Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Hogyan biciklizzen télen az Átlagos Városi Biciklista?

2010.12.23. 22:25 - Földes András

Előző cikkünk után már tudható, hogy télen lehet biciklizni, de azt nem célszerű gyöngyházfényű pufidzsekinkben, kedvenc szűk farmerünkben és tűsarkúnkban tenni. A megfelelő ruha mellett az ideális tempó megválasztása segít még túlélni a nem igazán ideális körülményeket.
 
Az izzadást, csúszkálást és megfázást úgy kerülhetjük el a legkönnyebben, ha a szokásosnál valamivel lassabban biciklizünk. Célszerű a szánkat mindig csukva tartani, és úgy tekerni, hogy az orrunkon tudjuk venni a levegőt. Így nem fájdul meg az elszánt biciklista torka sem.
 
Sajnos a legtöbb bicikliút havazás után használhatatlan lesz, mert az önkormányzatok környezetbarát módon a melegedő időjárással végeztetik el a hótakarítás munkáját. Ha autóúton kell tekernünk, ne húzódjunk szorosan a padka mellé. Menjünk az autók jobb keréknyomában, mert így nem kell az út mentén felgyűlt latyakban tekernünk. Továbbá az autósok sem próbálkoznak majd azzal, hogy előzés nélkül menjenek el mellettünk, fülünket súrolva a visszapillantó tükörrel, minket pedig beborítva sárral. Félni nem kell, kisebb a valószínűsége annak, hogy hátulról belénk jönnek, mint hogy leszorítva egy kátyúban orra bukunk, vagy átesünk a padkán.
 
Olajozás és fékpofa
 
A kerekeket nedves, havas időben ne fújjuk nagyon keményre. A legcélszerűbb a gumi oldalán megadott érték alatt 1-2 bárral kevesebbet nyomni bele. A láncot jó minden nap, minden másnap letörölni, és beolajozni. Ezzel az ötperces munkával biztosíthatjuk, hogy a tél folyamán használhassuk a váltónkat, tavasszal pedig ne kelljen láncot és fogaskerekeket cserélni. (Az egyszerű szerelési munkákról itt írtunk >>>)
 
A fékpofák viszont, bármit is teszünk, hamarabb kopnak, mint száraz időben. Ha nem tudjuk magunk kicserélni az elkopott fékgumit, hazafelé ugorjunk be a legközelebbi szerelőhöz. Egyszerű munka, gyorsan kész, és már a következő sarkon érezhető a hatása, amikor meg szeretnénk állni.
 
Világos, hogy a sárhányó nélküli városi kerékpározás sokak számára utolérhetetlenül szexinek tűnik. Ilyen kérdésekben nem is nyilvánítanánk véleményt, végül is sokfélék vagyunk. Télen közlekedni sárhányó nélkül viszont már nem ízlés kérdése. A felcsapódó latyak jobb esetben csak a ruhánkat teszi tönkre, de az is könnyen előfordulhat, hogy a szemünk megy tele saras hólével, márpedig csukott szemmel nem lehet biztonságosan biciklizni.
 
Hogyan ne tűnjünk biciklis futárnak? 
 
A téli biciklizés nem jelenti feltétlen azt, hogy hónapokig úgy fogunk kinézni, mint egy biciklis futár, estéinket egy idő után füstös pincehelyiségekben töltjük, és ha meglátunk egy másik biciklistát, azt kiabáljuk az utcán, hogy ragdmeg.
 
Ha kalucsnit hordunk, akkor a cipőnk a magas sarkú cipőt leszámítva lehet olyan, amilyet télen amúgy is hordanánk. A lábra tapadó, balettos hangulatú biciklis nadrág fölé felvehetjük a szokásos nadrágunkat. A szél és vízálló nadrág pedig, mivel egész oldalán nyitható, ezen réteg fölé is felhúzható, majd megérkezve le is tudjuk venni, akár a kerékpár mellett állva. Mivel az előző cikkben ismertetett softshell pulóverek alatt hordhatunk akár inget is, különösebb gond nélkül mutatkozhatunk nap közben bármilyen tárgyaláson, prezentáción vagy korrupciós megbeszélésen.
 
A téli biciklizésnél a reggeli és délutáni öltözködés hosszabb időt vesz igénybe, mint venni az aktatáskánkat, majd hívni a liftet. Ha viszont a nagyjából 10-10 perces procedúrát összehasonlítjuk a buszmegállóig tartó, majd ott várakozással telő idővel, esetleg a parkolóhely kereséssel, akkor nyilvánvaló, hogy biciklivel még így is beljebb vagyunk.

108 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr112531159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CavanyuSukor 2010.12.23. 16:55:29

@supertroll2000: Én egyenként szájbacsapnám az összes autóst, aki szmogriadó idején autóval pöffeszkedik a dugóban

GG81 2010.12.23. 17:04:01

nos igen, jól meg kéne rakni azt aki sárhányó nélkül megy akár nyáron nedves úton! az egy dolog, hogy ő nem lát, de hátraqrja rendesen minden más közlekedő szemébe/ruhájára a cuccost...

aszterixagall 2010.12.23. 17:12:09

@p226: ejejej, mindig ez a főváros-központúság. Mi vidéki kerékpáros vadbarmok most akkor honnan ugorjunk hova. Itt Debrecenben pl. nemhogy Duna, de még egy kurva híd sincs.

...bár gondolom, lenne néhány ötleted.

beked 2010.12.23. 17:16:26

Idei tapasztalat szerint az aránylag friss hóban még el-el lehet tekerni kerékpárúton is. A gyalogosok közelsége problémát okozhat, mert ők is megcsúsznak, így kikerülésük még veszélyesebb. Idén inkább az a probléma, hogy nagyon sokan kerékpároznak télen is, így hamar kerékforgató nyomkavalkád alakul ki. Aztán mikor ez lefagy... na az vicces. De (majd profik javítanak, ha hülyeség) kiállva lassan tekerve az első kerék csúszkálása csökken, igaz a hátsó hamarabb kipörög, de játszva a súlyponttal normál biztonságérzettel sikerült eddig az esetek többségében legyűrni a havas-jeges utakat.

Autóúton pedig nem szabad kerékpározni, de autóút városban nem tudom hol van, csak úttest van, amin pedig nincs teljes tiltás.

Az úttest pedig szerencsére általában hamar letisztul így normálisan rakható. :)

Igaz a kerékpárutakra is egyre több gondot fordítanak, de ha valaki úgy látja, hogy nem, írjon leveleket az illetékesnek, ha sokan írnak az segít, tényleg.

p226 2010.12.23. 17:21:50

@aszterixagall:

Mindíg csak a kifogások keresése ....

p226 2010.12.23. 17:26:41

@Nagykócsag:

Ahol van kerékpár út, ott szabálytalan a közút használata!!!A szabályok nem azért vannak,hogy ha tetszik,akkor betartod,ha nem tetszik és nem tartod be,akkor Te menő srác(lány)vagy!!!

p226 2010.12.23. 17:27:29

@CavanyuSukor:

Úgy kezdődött,hogy visszaütött,mi!?

Whiplash · http://www.motoroshang.hu 2010.12.23. 17:43:27

Egyébként én azt vettem észre, hogy havon, illetve jégen, Fixivel sokkal könnyebb bringázni mint a racsnis gépekkel.

XGyurmaX 2010.12.23. 17:47:37

nem lesz CITICAL MASS??
pedig most tényle meg lehetne mutatni ki az aki tényleg komoly biciklis.

Alf (törölt) 2010.12.23. 18:30:50

@supertroll2000: ok, megbeszélhetünk egy találkozót, hívom a futár haverjaimat is.

Alf (törölt) 2010.12.23. 18:34:13

@GG81: engem lespriccelt egy autós valami csípős citromillatú szarral a múltkor. figyelni kellene.

joskafiser 2010.12.23. 18:49:47

"Hogyan biciklizzen télen az Átlagos Városi Biciklista?"

videken jol feloltozve, bp-n pedig otthon gorgovel. igy nem okoz dugot.

beked 2010.12.23. 19:24:38

@p226: Sajnos, ha a kerékpárút használhatatlan, akkor valahol menni kell... :(
(Nem akarok törvénykezni, de ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan, akkor lehet menni a járdán, a kerékpárút önálló út az egész úttest. A járda már a közúthoz tartozik, az meg lehet járható, na akkor hol menjünk szabályszerűen? :)

Arról nem is beszélve, hogy a gyalog- és kerékpárúton, ha a gyalogosok a kerékpáros közlekedését akadályozzák, akkor a kerékpáros az úttesten is közlekedhet, városban, pedig nagyon sok gyalogos és nagyon sok gyalogos- és kerékpáros út is...

A nagyon mokányok, akik, mondjuk nem kimondottan télen, edzeni mennek olyan helyre, ahol valami miatt az úttesten nem tekerhetnének kérhetnek útvonalengedélyt, ezért nem kell mindenkit köcsögnek nézni, aki az úttesten rakja, mert mert lehet nem is annyira szabálytalan, mint gondolják sokan.

Télen pedig az ember ott megy ahol tud. Én igyekszem nem hátráltatni mások forgalmát, nem csak az autósokét, de a gyalogosokét is igyekszem nem zavarni. Ennek ellenére nem gondolom, hogy a közúton zavarnám a forgalmat, a közúton én vagyok a forgalom.

Kis ember 2010.12.23. 19:24:58

@joskafiser:
Lassan húsz éve autózom. Még soha nem indultam úgy el, hogy "ma korábban kell elindulnom, mert 8-10 (80-100) biciklis miatt lassabban jutok a célomhoz"
Viszont minden alkalommal át kell gondolnom, hogy "most rengeteg autó van az úton, nem éri meg elindulnom, majd egy (két-, három-, négy-) órával később."
Akkor ki okozza a dugót? :)))

Autóúton pedig ne biciklizzen senki, mert ott tilos! A cikk szerzője valószínűleg a közútra gondolt.

joskafiser 2010.12.23. 19:43:12

@Kis ember: gondold at ujra h mitol alakul ki a dugo. estleg olvass utana.

beked 2010.12.23. 20:02:46

azért a plusz 10 perccel vitatkoznék. Első napokban talán még nem megy rutinosan egy esőnadrág, vagy kalucsni feldobása, de amúgy pár perccel dob többet max a teljes felöltözés és szerintem csak akkor, ha az ember nem bkv-val menne egyébként és dobálja ilyenkor magára rétegeket.

Kis ember 2010.12.23. 20:31:41

@joskafiser:

És ha utánaolvastam, akkor mondhatom ezt?

futura 2010.12.23. 20:39:17

Karácsonyi csoda!!!
A mai jó időt kihasználva, korán kelés, bringára fel, kicsit tekerünk a Balaton körül. Ilyenkor kevés az autó, még elférek a 71-es úton, terveztem.
Aligától indulok, Almádi,Sajkodi partot nem hagyhatom ki, Udvarditól vissza, ez pont elég ilyen hidegben.
Ami hihetetlen volt, a kerékpárutakat végig LETAKARÍTOTTÁK! Gratulálok akárkinek is.

Off: Akik a Sajkodi mini, de gyönyörű strandot mint egy lágert bekerítették szögesdróttal, hát kívánnék ezt-azt...

Breacher 2010.12.23. 20:50:27

"akkor nyilvánvaló, hogy biciklivel még így is beljebb vagyunk."

Motorral lennétek a legbeljebb:)
Valaki kérdezte mért gáz ha futárnak néz ki az ember. Nos azért mert a sok managernek (meg újságírónak meg magukat ilyesminek képzelőnek) még szóba állni is derogál a futárokkal nemhogy még úgy is kinézni.

Spikk 2010.12.23. 20:56:13

@joskafiser: Ajánlanál valami ezzel kapcsolatos olvasmányt?
Mert én is furcsállom azt a kijelentést, hogy a bringások miatt kellene korábban indulni. Az, hogy kicsit le kell lassítani, mielőtt egy kerékpárost megelőzöl, ritkán okoz valós késedelmet, mert ahogy megelőzöd, addig tolod, amíg el nem éred az előtted haladót, vagy a piros lámpát.
Az ellenben rendszeres, hogy közúton azért tudok lassabban haladni, mert az összes sávban gépjárművek parkolnak. Persze más a helyzet városban és országúton, mindenki tud olyan helyzetet mondani, amikor a másiktól lassabban tud haladni.
Szerintem a legegészségesebb az lenne, ha ezt az egymást feltartjuk témát lezárnánk azzal, hogy a közlekedés többi résztvevője a forgalom része, ezért nem nevezzük feltartásnak azokat az eseteket, amikor forgalmi okokból lassabban tudunk haladni a másik miatt. Tekintsd ezt egy körülménynek.
Én sem szoktam hisztizni, amikor a dugóban alig tudok haladni a kocsiktól, cserébe te se dudálj, amikor nem tudsz még megelőzni, meg ne szoríts le, amikor végre sikerül.
Köszi!

Spikk 2010.12.23. 21:00:06

@Breacher: Miért, azokat másmilyen szarból gyúrták? Vagy mi? :D

Breacher 2010.12.23. 21:02:54

Spikk: tudósaink már dolgoznak a válaszon. Majd értesítünk:P

Littleplanet 2010.12.23. 21:07:58

már tavaly is mókás volt, h a sok városi felfedezi, h télen is lehet bicajozni...gyerekkoromban nem volt más, akkor mindig-mindenhova bicajjal mentem. Nem tudom mit kell ezt ennyire felfújni...meg hogy takarítsd naponta a láncot...csepel 28ason nem takarítottam anno, mégis máig megy...

bovaryné 2010.12.23. 21:25:06

Szívesen járnék biciklivel, de terhes , izzadékony, 4 gyermekes , hidegburkoló vagyok.

Kis ember 2010.12.23. 21:42:28

@bovaryné:

És a nagymamát is mindig viszed magaddal, azt elfelejtetted. :)

Uzi 2010.12.23. 23:07:37

Hidegben is szoktam bicóval menni, de csak ha nincs hó, jég. Egy pillanat alatt a földön vagy, be benézel egy jégfoltot.
Konszolidáltabb kinézetet kedvelőknek: kamásli helyett gore-tex szélálló zokni
Bicósnadrág helyett szélálló trekking nadrág aláöltözettel és extra térdmelegítővel

2010.12.23. 23:34:46

Tapasztalatom szerint mikor hó van, legtöbb kerékpáros járdán nem lehet rendesen közlekedni. Az út sokkal jobb. Csak persze nagyon kell vigyázni. Tavaly tettem 2.25-ös széles gumit lazára fújva, ugyanolyan rossz volt, mint a mostani (nyári) 1.5-ös 5 baron...
Gyakorlatilag minden műveletet sokkal nagyobb körültekintéssel kell megtenni (pl átmenni kátyún, csatornafedélen, villamossínen, vagy előzni). 10 km/h-val is csúsztam meg, csak ott nem esik el az ember...
Én azért ezeknél a posztoknál átlagosabb lehetek, nincs ilyen profi szerkóm. Igaz csak 6 km a melóhely. Esőnadrágot hordok, az bírja a szelet is, alá csak nagyon hidegben kell venni valamit (van öltöző munkahelyen).

Ha nem közlekednének autók télen akkor jó buli lenne, forgalomban kicsit stresszes, amúgy néha élvezem... az első 2-3 perc után mikor már nem fázom... és ha nem sietek :)

enba 2010.12.24. 08:54:38

@Whiplash: nem is az hogy könnyebb, de a direkt hajtás miatt azonnal megérzed, ha elindul a hátulja.

vereskoma 2010.12.24. 09:24:43

Nos a cikk alapos, és mindenben egyet is értek vele, de szerintem nagyon fontos felszerelés még a térdvédő, hogy a térdízület ne fázzon meg a mínuszokban.

rezfaszubagoly (törölt) 2010.12.24. 10:06:27

Engem a száraz hideg nem riaszt, az ellen lehet védekezni. A friss hóban is tekerek, de amikor a latyak lefagy és az autók keréknyomai jégbordássá teszik az utakat, akkor már veszélyesnek érzem a bicajozást. Megdobja a kereket, kitekeri a kezemből a kormányt és egy autó kerekei alá kerülök.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2010.12.24. 11:42:37

Egyszer már leírtam, szerintem télen nem kéne bringázni - ha nem muszáj - mert reumás leszel. Mint én. Én is bringáztam télen, meg is van az eredménye. És akkor már késő.

beked 2010.12.24. 11:48:20

@Littleplanet:
Sajnos a városi ember elfelejtette, hogy lehet kerékpárral is közlekedni és erre sokat kell őt emlékeztetni. A legrosszabb, hogy ez terjed.
Egyetemista elsős koromban, mikor felvittem a bringám Pestre a szüleim csak annyit mondtak "ne hagyd kinn, mert ellopják" 4 év mulva (mert ellopták) vettem magamnak új kerékpárt. Akkor már el voltak képedve, hogy én ott akarok kerékpározni, mert annyit hallani, hogy milyen veszélyes...

Az igazán érdekes, hogy vidéken tekerve sok kerékpárost látok és gyülekezőhelyeken (bolt, kocsma) nem egyszer hallottam a "nem hoztam ki a kocsit, mert akkora hó van" vagy "mondja a havat"... Pesten meg azt lehet hallani "nem jó télen tekerni, mert hideg van, hó van...." közben meg megfulladunk a saját szennyünkben és halomra öljük egymást.

Persze nem mindenkinek kerékpárral kell közlekednie, de örülnék, ha végre a fejekben is elfogadnák, hogy ez nem őrültség, mert az utakon már elfogadták. Nincs (annyi) szivatás, meg dudálás, inkább előzékenység. Esőben hóban még több, amit ez úton is mindenkinek nagyon, nagyon köszönök.

GG81 2010.12.24. 12:04:23

@Alf: ez sajnos autósként is előfordul, ha egy parkolóban épp beszállás közben a mellett levő autó sprickolásznak... ez (fájó) tapasztalat. és ahogy mondod, csak odafigyelésről szólna a dolog

vérmezö 2010.12.24. 12:13:51

Hogyan biciklizzen télen az Átlagos Városi Biciklista?
Ahogy egyébbként:Kreszt nem ismerve,szinvaként,járdán száguldozva,egyirányú utcába szembe a forgalommal ahol tábla nem engedi meg, stb.
De azért Kellemes Karácsonyt Mindnenkinek

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.12.24. 14:05:21

Csak szaraz hidegben vagyok hajlando bringara pattani.
Semmi kedvem a jeges uton a nyakam szegni vagy egy auto ele, ala esni.

namkuzu 2010.12.24. 15:17:04

hogy miként lehet mindig kikötni az én a világ legszabályosabb embere vagyok témánál minden cikk kapcsán, azt egyre kevésbé értem.
A legtöbben max addig szabályosak, amíg kommentelnek a szabályokról, oszt jónapot. ezt nem érzik kurva kínosnak?!
Szabályosságban gazdag, kresszel fűszerezett karácsonyt mindenkinek, és halkan megsúgom, hogy a Jézuska is sárhányó nélküli bringával tólja a sávok között éppen feléd, szal majd ne fogadd el a zajándékot, hanem jól szidd össze, hiszen nem azé vannak a szabályok, hogy betartsák őket?!

Bambano 2010.12.24. 15:19:59

"A legcélszerűbb a gumi oldalán megadott érték alatt 1-2 bárral kevesebbet nyomni bele": lol. sok kerékben összesen nincs 2 bar, ebből 2 bar-t engedni már elég nehézkes... kiszívod az összes levegőt a gumiból? Ha meg tényleg 5 bar van benne, mint ahogy itt írta valaki, abból kiengeded a 40%-át, az tönkreteszi a gumit.

A gumi oldalán meg akár van nyomásérték, akár nincs, az felesleges szám, a kerék nyomását a terhelés kell, hogy meghatározza, nem a gyártó. A gyártó nyilván nem tudja, hogy ki fog rajta ülni, ergo nem is tudja megmondani, mennyire kell felfújni.

Kár, hogy kerékpáros körökben ennyire nem divat a fizikát ismerni...

Húzzunk bele! 2010.12.24. 16:19:47

"Ha autóúton kell tekernünk, ne húzódjunk szorosan a padka mellé. Menjünk az autók jobb keréknyomában, mert így nem kell az út mentén felgyűlt latyakban tekernünk."

Miért autóúton láttatok már menni biciklistát?
Ha nem lenne világos mi az autóút? Olyan a városban nincs, ami legközelebb esik, az a M0-s!!!

Húzzunk bele! 2010.12.24. 16:35:46

Amúgy a cikk jó, csak az az érzésem a cikkről, hogy derogál futárnak kinézni, pedig engem hol érdekel hogy nézek ki, csak legyen kényelmes és praktikus.

Breacher 2010.12.24. 17:50:50

@beked: Fura eddig pont azért éreztem valamiféle tiszteletet a városban bringázók iránt mert az legalább akkora ökörség mint a városi motorozás.

ibenny (törölt) 2010.12.24. 18:01:35

A cimre valaszolva:lehetoleg sehogy. Se telen, se nyaron ne lehessen biciklist latni az utakon.

Martian (törölt) 2010.12.24. 19:07:41

@namkuzu: Éppen Jézuska mondott valami olyasmit, hogy nem az ember van a szabályokért, hanem a szabályok az emberért... :)

Martian (törölt) 2010.12.24. 19:12:23

@Bambano: jogos az észrevételed, a puha gumi összsúlytól függően instabillá teheti a bringát és növeli a defekt (gumi becsípődés felni felütéskor) esélyét is.
Inkább azt mondanám, hogy nyáron a slick, télen a laza terepre való gumi a jobb.

Martian (törölt) 2010.12.24. 19:14:56

@ibenny: "Se telen, se nyaron ne lehessen biciklist latni az utakon."

Inkább a többi autóst ne lehessen látni az utakon, akik előttem araszolnak a forgalomban... :) ráadásul ha zöldre vált a lámpa, nem indulnak azonnal neki, hanem telefonálnak vagy kapkodnak a sebváltó után.

Kis ember 2010.12.24. 19:21:06

@ibenny:

Innen szeretnék neked békés, boldog és duzzogástól mentes karácsonyt kívánni.
:)

prof_bp 2010.12.24. 19:25:37

Mit keres egy biciklis az autóúton?
Gy.k.:
"37. § (1) Autópályán és autóúton, valamint az azokra való ráhajtásra szolgáló úton (az előjelző táblától kezdődően) csak olyan gépjárművel, illetőleg gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel szabad közlekedni, amely sík úton legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni; ezeken az utakon más jármű közlekedése tilos."

Kanarienvogel 2010.12.26. 12:41:02

@Martian: Pontos észrevétel! Az autósok egymástól nem tudnak közlekedni és nem a kerékpárosoktól. A zöld lámpa végén kezdik el keresgélni a sebváltót, de mindegy is, mert az első autós olyankor még telefonál, vagy alszik, vagy éppen szívrohamot kapott.

Kanarienvogel 2010.12.26. 12:43:49

@alibiman: Télen fel kell öltözni!!

ex-dr. vuk 2010.12.26. 14:12:10

Megintkevergetjuk a fogalmakat..

Autout - na ez nincs varosban es ott tilos kerekparozni.

Kozut - minden olyan ut, ami nem maganut (tehat kozteruleten levo ut (ut = faltol falig))

Uttest - na EZ AZ amire ti gondoltok - az ut jarmuvek kozlekedesere szolgalo resze

sysspo 2010.12.26. 16:20:07

"Ha autóúton kell tekernünk"

Ha valakinek ez a szóhasználat okoz gondot a cikkben az kissé nevetséges. Út - városban - autókkal. Egyszerüen, értelemszerüen. Ahogy adódik a szövegkörnyzetböl is. Nem KRESZ és nem jogszabály.

ex-dr. vuk 2010.12.26. 18:00:17

@sysspo:
ugyanakkor marhasag, hisz az uttest nem az autoknak keszult, meg ha sokan ezt is kepzelik. Jobb messzire elkerulni az erre valo utalast, plane egy ilyen blogban, ahol ennyi autos troll van :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.26. 18:35:06

"Az izzadást, csúszkálást és megfázást úgy kerülhetjük el a legkönnyebben, ha a szokásosnál valamivel lassabban biciklizünk."

WTF?!
1. Nemtom a cikkíró miből van, de én spec 1.0-ás emberből. És melegvérű emlősféleként azért csak igénylem azt, hogy legyen "hőntartás". Jó, dec 24-én 13 fokos időben valóban szakad a víz az emberről a trópusi hőség miatt, de az otthonosabb és elvárható -13-ban már elég nehéz izzadni.

2. Csúszni akármennyivel meg lehet, értelmesebben mindez úgy hangzik, hogy: "ha gépünk fara csúszásba kezd, akkor nem satuzunk rája a zelső fékkel és rángatjuk a kormányt, hanem szépen visszakapcsolunk 2-5-be, és hátsó fék ritmikus huzogatásával stabilizáljuk a pályánkat.

3. Mögfázás + bicikli + tél: hát ez meg hogy jött össze?! Ősszel mindenki nekiáll nekem sírni, hogy júúj, meg fogok fázni a kerón, aztán két hét múlva ott harákolnak-taknyoskodnak körülöttem, mert az összes dobozost/gyalogot bedarálta a dögvész.

sysspo 2010.12.26. 20:23:55

@sirdavegd:

"Jó, dec 24-én 13 fokos időben valóban szakad a víz az emberről a trópusi hőség miatt, de az otthonosabb és elvárható -13-ban már elég nehéz izzadni."

Én úgy látom, ahogy a cikkíró persze Neked is igazad lehet a saját tapasztalataid alapján. Én spéci cuccok ellenére is megizzadok - 15-20-ban is, ha elég megeröltetöen tekerek pedig az öltözetem mindig csupán a minimálisan elégséges. Tegnapelött pl. rövidnadrág volt.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.12.26. 22:13:19

@sysspo:
Tény, többnyire kabát + ing kombóban nyomom. Nulla fok alatt már begombolom a fölső gombot.

sysspo 2010.12.26. 22:27:54

@sirdavegd:

Tetszik a link.

"Tény, többnyire kabát + ing kombóban nyomom."

Ok, ok..

CsabaBP 2010.12.29. 14:04:31

Nekem bélelt bakancs és bélelt nadrág, polár sapka és kesztyű, réteges felső öltözet vált be.
Télen inkább melegem van tekerés közben minden nap, egyáltalán nem fázok.

Kívánok minden bringás társamnak SZEBB IDŐT és BOLDOG ÚJ ÉVET !!!

Nagykócsag 2011.01.03. 11:11:09

@p226: "Ahol van kerékpár út, ott szabálytalan a közút használata!!!A szabályok nem azért vannak,hogy ha tetszik,akkor betartod,ha nem tetszik és nem tartod be,akkor Te menő srác(lány)vagy!!! "

Olvasd el, légy szíves:
totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2010/12/01/miert_nem_hasznaljak_a_bicikliutakat/

guido 2011.01.03. 14:37:16

Olcsó hólánc biciklire: http://www.trendsnow.net/2010/12/des-chaines-a-neige-low-cost-pour-votre-velo.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+feed-post-trendsnow+(TrendsNow+|+Future+Trends+Magazine+(Post))

ex-dr. vuk 2011.01.17. 16:16:39

@GaZe: ezen a hidon eppen tegnap jartam :D
CPH rulz

zum trucc 2011.03.09. 14:56:07

@Whiplash: mert a futárok még a biciklis átlagnál is nagyobb állatok

Húzzunk bele! 2011.03.09. 21:49:59

@zum trucc: de csak annyira, mint az autós átlag

zum trucc 2011.03.10. 10:18:03

hát, van igazságod neked is.
Mondjuk a biciklisták 70-80% szándékosan szemét az autósokkal, fordítva ez az arány nyilvánvalóan sokal alacsonyabb. De a jelenség vica versa is létezik.
A biciklisek egymással is szemetek, mint ahogy az autósok is.
Szóval a lényeg: az úttesten közlekedők 90-98%-a motoros járművön megy, ezért az út az övék, és az ő járműveik által diktált szabályok az érvényesek. Bicikli, roller, görkorcsolya, búgócsiga helye a játszótéren. Meg a szemétdombon.

Perillustris 2011.03.10. 10:41:39

@zum trucc: "ezért az út az övék, és az ő járműveik által diktált szabályok az érvényesek"

Egy papírdemokráciaban, meg a te agyadban biztosan.

k_attila78 2011.03.10. 10:49:58

@zum trucc: plasma.szfki.kfki.hu/~csillag/kerekpar_kresz/Kerekpar_KRESZ.pdf

ha KRESZ szabályok léteznek kerékpárra akkor nyilvánvalóan közlekedési eszköz...

ha ezt a tényt nem tudod megemészteni fordulj orvoshoz...

zum trucc 2011.03.10. 11:16:21

@Perillustris: a racionalitás ellen hiába ágálsz

zum trucc 2011.03.10. 11:18:01

@k_attila78: ne' már a jogszabályból vezesd le az élet tényeit.
Orvoshoz most nem mennék, mert ha tévedés miatt orvoshoz kell menni, akkor tele a váró biciklistákkal, te is ott vagy.

Perillustris 2011.03.10. 11:21:41

@zum trucc: Nem úgy tűnik, hogy a racionalitással egy platformon vagy.

zum trucc 2011.03.10. 11:48:45

@Perillustris: érveléstől mentes kinyilatkoztatásra nincs válasz többé. Most utoljára: ha neked "úgy tűnik", akkor bizony benned a hiba, nyilvánvaló, triviális tényekre is vak vagy. Meg unalmas is

Mon3 2011.03.10. 12:10:08

@zum trucc: "Bicikli, roller, görkorcsolya, búgócsiga helye a játszótéren. Meg a szemétdombon."

Hiába görcsölsz. A kerékpár közlekedési eszköz. De ha neked nem az, hát nem fogunk ettől a saját kardunkba dőlni. Csak arra kérünk, hogy a törvény és a KRESZ által előírt szabályoknak megfelelően tartsd tiszteletben a bringásokat, és akkor nem lesz semmi baj, és mi vígan elközlekedünk a "nem közlekedési eszközünkön".
Az külön tetszik, hogy a bringások szemétkednek az autósokkal. Mi parkolunk le a közlekedési sáv közepére, mi szorítjuk le az autósokat, vagy esetleg mi gázoljuk halálra a sofőröket. És hogy az úttest kizárólag az autóké? Száz évvel ezelőtt a tömeg még meg akarta lincselni az első autó sofőrjét az oktogonon a zaj és a bűz miatt! Csak hát azóta az emberek elfelejtették, hogy milyen egy csendes, bűzmentes városban élni, ezért léteznek még autók...

zum trucc 2011.03.10. 12:27:05

@Mon3: Még egy biciklist sem bántottam, miközben tömegesen érzékelem a biciklisek agresszióját.
Nekem azzal a biciklissel nincs bajom, aki nem akadályozza szándékosan, demonstratíve a közlekedést, elengedi a nyilván gyorsabb kocsikat, a piros lámpánál megáll, nem cikázik eléd jobbról, ha lassul a forgalom, este ki van világítva, ha van, használja a bicikliutat. De ilyen biciklista csak kivételképpen van, ha van (talán vidéken, ott nem minden biciklista frusztrált és primitív).
Félreértés ne legyen, ilyen biciklista sem való közútra, mert összességében csökkenti az út átbocsátó képességét, és feleslegesen sodorja veszélybe önmagát és a többi közlekedőt.
A munkahelyemen egy srác biciklivel szokott jönni. Mindig, mindenhonnan elkésik és ...büdös. Határozottan sajtszagú. A ruháján nedves foltok...visszataszító.

Perillustris 2011.03.10. 13:17:49

@zum trucc: "A munkahelyemen egy srác biciklivel szokott jönni. Mindig, mindenhonnan elkésik és ...büdös. Határozottan sajtszagú. A ruháján nedves foltok...visszataszító."

Micsoda érv!

Szerencsére te nem vagy unalmas.

zum trucc 2011.03.10. 13:23:32

@Perillustris: kösz az elismerést. Tudod, van akinek nem mindegy, büdös-e (=biciklista-e) a szobatársa. Elmagyarázzam miért?

Perillustris 2011.03.10. 13:54:24

@zum trucc: Nem kell magyarázni, ha szerinted a biciklista = büdös.

Ellenben bátran beszélj az emberrel, mert ez vitathatatlanul kellemetlen dolog.

k_attila78 2011.03.10. 15:10:04

@zum trucc: ezek szerint nem közlekedési eszköz a bicikli! köszönjük leülhetsz egyes...

Mon3 2011.03.10. 15:12:31

@zum trucc: "...büdös. Határozottan sajtszagú. A ruháján nedves foltok...visszataszító."

Nem vonom kétségbe az állításod, de szerintem ott a sráccal van a probléma. Ha úgy adódik, akkor öltönyben szoktam tekerni havonta háromszor-négyszer, és mivel nyolc éve naponta letekerek napi 30 km-t, egyáltalán nem szoktam megizzadni. Eddig soha nem szóltak rám a kollégák, hogy valami baj lenne velem, pedig ügyfelekkel foglalkozom. Ott a kondival is baj lehet. Esőben néha gond lehet, de ez a mai romló klimatikus helyzetben egyre kevesebbszer fordul elő, és olyankor előveszem az autót (csak öltöny esetén).

zum trucc 2011.03.10. 15:18:01

@Mon3: a kollega sincs tudtában a szagának...és te sem, Büdöske.

zum trucc 2011.03.10. 15:18:43

@k_attila78: ne ítélj, hogy ne ítéltessél, te szerény képességű senki

Mon3 2011.03.10. 15:49:39

@zum trucc:

Én a helyedben meghúznám magam. Még sokan nem felejtették el, hogy hogyan szemétkedtél, és osztottad az észt a szegény bajbajutott hiteleseknek... Nagy erkölcsi magasságról tettél tanúbizonyságot, amikor bajba jutott emberekbe még egyszer belerúgtál, hogy milyen hülyék voltak.

Perillustris 2011.03.10. 15:56:07

@zum trucc: Mondd meg neki.

Persze milyen jó, hogy az autóval érkező illatos. Éppen csak kilószámra ontotta magából a gázokat.

A szmog pedig fincsi. Fura világ ez.

(BTW abszolút támogatom, hogy felvilágosítsd.)

zum trucc 2011.03.10. 23:23:09

@Mon3: ja, aki nagyon hülye, az svájci frank alapú hitelből vesz méregdrága biciklit, aki csak fele annyira, az meg csak úgy biciklizik simán. Látom, érted te a kritikát, azt is érzed, hogy jogos, csak nehezen viseled. Amúgy húzd meg magad te.
@Perillustris:te tényleg beveszed ezt a primkó sötétzöld dumát? Utálod az autót? Akkor mentő meg tűzoltó helyett te lovaskocsit hívsz nyilván.

Perillustris 2011.03.10. 23:42:17

@zum trucc: "te tényleg beveszed ezt a primkó sötétzöld dumát"

Ööö, a kipufogóból hegyi levegő jön ki?

Amúgy igen, nyilván lovaskocsit hívok. Baj?

zum trucc 2011.03.10. 23:55:31

@Perillustris: Szia, Büdike, a lovaskocsi tudod kicsit lassú. Mondjuk, ha szül a feleséged, akkor majd rájössz. Mint minden, a modernitást megkérdőjelező ideológia, a "környezetvédelemnek" nevezett butasághalmaz is visszavezetné az emberiséget a premodern időkbe. Akkor ugyi a születéskor várható élettartam 40 év volt. A többi süket duma.
Az én, persze katalizátoros kiskocsim "szennyezése" eltörpül a tényleges nagy és archaikus szennyezők (pl. szénerőművek, szénfűtés) stb. mellett. Hamis az a kép, hogy az ökoszisztéma nem képes tolerálni valamennyi vegyi inputot.
Egyébként kíváncsi lennék, hogy a biciklisek forgalomzavarása miatt bekövetkező többletfogyasztás és -szennyezés vajon mennyit tehet ki. Meg a biciklisek saját szaga,mert az is környezetszennyezés, Büdöske.

Perillustris 2011.03.11. 00:06:53

@zum trucc: Egy másfél tonnás eszköz cipel egy 80 kg-os embert, kb. 30%-os hatásfokkal.

Ez aztán modern!

"Hamis az a kép, hogy az ökoszisztéma nem képes tolerálni valamennyi vegyi inputot."

Valamennyit igen. Ennyit nem.

"a biciklisek saját szaga,mert az is környezetszennyezés"

Próbáljuk ki. Én konditerem zárt öltözőjében töltök el egy órát, te meg egy zárt garázsban, egy járó motorú* kocsi mellett.

*GYK: dízelmotoros

Húzzunk bele! 2011.03.11. 03:55:01

@Perillustris: Ugyanmár a mai környezet szemetelés a bolygónak meg sem árt, nincs is, meg se érzi. Eleve csak az embereket zavarja, főleg a városi szmog.

Húzzunk bele! 2011.03.11. 03:57:43

@zum trucc: Egyébként kíváncsi lennék, hogy a biciklisek forgalomzavarása miatt bekövetkező többletfogyasztás és -szennyezés vajon mennyit tehet ki. Meg a biciklisek saját szaga,mert az is környezetszennyezés,

Biciklis nem a forgalmat zavarja, hanem téged, a forgalomba mindenki beletartozik, szerintem túl sok szmogot szívtál és nem vagy képes jól gondolkozni menjél le tanyára és frissülj fel, vagy menj ki kultúrállamokba és ott okosodj.

zum trucc 2011.03.11. 09:10:24

Többeknek ismétlem: a születéskor várható élettartam az elmúlt 100-120 évben megduplázódott. Aki szerint a Föld ma lakhatatlanabb, mint volt, az simán figyelmen kívül hagyja a tényeket. A modernitás (aminek része az autó, a vegyipar, az atomenergetika stb.) éltet még titeket is, és aki ezt tagadja, az egyszerűen nem lát a szemétől.
Sötétzöld ideológiával nyomuló szánalmas és büdös forgalomzavarók vagytok. Nemcsak az autó, hanem a józan ész ellenségei is.

Mon3 2011.03.11. 10:33:47

@zum trucc: " A modernitás (aminek része az autó, a vegyipar, az atomenergetika stb.) éltet még titeket is, és aki ezt tagadja, az egyszerűen nem lát a szemétől."

Ritkán fut bele az ember ilyen buta kinyilatkozásokba. Nézd meg az "Erik, a viking" örökérvényű filmeposzt, különösen Atlantisz pusztulását. Ott is hozzád hasonlóan gondolkodtak. "Nincs semmi baj, minden rendben van..."
www.youtube.com/watch?v=3uB3cOb5i3w

zum trucc 2011.03.11. 13:35:32

@Mon3: Figyelj Büdöske, nem unod még? Mert én nagyon.
Nem érdemes vitatkozni valakivel (=veled), aki Atlantisszal "érvel". Atlantisz vagy létezett, vagy nem, mindenképpen ismeretlen a történelme, ennek gyerek- vagy kalandfilmben elképzelt változatával "érvelni", ez olyan igénytelen dolog mint...Budapesten biciklizni.
Nehéz ezt elfogadni, de jobb ma élni, mint 100 éve, és jobb volt 100 éve élni, mint 200...és így tovább. Da capo al fine. Füsttel vagy füst nélkül, nem ezen múlik a lényeg, butuska.
A filmet egyébként nem láttam, de nemigen tartják számon az évszázad filmjei között. Szantorinban (ugye a kurrens teória szerint ez lehetett az Atlantisz-mitosz eredetének helye) voltam, hát, más tanulság nincs, mint hogy a vulkán néha nagyot szól, mindenképpen nagyobbat, mint a biciklicsengő.

Mon3 2011.03.11. 14:31:30

@zum trucc: Hát nem csalódtam benned. Még halvány sejtésed sincs, hogy mire céloztam.

zum trucc 2011.03.11. 14:51:37

@Mon3: Büdöske, engem az nem érdekel, mire céloztál. Ne célozgass, mondd el, ha muszáj. De uncsi már, meg nagyon sablonos a sok butaság. Mi lenne, ha békén hagynál végre?

Perillustris 2011.03.11. 22:09:51

Újabb komplexusos idiótát nevelt ki a blog.hu...
süti beállítások módosítása