Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Biciklivel vonatozáshoz szerencsésnek kell lenni

2009.07.16. 21:58 - lumina

Dániában a vonatokon külön kocsit biztosítanak a bicikliseknek, tolószékeseknek és babakocsisoknak, ahol le is lehet ülni, de ha sok az utas, egyszerű biztonsági övvel lehet megoldani, hogy a bicikli rögzítve legyen, és állva maradjon.

 

bringa

 

Magyarországon az Elvira böngészésekor, bár van ilyen keresési funkció, elsőre mégsem egyértelmű, hogy melyik vonatra juthatunk fel biciklivel is. Mindössze annyi derül ki, hogy „kerékpár az arra alkalmas kocsiban elhelyezhető”.

Megkérdeztük a MÁV-START ügyfélszolgálatán, hogy mi a teendő, ha valaki biztosra akar menni. Azt mondták, az Elvirán látható kerékpár piktogram azt jelenti, hogy a vonaton van olyan kocsi, ahova el lehet helyezni a bicikliket. Amúgy egy átlag szerelvényre összesen 4-6 biciklit engednek fel.

Arra a kérdésre, hogy egy zsúfoltabb járatra mi a trükk a feljutáshoz, azt mondták, korán kell kiérni a pályaudvarra. Jellemzően 20 perccel az indulás előtt áll be a vonat, érdemes már akkor ott lenni. Köztes állomásokon így kevesebb az esély. Úgy tűnik tehát, hogy nehéz teljesen biztosra menni.

A Budapest-Pécs vonalon például közlekedik olyan IC, amire előzetesen is lehet helyet foglalni, ezeken ugyanabban a kocsiban utaznak a biciklik és a tulajdonosok, így a bicikliket végig szemmel lehet tartani. Annyi csak a teendő, hogy kerékpárhelyjegyet kell venni 140 forintért, ami egyben az utasnak is biztosít helyet a bicikli közelében. A kerékpárjegy erre a szakaszra 845 forint, egy teljes árú menetjegy pedig 3380 forint. A Magyar Kerékpárosklub tagjai 25 százalék kedvezmény kapnak a kerékpárjegyre.

Címkék: vonat

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr981250292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2009.07.17. 07:44:34

a francia regionális vasúton így lehetett biciklit szállítani: twitpic.com/8qmm9

vagy sílécet.

vagy szörfdeszkát.

vele szemben volt három lehajtható ülés, még csak messze sem kellett menni.

alacsonypadlós szerelvényről beszélünk.

a vicc az hogy ott izgultunk a pályaudvaron, hogy úristen a hosszú vonat melyik kocsijába (!) lehet majd tenni. hát ott olyan nincs. minden "középső" ajtónál van ilyen biciklis tér.

aztán a svájci vonaton már csak egy luk volt az ajtó mellett és egy kampó a plafonból - de legalább volt valami, minden második kocsiban.

itthon meg - ha nincs kerékpárszállító kocsi, ami azért elég kényelmes - csak a vonat elejébe meg a végébe teheted a bringádat és oda sem fér el túl sok.

mbenedek 2009.07.17. 08:44:28

Népszerűtlen leszek: először a zsúfolt vonatokon az emberek normális elhelyezését kellene megoldania a MÁV-nak (babakocsisok, kerekesszékesek előnyben!) - a bicajosok problémáit csak ezek után oldja meg a vasúttársaság

Kamee 2009.07.17. 08:45:50

@darthwalk:
"itthon meg - ha nincs kerékpárszállító kocsi, ami azért elég kényelmes - csak a vonat elejébe meg a végébe teheted a bringádat és oda sem fér el túl sok."

Ehhez egy kis kiegészítés. Oda is csak akkor teheted a biciklidet, ha nem IC vagy nem első osztályú szerelvényről van szó.

Egy kis rövid történet:
Szegedről Budapestre jöttem IC-vel és biciklivel. Legalább hatszor átnéztem, és meg is kérdeztem, hogy biztosan lesz-e bicikli tárolására alkalmas kocsi (amit az elvira jelez). A válasz: Nem tudják, hogy kapcsolnak-e majd olyan kocsit a szerelvényre. Természetesen nem kapcsoltak. Az első kocsi IC volt, az utolsó első osztályú, ergo a biciklimet nem szállíthattam. Az már csak a kalauznő jóindulatán múlott (ez annak volt köszönhető, hogy ő is a bringások táborát erősítette), hogy az utolsó IC-kocsi utáni első szerelvény mellékhelységében elhelyezhettem a kétkerekűmet, amit a leszállásomig lezárt.

Ferguson 2009.07.17. 08:57:21

"Dániában a vonatokon külön kocsit biztosítanak a bicikliseknek, tolószékeseknek és babakocsisoknak, ahol le is lehet ülni, de ha sok az utas, egyszerű biztonsági övvel lehet megoldani, hogy a bicikli rögzítve legyen, és állva maradjon."

Jóóó vazze, a dán vonatok önmagukban annyit érnek összesen, mint ez a koszfészek magyaro.

keroform 2009.07.17. 09:30:34

én füredre akartam lemenni bringa vonat kombóval, hogy fürcsizzek egyet a kánikulában, aztán amikor megnéztem az átszállás mentes útvonalakat, menetidőket és indulási időpontokat tökre elment a kedvem. és akkor a szállításról még nem is gondolkodtam. megoldatlan probléma a vonat + kerékpár kombó ma magyarországon, a máv meg köbö 70 éve magasról szarik az utazóközönségre.

a tolószék korrekt neve egyébként kerekeszék.

keroform 2009.07.17. 09:31:51

bocs: kerekesszék, kimaradt egy s

aDoayen@HWSW 2009.07.17. 09:53:35

@dw magyarországon meg így lehet szállítani:
www.origo.hu/i/0708/20070824bicikli7.jpg

gabriel8 2009.07.17. 09:53:51

Svájcban is van ilyen-olyan vonat is; van nálunk is jellemző Bombardier. Franciaországban is van egyszerű vonat, ahol nincs kiépített hely nekik, de szabad bringát szállítani az ajtóknál valahogy elhelyezve és sokan szállítanak is, illetve a Bombardierhez haosnló tágasabb hely, külön ülésekkel a bringásoknak és babakocsisoknak.
Olaszo-ban sok vonaton van pl a vezetőfülkei rész mögött van tér, kb. 10 bringának.
Ausztriában is Bombardierek vannak a nálunk is megszokott hellyel, ill a hosszabb vonatozások esetén (pl. Innsbruck - Bécs) külön bringaszállító kocsi van, amit ki is használnak.
Az árakról:
Svájcban rövid távon a briungajegy = felnőtt jegy fele, amúgy bringa napijegy = 15 CHF.
Ausztriában a napijegy 2,9 EUR, Franciaországban ingyenes a bringaszállítás (de nem mindegyiken lehet), mert eleve drága a vonatjegy. Olaszo-ban asszem 3,5 EUR a bringa napijegy.
GyG

kissl 2009.07.17. 09:56:08

Mi az júniusi vízözönben Révfülöpön meguntuk az ázást, jött a vasút!
Ronda kis koszos vonat volt, ahogy szokott, viszont az első kocsi bringatárolós - fele garázs, fele normál üléses. Elég volt csak a megállókban figyelni, és jól utaztunk.

Negatívum: Nekem százkilencvenvalahány centisen komoly meló volt felrakni a bringákat az alacsonypadlós peronról a kimondottan nem alacsony kocsiba. Egy gyerekcsoport biztosan ottmaradt volna a restiben jégkrémezni, nem lett volna esélyük feljutni

papugaja 2009.07.17. 10:37:39

Valami olyasmi a szabály, hogy ha nincs külön kocsi, akkor első és az utolsó kocsik (legelső és leghátsó) előterében 2-2 db bringa szállítható úgy, hogy senkit se akadályozzon.
Első osztályú és IC kocsiban nem szabad.
Tehát ha véletlenül a gyorsvonat eleje IC, a gyorsvonati szakasz utolsó kocsija meg 1.o, akkor szopi.

Az is szép, hogy ki kell menni hamarabb. Aha, és a köztes állomásokon meg lutrizunk?

Szánalmas ez a rendszer.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.07.17. 10:44:11

Van valakinek infója arról, hogy Horvátországban lehet-e vonaton bicajt szállítani mostanában? 7-8 éve még tilos volt a barátaim személyes tapasztalatai szerint, de hátha történt azóta változás, csak nem tudom, hogy hol lehetne ennek utánanézni.

kispista2 2009.07.17. 10:57:18

@mbenedek:
"
Népszerűtlen leszek: először a zsúfolt vonatokon az emberek normális elhelyezését kellene megoldania a MÁV-nak (babakocsisok, kerekesszékesek előnyben!) - a bicajosok problémáit csak ezek után oldja meg a vasúttársaság "

UGYANARRA a helyre lehetne tenni a kerékpárt és a kerekesszéket, babakocsit is. Ha lenne elég ilyen hely, mindenki elférhetne, mindenki szabadon használhatná a helyet (most is gyakran a kerékpártároló helyen ülnek a babakocsisok.)

Kiscip 2009.07.17. 10:59:44

Sziasztok,
szerintem nem vészes a helyzet. Én pár hete péntek délután mentem bringával Füredre. 10 perccel a vonat indulása előtt érkeztem és bőven volt hely a bringaszállító kocsiban, amiről az információ előre jelezte, hogy lesz.
Üdv. Kiscip

Neoprimitív 2009.07.17. 11:41:46

Úgy látszik, én is a szerencsések közé tartozom, hétfőn délben lefelé, csütörtök reggel felfelé gond nélkül volt hely a tapolcai vonalon. Az északi parton egyébként kb. két óránként megy vonat a Déliből biciklis kocsival. A lefelé menő vonaton az indulásra viszonylag tele lett a kocsi, de még szabályosan (függesztve) is fért volna.

A fel- és leadás viszont valóban cinkes. Ha Révfülöpön nincs zárva a kocsi ajtaja és ezért nem kell a kallernek jönnie, hogy kinyissa, akkor egyedül legfeljebb bedobni tudtam volna a csomagtartó-táskákkal nehezített jószágot, hogy utánamásszak a gyakorlatilag elfogyó peronról.

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2009.07.17. 11:43:11

@Fedor: Tavaly voltunk horvátoknál. Vasutas néni azt mondta, hogy hivatalosan a horváth vasutak nem szállít kerékpárt. Nekünk több éve sikerült a kallerokat lefizetve bicajt szállítanunk, de tavaly pl. a teljesen üres BzMot szerű kocsiba nem engedte fel a kaller a bicajainkat, hiába lobogtattunk színes Kuna címleteket. Nagyon lutri...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.07.17. 11:53:05

@Kutya 79: Akkor az a lényeg, hogy most se lehet. Kár. Pedig lett volna ilyen tervünk idén nyárra...

Kutya 79 · http://kama-tura.blog.hu 2009.07.17. 12:05:11

@Fedor: Azért nem biztos, hogy egyből fel kell adni a dolgot. Nekem ezt az infót a MÁV nemzetközi tudakozója mondta.

Mikor 4 éve voltunk nem utaztunk nemzetközi vonatokkal, mindig csak belföldivel (úgy olcsóbb) és a normál szerelvények utolsó peronjaira felpakoltuk az 5 bicót. Vagy olyan is volt, hogy telepakoltunk egy kupét a bicajokkal, a szomszédba meg beültünk mi. Tavaly egy motorvonatra nem engedtek fel, talán arra más a szabály.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.07.17. 12:16:22

@Kamee:

Az én sportom nem a kerékpár, hanem a tengeri kajak.
Fel is hívtam MÁV ügyfélszolgálati irodát, hogy tudnak-e a szállításáról gondoskodni. Azt válaszolták, hogy sajnos az 5 és fél méteres sporteszközöm nem tudják személyvonaton szállítani, máshogy kell megoldanom. Nem értik meg, hogy az nekem egyben közlekedési eszköz, főleg velencében!!!!!
Eszméletlen milyen elmaradott ez az ország.
Kérdezzétek meg az agyaggalamb lövő barátomat, illetve a gerelyhajító testvérem.

apogany 2009.07.17. 12:22:46

Kallerfüggő is a dolog, mi hoztunk már haza 5 bringát egy fülkében, még segített is felrakni, viszont aludtunk is 'köztes' állomáson a padon, két bicó miatt...

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.07.17. 13:53:23

A múltkor a MÁV-figyelőnek összegyűjtöttem a MÁV-START kerékpárszállításra alkalmas járműveit. A végső darabszám valamivel ezer fölött volt, tehát a teljes magyar személykocsipark kb. negyede alkalmas kettőnél több kerékpár befogadására (az IC-kocsik kivételével valamennyi kocsi alkalmas legalább kettő bicilkli befogadására).

Szerintem ez elég.
Ma kerékprászállító kocsi közlekedik minden budapesti elővárosi vonatban, minden mellékvonali motorvonatban (MDmot, Bzmot, Bpmot, BDpmot). Van kerékpárszállító kocsi minden olyan vonatban, amit a 300 használt német kocsiból állítanak ki Szombathely, Nagykanizsa és Pécs térségében, így a távolsági forgalomban valamennyi a Balatonra közlekedő gyorsvonatban, a Bobán vagy Győrön át Szombathelyre és Zalaegerszegre közlekedő gyorsvonatokban, az egri és miskolci gyorsvonatokban, a szolnoki, piros csíkos ingavonatokból kiállított valamennyi keleti interregionális vonatban. Minden mellékvonalon és a legtöbb fővonalon a kétóránkénti kerékpáros eljutás biztosított, ezekben a vonatokban többnyire 10-20 bicikli elhelyezésére van hely. Néha persze nem egy helyen, hanem több kocsi lecsapható üléses, ún. többcélú tereiben elosztva, vagy a 29-05 és 20-07 pályaszámú kocsik WC nélküli előtereiben, stb.

Szóval szerintem aki valahová biciklistül akar eljutni, annak valószínűleg sikerülni is fog. Kivéve mondjuk szombat reggel a Balatonra vagy az Őrségbe, dehát olyankor biciklis nélkül sem egyértelmű a dolog.

kavinton 2009.07.17. 13:54:06

csak rossz tapasztalatom van. Kivételesen nem a máv hibájából, de az is bosszantó. Rendszeres az h a neten meghirdetett kerékpáros kocsi nincs vagy nem kapcsolták hozzás stb. De ez a kisebbik. A rosszabb az h a nem kerékpáros utasok rendre megprobálják a kerékpárszállításra fenntartott helyről máshova cipelni a bringákat. Kérdés esetén pedig levagyok ugatva és parasztozva h oda merészelem rakni a bringát, ahol ök szeretnek utazni.

lr 2009.07.17. 14:13:23

@newtehen: Ha etetnélek, ideszoknál?

lr 2009.07.17. 14:15:22

@mbenedek: És a "kerékpárosok" nem emberek, vagy hogy? Koherens-e vagy?
Annyit kéne már felfogni (nem töbet!), hogy úgy általában _emberek_ vannak, akik különböző eszközökkel ill. azok kombinációjával szeretnének közlekedni-már ha hagyják nekik.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.07.17. 15:03:27

@lr: Erre mind futotta? :-P
Csak próbáltam rámutatni, hogy egyetlen más sportág sem annyira tapló, hogy felvigye a sportszerét vagy közlekedési eszközét a tömegközlekedési eszközökre... Rúgtam már le biciklist vonatról, mert összeb@ta az öltönyöm. Máig nem érti...

apogany 2009.07.17. 15:19:41

@newtehen: miért tapló, mert szállítani akar, és erre lehetőséget is adnak rá (az öltönytől eltekintve) ? A Pilis elég unalmas egy idő után...

Nemmelesleg melyik 'sporteszközt' nem viszik fel, ami elfér?

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.07.17. 15:33:50

@newtehen: Gondolom, nem vetted észre, hogy a panaszkodó leírta: az Elvira jelezte a kerékpárszállító kocsi meglétét a szerelvényen. Meg azt sem, hogy a kerékpár nem kizárólag sport-, hanem közlekedési eszköz is. Nem baj, az unokáid talán már ki fogják nőni a _te_ tapló hozzáállásodat...

szhörnyű 2009.07.20. 17:27:44

Sajnos,az a MÁV-illetékes,akinek a kerékpár-ügy a dolga,még sosem próbált meg biciklivel utazni! Néemtországban és Franciaországban minden szerelvényen van kerékpárszállító.A MÁV mindenhogyan botrány!!!

Deszkás 2009.07.22. 11:55:34

@newtehen: Szánalmas vagy! Úgy gondolom, te direkt mentél oda a bicikli mellé, pedig lett volna lehetőséged az elkerülésre. Más öltönyben még biciklizni is tud, te meg elmenni sem voltál képes mellette? Szerintem te nem voltál megfelelően körültekintő, azért lesz koszos a ruhád, és a biciklisen töltötted ki a dühöd. Remélem, egyszer majd téged is lehajítanak a vonatról, rád férne!
Ő egyébként ugyanolyan joggal tartózkodott biciklivel a vonaton, mint te. Sőt, a biciklinek külön jegyet is vett.

kombi 2009.07.25. 15:59:21

Kicsit vegyes érzelmekkel olvastam a posztot.

A vasúti bringafuvarozás helyzete itthon nem igazán rózsás, de talán nem kell a vészharangokat se kongatni.

Az utóbbi két-három évben határozott javulás tapasztalható (de tegyük azért azt is hozzá, hogy volt honnan , és van még hova javulni), egyre több bringafuvarozásra alkalmas kocsi áll forgalomba, és az utazás minősége is valamicskét javulóban van (pl. forgalomba álltak a légkondis Flirtek, egyre több IC vonaton is van bringáskocsi.)


Véleményem szerint, ma, aki bringát akar vonaton egy adott helyre vinni, az néha ugyan kevés kompromisszum árán, de jó eséllyel megteheti, persze az utazáshoz szükséges alapvető tudnivalókkal nem árt tisztában lenni.

Egy vonatúthoz nem kell szó szerint betanulni a vasúti díjszabásokat, de már egy-két klikkelés árán a neten egész jó információkhoz lehet jutni.

A bringafuvarozásról egész jó összefoglaló van a MÁV-Start honlapján a
www.mav-start.hu/mavstart/kerekparszallitas.php
címen, és a Magyar Kerékpárosklub oldalán is, a
kerekparosklub.hu/kerekparszallitas-vonaton
címen.

Menetrendi információhoz jutni sem lehetetlen dolog. Az Elvirát használva be kell klikkelni a bringaszállítás funkciót, ekkor eredményként pedig már csak azok a vonatok jelennek meg, amelyen bringa fuvarozható.

Ha arra is kíváncsiak vagyunk, hogy a vonaton van-e bicajkocsi, csak két további klikkelés kell, hogy a menetrendet kibontva és a vonatszámra rá kattintva eljussunk a vonat adataihoz.

Hogy kaland-e itthon a vonaton bringát fuvarozni?

Néha egy picit még az.

De, kevés odafigyeléssel és némi tervezéssel , főleg, ha néhány alapvető dologgal tisztában is vagyunk, a vasúti utazás már lényegesen egyszerűbb, unalmasabb dolog, és persze nagyságrendekkel veszélytelenebb, mint pl. a városi biciklizés Pesten. :o))