saját tapasztalatom szerint kb. 30-35 m hosszan az út teljes szélességét megvilágítja úgy, hogy biztonsággal észre lehet venni már akár 25-30 méterről egy kátyút vagy akár egy repedést is az aszfalton. A közlekedési táblák, más járművek prizmája stb. pedig úgy 150 m-ről már látható. Állóhelyzetben a lámpa fényereje automatikusan lecsökken (parkfény funkció), de 10-15 m-en beül így is tökéletesen látszik minden, ilyenkor a fényerő kb. egy jó halogén fényével egyezik meg.
Hátul egy Hella LED-es lámpa van felszerelve, ezt az első lámpa kapcsolja. Ha feszültséget kap, a lámpatestben elhelyezett 2db ceruzaelem üzemelteti a 2db szuperfényes piros LED-et. Az elemek fél évet simán kibírnak, de persze helyettesíthetők tölthető akkuval - csupán az én használati szokásaimmal a ceruzaelem élettartama már összemérhető az akkuk önkisülésével. Egy 2.4W-os agydinamó hajtja meg az egészet, úgy 6-8 km/h sebességtől működik folyamatosan, addig - mint a többi agydinamó fénye - kicsit szaggat.
Az agydinamó ellenállása (bár nyilván van neki) normális tekerésnél számomra nem érezhető. Nyilván az elérhető sebesség valamivel kisebb mint nélküle, de a hagyományos dinamó sokkal többet fog a bringán.

dr. vuvuzelafan 2011.10.28. 16:20:19

@vuk_: Nemrég vettem egy duplafalú, Shimano agydinamoval szerelt, fűzött kereket a városban rohangálós MTB-mbe, 10e-be került. Előtte már egy ideje hagyományos dinamóval világítottam. Ég és föld a hagyományoshoz képest az agydinamó, szerintem mindenképpen megéri, ha valaki rendszeresen _közlekedésre_ használja a bringát. Pedig én még nem is fejlesztettem a rendszeren egyáltalán, egy halogénes első lámpa van a cangára téve, ha energiatakarékos rendszert építenék ki, még kevésbé lenne érezhető a dinamó ellenállása.

Az elemekből/akkumulátorokból nekem is elegem volt már, mindig a lehető leglehetetlenebb időpontokban adták fel, és az sem volt szimpatikus, hogy fixen szerelt elemes lámpákat nem lehet kapni a biciklikhez. Ami pedig lepattintható, azt a tolvaj le is pattintja azonnal, ha véletlenül elfelejtem zsebre vágni, amikor megállok valahol.

dr. vuvuzelafan 2011.10.28. 16:23:27

@vuvuzelafan: Ja, nekem amúgy van egy ötletem agydinamós rendszerre, csak nincs időm foglalkozni vele. Azt gondolom, hogy akár sebesség/távolságmérésre is lehetne használni a róla lejövő jelet, így egy kis komputert építve az intelligens, akkumulátorpufferes világítás és a bringakomputer is meg lenne oldva, és még külön jeladó sem kellene hozzá.

Sir Vacakolt 2011.12.05. 17:47:25

a 6V 3W-os agydinamómhoz rendeltem 6V ?W-os ízzó kinézetű menetes ledet. van-e valami feltétele a +- pólusokon kívüli bekötésnek.

Sir Vacakolt 2011.12.10. 18:27:47

beszereltem a kapott 6V ?W-os ledet. érezhetően könnyebben fordul a kerék, nincs olyan fékezőhatása, mint mikor 2 ízzó szívta az energiát. a fényereje viszont elmarad a várt erősségtől.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.04.17. 08:35:01

Mondok én valami újdonságot a cikkírónak: akkumulátor!
Ceruzaelem méretben is kapható, kiváló megoldás.Vagy tölthető, USB-s lámpák.És akkor nem kell fölöslegesen forgatni az év nagy részében az agydinamót...