Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Kevlár kábellel könnyített román dizájngép

2009.03.10. 16:07 - kirk kapitány

Egy temesvári ipari formatervező állt elő a szuperkönnyű bicajtervvel, ami napokban bejárta a világ szaksajtóját. Ionut Predescu Tensegrity (tension integrity) nevű kerékpárján feszítőkábelekkel pótolja a váz szilárdságát biztosító elemeinek egy részét, ezért a gép roppant sovány és íjszerű benyomást kelt.

A szénszálas csöveket kevlár kábel köti össze, és állítólag ebből egy, a hagyományos vázhoz hasonló szilárdságú szerkezet jön ki.
 

 

 

Címkék: design kevlár

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr38993875

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás 2009.03.10. 16:57:03

Nincs nekem bajom a formatervezőkkel meg az iparművészekkel, de a bringatervezést inkább a műszaki mérnökökre kéne bízni.

toxikus 2009.03.10. 17:03:09

biztos jó lehet azt a drótot herével levenni

Kopcsó 2009.03.10. 17:05:51

@ayeti azaki - távolkeleti segédmunkás:

Miért, ezzel mi a bajod? Ránézésre működőképes és még izgalmas is. Szerintem nem vennél olyan autót, amit egy gépész tervezett. A mérnökök és a formatervezők dolgozzanak csak együtt!

toxikus 2009.03.10. 17:07:54

@Kopcsó: talán az általam vázolt dolog az elég nagy probléma, persze ha nem, akkor énis tervezek egyet nyerget hozzá mondjuk gilette pengéből,h még áramvonalasabb legyen :P

Rönkugró 2009.03.10. 17:18:52

A huzallal erositett vaz mar nagyon regi tortenet. Mar a 90'-es evek elejen is keszitettek sorozatban ilyeneket. Igaz akkor meg bowdennel, nem szenszallal. De nem valt be, mert nagyon rugalmas. A huzalok ugyanis csak huzasnak allnak ellen. Nyiras, csavaras, nyomas ellen nem.
Szoval nem ujdonsag.

guy 2009.03.10. 17:40:50

Ez sztem nem jó, csak egy helyen tartja az ember súlyát, így egy nehezebb alak alatt összeomlik az egész. Másrészt a huzalok nyúlnak, különösen igaz lenne ez a küllők helyén alkalmazott huzalokra.

lyoker · http://dagonya.hu 2009.03.10. 17:41:02

első ránézésre nekem is az tűnt fel, hogy ez milyen szépen ki szeretne tekeredni

Cradle 2009.03.10. 17:45:06

@Rönkugró: pont ezt akartam írni, hogy csavaró erők ellen ez a váz nem jó, nem elég merev. De megelőztél, és jobban összefoglaltad :)

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.03.10. 17:46:44

az elso telot latjatok?
Es a villaba epitett hidraulikus(?) fek az megvan?
Agyvalto-agyfek?

Demo · http://nepkoztarsasagot.blog.hu 2009.03.10. 17:47:57

Vajon mennyi év kell neki, mire kigördül a gyárból, és akkor mennyit fognak érte elkérni? Szép dolog a bringás élet, de kecskekergetővel életveszélyes, nekem meg még egy épkézláb drótszamárra se telik.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2009.03.10. 17:49:44

A vaz 2db egymast keresztezo merev cso. A kapcsolodasi pont (nyeregcso - hatsovilla) most akkor nem fix?
En mar azt is megdizajnoltam volna jo kis aramvonalasra.

De a legjobb a platformpedal, egyeneskormany, virsligumi kombo! :)

bleee 2009.03.10. 17:57:10

No, ez tényleg drótszamár. :)

Önjáró Talajgyalu 2009.03.10. 18:08:02

Drotbol biciklit tervezni osi roman szokas.

RustySpoon (törölt) 2009.03.10. 18:27:33

A felső dróttal az van, hogy amikor lecúszik a lábad a nedves pedálról, vagy bármi miatt ráesel, akkor a két lábad között a gyomrodig kettévág.

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2009.03.10. 18:40:10

Rájöttem A szénszálas csövek belsejét betonacéllal merevítik és erőtér van a kevlárkábelek közt, ez utóbbit már a starwarsban is alkalmazták.

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2009.03.10. 18:47:45

Hehhe.
Az a bajotok nektek, gyerekek, hogy román a tervezője. Tehát fikázni kell, mint a Dacia Logant. Ha olasz vagy amerikai projekt lenne, összehugyoznátok magatokat a gyönyörtől.

én58 2009.03.10. 18:51:11

és még ha magyar, akkor is román!

bunkó paraszt 2009.03.10. 19:55:28

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: hülye vagy. Nem értesz hozzá, a hátrányokat pedig lásd fent.

huta9020 2009.03.10. 20:35:17

Az tetszik, hogy senki nem tud semmilyen paramétert, csak egy képet lát, de jól megmondja, hogy nem elég merev.

Cradle 2009.03.10. 20:46:46

@huta9020: ... de az is lehet hogy mérnökök vagyunk és a szakmánkba vág?

blügy-blügy 2009.03.10. 21:09:39

Ez pont olyan kép, mint amiket az ujságokban látni, ahol eladó házak vannak, de nem igazi fényképekkel, hanem ilyen számítógépes fantáziavilág képekkel. Olyan tökéletes az a bicaj, mint egy OpenGl demóban :-)

Joe Forster/STA · http://sta.c64.org 2009.03.10. 21:43:48

És tessék mondani, az mindegy, hogy a kb. 1 kilonewton a vázcsövek néhány négyzetcentis hegesztésén oszlik el vagy egy pár négyzetmilliméteres részen, ahová befut a bowden/kevlár/akármi?

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2009.03.10. 21:49:10

Nekem tetszik, amikor designerek újfajta ötletes megoldásokkal rukkolnak elő, még akkor is, ha pont abban a formában nem is megvalósítható teljesen. Az ilyen ötletek továbbfejlesztésével keletkezhetnek valóban használható újdonságok. Nem tudom miért kell itt minden formaterven egyből számonkérni az ezeréves megszokott megoldások minden paraméterét.

Azt gondolom, a nyeregcső és a hátsó villa középen is rögzítve lehet egymáshoz, különben pusztán a kevlár szálak tartják az embert a levegőben. Nem tudom, mennyire rugalmas és erős egy ilyen szál, de érdekes elképzelni, ha a felső váratlanul elpattan, és alsók - mint valami íj - kilövik a usert hátrafelé. :)

Normális 2009.03.10. 22:01:09

izéééé...
...és egész biztos, hogy a tervező (vagy esetleg csak a cikkíró/fordító) tisztában van vele, hogy mi a különbség a szénszál és az aramid-szál (Kevlar (R) ) között? Vagy nem érdekli? Vagy netán azt hiszi, ugyanaz a kettő???

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2009.03.10. 22:19:23

@bunkó paraszt: Csak felhívnám a figyelmedet, hogy nem a gumicsizma, vagy a permetező viseléséről megy itt a duma, pedig annak aztán vannak hátrányai, amint azt te minden bizonnyal tapasztaltad már.

Kopi3.14 2009.03.10. 22:35:28

@Dr. Schwanzkopf Rudolf: jelzem műszaki odlalról kalap lótrágyát nem adnék érte. CGI grafikának tökéletes, designereknél diplomamunkának elmegy, mert látványos, ötletes, és bár már Dunát lehet velük rekeszteni annyit láttunk, mégsem fut szériában egy sem. Léteznek oylan gépek is, amik formára ehhez haosnlóak, de a bovdent kidobták belőlük, olcsó kínai termékek, nyeklenek, nyaklanak mindenfele, még könnyű kerékpárosok alatt is. magyarul a koncepció a szar a legelejétől kezdve. Az integrált fékek karbantarthatósgával is rengeteg baj van, az ilyen jellegű hidraulikus megoldás már tizenéve létezett Yascnál is hátsó kerékre, aztán gyorsan el is veszett, ahogy a Firm Tech megoldású Magurák is aszinte kihaltak, holott sok szempontbólnagyon jók voltak. De más, hétköznapi oldalról meg rettentő rosszak. Műszakilag tudod mit jelent egy váznak mondjuk csak annyi, hogy egyik odlali pedálra kiállsz? Mekkora nyomatékot tud egy ember kifejteni? elég komolyat. Az meg csúnyán hajtogathatja a vázat.

Kopi3.14 2009.03.10. 22:36:38

Még megemlíteném, hogy a jelek szerint csavarást, gátolt csavarást nem nagyon tanult a mester, a csövek alakját elnézve oldalirányú merevség siznte semmi.

Érdek Lődő 2009.03.10. 23:34:02

Nincs forrás megjelölés a postban.

emb46 2009.03.11. 03:22:04

:) csók az összes termékesnek..
Nézzen ki jól, nulla funkcionalitás, nulla mechanika.
Kiknek készülne?->pedál kormány...
Szükség van nekik ilyenre?
A huzalokat hogy építi be?
Hol húzza meg őket?
Könnyebb ez a váz?
Nem balesetveszélyes?
ELBÍRJA A TERHELÉST?

emb46 2009.03.11. 03:23:12

Ezekre a kérdésekre vagy nincs, vagy kamu a válasz a tervdoksiban. De első osztályú a látványterv..

2009.03.11. 06:48:01

Azért az acélsodrony bowden, és a kötegelt kevlárszál nyúlási, szakítószilárdsági tulajdonságait ne mossátok össze! Még ha csak 4 mm-es szálkötegről is van szó, akkor is több, mint tízezer Newtont visel nyúlás nélkül, aztán meg törik, mint az üveg...
Ettől függetlenül a pedálagy kihajlása problémás, de azért van a mérnök, hogy kitalálja, miként lehet egy formaterv lényegét alkalmassá tenni gyártásra. Egy autó koncepcióterve sem azonos a gyártósori formával...

Kopi3.14 2009.03.11. 08:12:53

@Ranx: hajadra kenheted a húzószilárdságot, ha nyrás, hajlítás lép életbe. Neadjisten nyomás. Ami azért előferdül kerékppárvázaknál olyan ghelyeken is, mint amit itt szépen kisodronyoztak.

betépett felhasználó 2009.03.11. 08:38:48

csures-csavaras, kevlar-lekvar ide-oda, de 1 dolog tuti:
FEL NEM TENNEM A TOKEIM EGY ILYEN HERELOGEPRE!

papugaja 2009.03.11. 09:10:41

Keresztmerevség gyengécskének tűnik.
Ez az eredmény, ha a dizájner nincs tisztában a használat közben fellépő erők irányával, vagy látvány, a produkció érdekében nagyvonalúan kezeli ezeket a szempontokat.
A Schwinn Csepel magnéziumvázas bicója is a keresztmerevséggel szenvedett, nem is lett belőle széria...
Tehénkergetőnek talán még elmenne ez a szerkezet is.

huta9020 2009.03.11. 09:24:39

@Cradle: Ha mérnök lennél, nem mondanál véleményt adatok nélkül. Legfeljebb nem ülnél fel rá... :-)
Olyan ez, mint egy divatbemutatós ruha. Jól mutat, de senki nem fogja az utcán hordani.

Ha már a gyakorlati kérdéseket feszegetjük: nem az a kérdés a szerkezet megépíthető-e kellő szilárdságúra (persze, hogy igen), hanem hogy mennyi pénzből és tömeggyártásra alkalmas-e.

zfor 2009.03.11. 12:58:32

Namost ez egy egyszerű fotoshop. Még a tervező is bevallja, hogy vannak kétségei a dolog stabilitása felől, ld. itt.:
www.coroflot.com/public/individual_file.asp?individual_id=168463&portfolio_id=1645688&

De hogy tud működni az elv, az emitt látható:
www.coroflot.com/public/individual_set.asp?individual_id=84714&set_id=298545&

A cikk címe tehát helyesen: Kevlárral könnyített gépet rajzolt egy román diák

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2009.03.11. 16:57:05

bölcsészként hadd képviseljem a józan észt itt a sok mérnök között.

1) Idézet a tervezőtől: "Thanks for all your comments! Yes, i think about building a prototype, and I have doubts myself about lateral stability, but I didn't put any support between the rigid elements just to respect a "true" tensegrity." --> nincs prototipus, a képen látható cucc egy fotosopp hekk, a tervezőnek is kétségei vannak a készülék oldalstabilitásával kapcsolatban.

2) Szerintem egy rendes mérnök a képen látható makett arányait MEGMÉRVE simán ki tudja számolni a ténylegesen ható erőket, és a rendelkezésre álló ipari alapanyagok ismeretében azt is meg tudja mondani, hogy a modell működőképes avagy se. Érdekes feladat ebédszünetre ... kiszámolgatni a tényleges méreteket a fotó perspektívája alapján ... =))

2009.03.12. 08:31:28

@Kopi3.14: Olvassál figyelmessen!
Egyrészt. Állítás: volt már ilyen bowdenes, de a bowden nyúlik. Válaszom: a kevlár rideg, nyúlása elhanyagolható.
Másrészt. A statikai gyengeséget egyértelműen kiemeltem, mivel az oldalirányú erők túl nagy nyomatékot eredményeznek ezekkel az arányokkal, bár nem kevertem bele olyan marhaságot, mint a nyomásra való méretezés. (Egy adótorony sodronymerevítését sem a huzalköteg "nyomásállóságára" méretezünk, mégse dől össze ugye.)
Harmadrészt a legfontosabb: Vegyétek már észre, hogy a design nem műszaki terv. Koncepció, ami marketing igények alapján készül, és feladatot jelent a mérnöknek. Amolyan "ki tud olyan műszaki tervet készíteni, ami kicsit is hasonlít erre". Mérnök sose akart volna kétlábú széket tervezni, aztán mégis van.

Laciii 2009.03.12. 13:42:33

Dr. Schwanzkopf Rudolf
"Az a bajotok nektek, gyerekek, hogy román a tervezője. Tehát fikázni kell, mint a Dacia Logant. Ha olasz vagy amerikai projekt lenne, összehugyoznátok magatokat a gyönyörtől."
Itt te vagy az egyetlen aki az előítéletei miatt fikázik, ha kicsit visszanézel láthatod, hogy az apple bicajt is szétfikáztuk :)
süti beállítások módosítása