Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Kis szerencsétlenkedés árán, de ingyen Párizsban

2009.06.20. 12:42 - kirk kapitány

Londoni bringás életet élő, Szegedről elszármazott állandó levelezőnk, Viktor a napokban elutazott Párizsba. Mivel saját kerékpárját Nagy-Britanniában hagyta, lehetősége nyílt kipróbálni a világ első nagy kerékpárkölcsönző rendszerét. Érdemes figyelni, mert azért egy kis szerencsétlenkedés neki is becsúszott.

 
Párizs gyönyörű és biciklibarát. Volt szerencsém egy rövid hétvégi kiruccanás alkalmával nemcsak térdig lejárni a lábam, hanem tesztelni a város biciklikölcsönző rendszerét is majd egy teljes napon keresztül.
A kezdet kissé bonyolult, de nem megoldhatatlan feladat. A művelt turista lehorgonyoz a kölcsönző parkolóórához hasonlatos termináljánál, majd a megjelenítési nyelv kiválasztása után regisztrálja magát. (Ha szerencsés, akkor már rendelkezik egy kártyával, amivel az egész művelet sokkal egyszerűbb).
Az összes opciót nem sorolnám fel, a lényeg, hogy lehet egy napos, vagy egy hetes bérletet is venni (a bennszülöttek akár az egy éveset is igénybe vehetik). Fontos dolog, hogy legyen az embernél egy olyan bankkártya, amivel bárhol a világon lehet fizetni, ugyanis első lépésként a rendszer lenyúl 150 eurót, ami a kerékpár kauciója. Miután a bankadataink megvannak, (és elmondtunk egy imát, hogy lehetőleg ne egy indiai szerveren landoljanak,) már csak egy négy számjegyű pin-kódot kell kitalálnunk, és ha ügyesek voltunk, cirka fél óra értetlenkedés és szerencsétlenkedés után kapunk egy kis papírkártyát egy regisztrációs számmal.
Ez, valamint a pin-kódunk kell minden egyes kölcsönzéshez.
 
 
A kerékpárok jó esetben egymás mellett sorakoznak, egy dokkolóban: regisztrációs szám, pin beütés, bicikliválasztés, aztán mehet. A rendszerben az a legjobb, hogy a tekerés fél óráig ingyenes, a következő fél óra 1 euró, majd pedig idővel növekszik az ár.
Mivel a dokkok igen közel vannak egymáshoz, és nagyjából az egész belvárost lefedik, “lóváltással” szinte ingyen bejárhatjuk az egész várost.
 A bicikliútrendszer remek, de a közúton sem veszélyes tekerni, az autósok figyelmesek (nagy számok törvénye: több biciklisre jobban kell figyelni).
A kerékpárok kényelmesek, komfortra jóanyám templomba/piacrajárós kempingjére emlékeztettek, azzal a különbséggel, hogy a párizsi verzió egy fokkal masszívabb, és három sebességes. Sajnos a vandál használat, és a rongálás meglátszik az állományon, igencsak meg kell válogatni, melyik paripára ülünk. A másik negatívum, hogy néhány dokkban hiába sorakoznak a biciklik a terminál nem működik. Összességében csak ajánlani tudom, nincs is szebb és/vagy romantikusabb, mint nyári napsütésben Párizsban a Szajna partján fagyival kézben, telefonálva biciklizni.


 

 

Címkék: párizs bérbicikli velolib

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr991196832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bandris 2009.06.20. 14:23:56

Lassan harmadik hónapja tengődöm itt Párizsban és én is több alkalommal kipróbáltam már az ingyenbicikli (itteni nevén Vélib) rendszert. Bár tényleg elég sok a lestrapált darab, velem még egyszer sem fordult elő, hogy ne találtam volna használhatót az állomáson (vagy egy utcával arrébb) amikor szükségem lett volna rá. Ráadásul vannak ilyen kiemelt állomások, ahonnan a felvett géppel 45 percet lehet ingyen tekerni.
2-3 naponta ráadásul éjszakánként körbemennek, átrendezgetik a parkolókat, lemossák a bicikliket és ami javítható azt megjavítják, a többit elviszik. Bár nemrég olvastam, hogy a rendszer lassan 2 éves üzeme alatt már szinte az összes kerékpárt teljesen le kellett cserélni, emiatt kétséges a további működtetése is.
A fizetés egy érdekes dolog. Mikor először kaptam sms-t, hogy ténylegesen leemeltek 150 eur-t a számlámról a szívinfarktus kerülgetett. De valójában ezt csak elkülönítik a számlán kb 2 hétre (addig neked kamatozik, csak nem tudod elkölteni), de amikor a francia bankkártyámat dugtam be az automatába fedezetként, nem csökkentették a felhasználható egyenlegemet! Szerintem ez a bankok közti értelmezésbeli kérdés... De valaki ezt biztos jobban el tudja magyarázni :-)

sroc 2009.06.20. 14:53:13

Dombornyomásos MC-vel amin bőven több mint 150 eur volt, soha egyszer nem tudtam egyetlen automatában sem fizetni abban az országban, így bicót sem tudtam kölcsönözni, csak haver francia kártyájával egyszer, pedig nagyon fasza dolog, sokkal gyorsabb mint a busz/metró.

boldii9 2009.06.20. 16:01:53

A lyoni rendszerhez trükk:
A kártyát néha nem olvasta le a gép, de ha a téglalapot a két kisebb oldalánál ujjal megfogjuk és eszerint hordósra görbítve érinti az ember az automatához, valamiért gyakran megjavul.

Ja és gyorsan rájön az ember, hogy ért franciául, pedig nem is, néha már reportage-oltuk az anomalie-t a biciklivel kapcsolatban:)

Kis ember 2009.06.20. 17:52:35

Én akartam bérelni ilyet Barcelonában, erre azt mondták, hogy csak a helyieknek van. A franciák jobbak.

buller 2009.06.20. 18:34:03

Legutóbbi párizsi látogatásom alkalmával komolyan felkészültem, hogy kipróbálhassam a rendszert. A barátnőmnek is nyitottunk dombornyomásos MC kártyát, félretettünk 150 eurot a kaucióra, többször elolvastam a felhasználási feltételeket, mindent átnéztem. Megérkezve nagy reményekkel mentünk az első terminálhoz, de legnagyobb meglepetésemre egyikünk kártyáját sem fogadta el a gép.

Kiderült, hogy (mint ahogy sok automatában Franciaországban) csak chip-pel ellátott bankkártyát fogad el a terminál!!! A sors iróniája, hogy mindkettőnknek volt chipes kártyája is, de egyiken sem volt pénz, mondván, hogy a dombornyomott MasterCard-ot tuti fix, hogy elfogadják. Hát nem... Így nem tudtunk bringázni, vehettük a metrójegyeket.

Csak chipes kártyával próbálkozzatok!

dw1 · http://bpcity.hu 2009.06.20. 18:40:46

epp ezekben a napokban tesztelem a lyoni rendszert, mit mondhatnek, nagyon tetszik es verzik a szivem h itt kell hagyni a varost.

a heti kartyat helyi ismeros vette, a fizetessel igy nem volt gond, a kikolcsonzes menete pedig megegyezik a parizsieval.

a velovoknak a gumijat, fekjeit, pedaljait erdemes ellenorizni kivetel elott, jo ha megtekered es el kell kerulni a hatraforditott ulesueket, ez az elszarodott gepek egyezmenyes jele.

lyon amugy isteni varos, az emberek nagyon nyugodtak, ilyen kornyezetben elmeny kozlekedni.

ati666 2009.06.21. 11:10:21

gondolom a daniai rendszert ismeritek, ahol nem kell 150 euros kaucio, stb, csak egy arva 20 koronas, es epp ugy el lehet vinni ezt a citybike-t, mint egy bevasarlokocsit...idokorlat es minden nelkul lenyegeben... tudom, hogy nem franciaorszaghoz kapcsolodik, csak epp megpillantottam ezt a blogot...
ime egy link hozza www.bycyklen.dk/

M. Péter 2009.06.22. 21:45:05

@Kis ember: Koszond a barcelonai kerekparkolcsonzoknek. sikerult kilobbizniuk, hogy csakis Kataloniaban bejelentett cimmel rendelkezok hasznalhassak a Bicinget, nehogy rontsa nekik az uzletet.

nedudáljparaszt 2009.06.26. 21:06:41

Nekem egy kérdésem van:
Milyen gyakran fordul elő, hogy valaki azért nem tudja lerakni a biciklit, mert minden dokkoló tele van? Ez előfordulhat pl. koncert a Népstadionban és minden környéki dokkoló tele van. Ahol működik ilyen rendszer, ott ez mennyire fordul elő és mi a teendő ebben az esetben. Mert az kellemetlen lehet, ha az ember nem tudja lerakni a biciklit és ráadásul még ketyeg is a pénz.

bandris11 2009.06.30. 19:57:53

Én is nemrég jöttem vissza Párizsból és bringás lévén megcsodáltam a rednszerüket. Nekem abszolút kulturált cangáknak tűntek. Remélem hamarosan itthon is lesz vmi hasonló rendszer.