Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Leleplezzük a New York-i bringásokat

2009.02.12. 18:37 - Földes András

Ha egy bringás Koppenhágáról vagy Amszterdamról hall, akkor a városi kerékpározás jut eszébe: széles kormányos, sárvédős biciklik, kényelmes nyergükben ballonkabátos urakkal, vagy lobogószoknyás csajokkal. A Föld szubjektív kerékpáros térképén New York viszont a létező legmenőbb biciklisek fővárosa. Innen indult a fixiket, a gyönyörű és pehelykönnyű minimál bicikliket, a retrobringákat, a futártáskát világdivattá tevő áramlat.
 
Fotó: Földes András
 
Ezért is ért sokkoló erővel, amikor a városba érkezve kiderült, nyilván létezik egy másik New York is, mert az itteni biciklisek rengeteg dolgot eszembe juttatattak, leszámítva azt, hogy menők lennének.
 
Mielőtt az illúzióvesztést gyalázkodó kommentek írásában vezetnék le, sietve megjegyzem, hogy a lelkesedést, sőt, a megszállottságot nem lehet elvitatni a New York-i biciklisektől.
 
A városban ugyanis rengetegen bringáznak, nincs olyan pillanat, hogy az utcán járva egy-két biciklis ne lenne a látókörünkben. Egyértelmű, hogy a bicikli a helyi közlekedés megszokott része, nem életfilozófia, hobbi, vagy valami generációs divat.
 
Ennek megfelelően a kerékpárállomány olyan, mintha mindenki a devecseri lomipiacról vásárolna. A legtöbb bicikli ugyanis leszakadt mountain bike, városi száguldozásra alkalmatlan vastag, rücskös gumikkal. A jellemző szín a fekete, és nem ritka a csomagtartó, sőt, az előre-hátra szerelt kosár sem, ami itthon pedig olyan, mintha valaki susogós melegítőt hordana bőrmellénnyel. Viszont praktikus.
 
Ezek után nem meglepő, hogy a speciális biciklis öltözékek, a rafinált szélálló anyagok alkalmazása helyett inkább a markolatra húzott szélvédő nejlonzacskó terjedt el (lásd a galériában). A futárok jelentős száma egyébként tényleg meglepő, de többnyire ők is mackónadrágban, kapucnis dzsekiben és egyszerű edzőcipőben tolják.
 
És itt nem is a divatról van szó. New York télen nagyon hideg hely, látogatásomkor a hőmérséklet napközben is lecsökkent mínusz 5-8 fokra, amit a párhuzamos utcaszerkezet ráadásul állandó, erős széllel súlyosbított. Megdöbbentő, hogy ilyen körülmények közt nem hogy high tech öltözéket, de sokan még kesztyűt és sapkát sem hordtak.
 
A Time square-en nulla fok alatti hőmérsékletnél láttam rövidnadrágban tekerő futárt. (Ahogy az az egyik fotón is látható.)
 
Amiben a helyiek hozzák a filmekből ismert formát az a lakatolás. Sehol nem látni azokat a vicces keresztmetszetű drótokat, amiket nálunk minden második bicikli kikötésénél használnak. Karvastagságú láncokat használnak, és a legtöbben egyszerre két lakattal is zárják a kerékpárt. Elterjedt még a nyerget a hátsó háromszöghöz rögzítő lánc, amelyet régi belsőbe bújtatott hajtómű láncból készítenek házilag.
 
 
 
Több nap és állandó éber figyelem után persze kiderült, hogy tényleg léteznek a legendákból ismert futárok, filigrán, örökhajtós biciklikkel és városi gerilla szerelésben. A legtöbb futár azonban egyszerűen egy fekete lakos, aki dzsoggingba öltözve fuvarozza a küldeményeket.
 
Mindez persze nem von le semmit a tényből, hogy New York igazi bringás város, ahol rengetegen bicikliznek, vannak biciklis sávok, minden sarokra szereltek jó kialakítású és egységes tárolót, és a metróba is le lehet vinni a kerékpárt. Sőt, a helyi biciklizésnek megvan a misztikuma is. Nem sikerült rájönnöm például, hogy miért látni minden sarkon három-négy lelakatolt biciklit, amelyek közül sok jól láthatóan hónapok óta várja a szabadulást.
 
Nézze meg a fotókat nagyban itt >>>
 

 

Címkék: new york futár városi biciklizés

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr22939539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2009.02.13. 09:46:24

Nekem cseppet se volt csalódás.. a télen használt shitbike az mindenhol shitbike

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.13. 10:30:17

Mi ebben a baj? A lényeg hogy millióan bringáznak, nem az, hogy milyen csilivili szerelésben, meg hipertrendi fixákon... Itt tekernének relatíve annyian, mint New Yorkban. Annyi bicikliúton! Na ez lenne leleplezés.

sparrowxy 2009.02.13. 11:12:41

Mar majdnem harminc eve futar vagyok New Yorkban. Az ironak is meg a hozzaszoloknak is igaza van: vannak itt mindenfele bringasok, mindenfele bringakkal. A profik azonban csak minosegi gepeket hasznalnak. Az iro altal latott futarok a hasznalt mountain biciklikkel, csak tengodo tessek lassek futarok, mint a tobbseg. Azok akik igazi profik es jo penzeket szakitanak le ($650-1100/het) azok csak csucss masinakat es kellekeket hasznalnak. A vilag legjobb munkaja!!!

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2009.02.13. 11:50:48

Hehe, a szakadt monti leírása ráillik az enyémre. Kivéve a rücskös gumit, amelyet már lecseréltem keskenyebb és simább városira. Ráadásul az ülésem egy vékonyabb biciklis zárral oda van lakatolva a vázhoz. Pedig nem is vagyok futár New Yorkban. :)

K2 2009.02.13. 12:10:17

NYban eccer én is lejmoltam ismerősöktől egy szakadt helyi gépet. Tök összehúzza a várost, gyorsan elérsz Manhattanen belül bárhová. És az, hogy a metróra le lehet vinni, fantasztikusan meggyorsítja a közlekedést kifelé a városból! Sőt, már nem emlékszem, hogy mellik USA városban láttam, hogy a buszok elején lévő karámba egy-egy bicajt be lehet dobni. A söfőr készséggel segít! Régi vágyam, hogy BPen is lehessen metróra dobni a bringákat, mondjuk a szerelvény első és utolsó ajtajánál egy-egy lekerített helyet csinálnának. a mozgólépcső kicsit macerás, de csak ha tömeg van

Földes András 2009.02.13. 12:21:13

@K2: New Yorkban is ugy mukodik a rendszer, h csucsforgalom idejen nem lehet felvinni a bringat a metrora. reggel meg este van 2x2-3 ora tiltas.

harcsaparcsa 2009.02.13. 13:16:06

Ez a filmecske arra jo hogy en mint kocabringas vaglegesen elhatarolodjak a "profiktol" A latvany erositi bennem azt a hitet hogy a bicikli csak sportezkoz, de nem kozlekedni valo. En szemely szerint egy akkora saller adnek a fickonak aki megkapaszkodik az autotm sarvedojeben hogy egybol lenyelne a kilometerorajat. Szerencse, hogy amerika nem errol szol hanem arrol hogy aki sportolni, kirandulni akar a biciklivel, annak minden meg van teremtve ezert, az autosok vigyaznak ra, cserebe o sem ilyen idiota mint a vetitett egyen. Es a highway-ek biciklivel is jarhatok, csak azt nem tudom hogy a turnpikeon mennyi nekik a toll :)

automentesnap 2009.02.13. 13:27:50

Az sose tetszett ahogyan a gyalogosokat paráztatják. Minden más tuti :)

aribazsy 2009.02.13. 13:44:35

Akit erdekel a tema, annak nagyon tudom ajanlani a MASH (nem a katonas) cimu filmet. Nagyon jo, vegig fixie-sekrol szol.

min 2009.02.13. 13:52:35

Az ahogy visszacsukta a taxi ajtót az nagyon jóó ..:-)

min 2009.02.13. 13:56:34

Lett baja az autónak? Nem. Ott együtt tudnak túlélni a közlekedők. Én sem foglakoznék vele ha a kocsimba kapaszkodik csak ne tépjen le semmit:-) Megtámaszkodni megszoktak néha és meg is köszönik pedig nem régi a kocsim. Amúgy is kesztyű van rajtuk:-)

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.02.13. 14:10:53

Nehogy már a csomagtartó tuskó dolog legyen! Aki rendszeresen jár túrázni, az városban már ne is üljön két kerékre? Ráadásul én utálok hátizsákban izzadni, így városon belül is használom...

Nagyvakond 2009.02.13. 14:40:45

Ez a filmbeli csávó elég idegesítő (filmben persze "mneő", meg látványos, meg "állat"); az "effélénél" már csak a virágos szoknyás bőcsészcsajok a rosszabbak, akiknek fogalmuk nincs térlátásról, dinamikáról, meg neaggyisten KRESZ-ről...

Aztán meg hogy ki mennyi és mekkora csomagtartót rak a bicójára... Hát, nemtom...

Én is minden nap tekerek, de lúzer vagyok, mert vastag, rücskös gumim van...

A képek jók!

Tutanhamon 2009.02.13. 15:00:53

Nem egy friss film. Még állnak az ikertornyok.

sea monkey 2009.02.13. 15:11:19

"és nem ritka a csomagtartó, sőt, az előre-hátra szerelt kosár sem, ami itthon pedig olyan, mintha valaki susogós melegítőt hordana bőrmellénnyel"
Ez a mondat minden piacra járó női bringás nevében bosszúért kiállt!!!!

ferko73 2009.02.13. 15:21:32

...a postásokról nem is beszélve

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2009.02.13. 15:47:39

@sea monkey: Ráadásul egy közlekedés céljából kerékpározó számára eszméletlenül praktikus tud lenni egy kosár. Bele lehet tenni a táskát és nem izzad a hátam a hátizsák alatt. Nem tudom mi értelme van ennek a susogós hasonlatnak.

Martian (törölt) 2009.02.13. 16:03:43

"de lúzer vagyok, mert vastag, rücskös gumim van..."

terepre jó is, de aszfalton egy kicsit olyan, mintha szögletes lenne a kereked... nehezebben gurul.

krisz73 2009.02.13. 16:49:35

na ezt még egy kicsi vidéki városban sem (ezt biztos,tudom) de BudaP-en sem lehetne megcsinálni a sok tahó magyar autós között(én is szoktam autózni-kényszerből) Ez a munka tényleg nagyon tuti lehet! Bár nem veszélytelen még ott sem!

manualis mammografus 2009.02.13. 16:50:56

harcsaparcsa,

nalatod, az ilyeneknek szoktak elvinni a tukret :) es a te fajtad meg is erdemli... nem tudom miert faj az neked, hogy a csoffadt szuzukidra vagy a csillogo mergadra ratamaszkodik 1,5 percre... egyre erosebben el bennem a vagy, hogy veszek egy szakadt zsigat 50 ezerert es unalmamban az ilyeneket fogom telibeverni hatulrol a pirosnal :)

/tmp 2009.02.13. 17:04:51

Azért jegyezzük meg, hogy a New York-i biciklisek úgy saccra fele nem a klasszikus futár, hanem a kinai és egyéb deli shopokból szállítja az ételt házhoz, többnyire ők járnak kosárral. A három-négy lelakatolt bringa is szerintem többnyire az övék, a deli előtti járdán parkolnak amíg sül a burger.

harcsaparcsa 2009.02.13. 17:47:22

@afta - intrepid ibex: hat ezt egy kicsit félreértetted, mert nem az a bajom hogy hozzáér, hanem az hogy becsípi az ujjat (átmegyek a fejen) és végül én vagyok a hibás(mehetek börtönbe). Megaztán azt se nagyon szeretnem hogy gyalogosként cikázzon előttem, mert lehet hogy felrúgom és akkor megint én vagyok a hibás?

és te kinek mész majd neki? Akiről kiszúrod, hogy nem tetszik neki ha az autójára rátámaszkodik egy bicajos? Röhögtetsz?

manualis mammografus 2009.02.13. 18:10:10

@harcsaparcsa: ha nem kezdtel volna el magyarazkodni, sokkal jobb lett volna, ezek a gyenge kifogasok nagyjabol kalap szart ernek :))
igazabol percenkent lehet talalni alkalmas delikvenst az utakon (eroszakosan furakszik, index nelkul valt savot, barmi), akibe bele lehetne vagodni

viszont mindettol fuggetlenul ugy latszik en a normalisabb autosokba botlottam bele bringazas kozben. legutoljara egy bmw-t vagtam oldalba es furcsa modon nem lettem felrugva, nem kaptam sallert.

petii 2009.02.13. 19:09:03

A buszok elejére 2 bicajt szinte minden amerikai városban fel lehet rakni. Tahó autósból pedig azért itt sincs hiány, bár kevésbé érzem, hogy tényleg direkt szopatnák egymást a közlekedők.
@harcsaparcsa: én azért egyáltalán nem érzem úgy, hogy minden meg lenne teremtve... ennyi erővel otthon is bicajozhatsz az M7-esen, elférsz a leállósávon... Manhattant pedig 2 keréken elhagyni vagy megközelíteni, megint lehetetlen vállalkozás... talán a GW Bridgeen át tudsz menni...

harcsaparcsa 2009.02.13. 21:33:32

@afta - intrepid ibex: a kifogás szerintem jo volt, csak esetleg te nem erezted át. az élet olyan egyszerű... a bringás nem parasztkodik, az autós meg vigyazz rá...

Nem a bmw-s volt a jófej amúgy, hanem te a seggarc. Ha valaki latja hogy egy afta csupán egyensúly problémaiból adódóan nekiesik az autónak azért nem fog felképelni, akkor kezdődik a pofozkodás amikor szándékosan feszíti a húrt a kerekes, ahogyan a filmben is láttuk.

manualis mammografus 2009.02.14. 00:54:23

@harcsaparcsa: eloiteletek. el sem meseltem, hogy mi tortent, leven kivancsi voltam a reakciora. a helyzet az, hogy ifju baratunk probalta a havas-esos uton kitolni a farat a jarganynak, majd kifordulni a foutra. olyannyira sikerult, hogy feligmeddig keresztbe allt a zebran. en pedig rafaroltam a seggere. de nyilvan az en egyensulyi problemaimmal vannak gondok :) egyszer menjunk el gurulni, meglatjuk lejossz-e ott ket kereken, ahol en...

ellenben koszonom a kinyilatkoztatast, ismet ongolt lottel.

sani79 2009.02.14. 09:28:02

Cambridge-ben (UK) is ugyanez a helyzet uralkodik, a biciklizés nem divat, hanem a közlekedés leggyorsabb formája. A lepattant, illetve elhagyott biciklik oka, hogy már 10 fontért lehet használtan is bringát venni, így azt egyfajta fogyóeszköznek tekintik: ha bármi baja van, akkor már arra sem méltó, hogy kilakatolják és elvigyék kidobni valahová. Vesznek egy újat 10 fontért, stb.
Itt is zacskóval takarják le az ülést, stb...
Mellesleg nekem jobban bejön, hogy itt mindenféle ember használja a bringát, nem pedig csak egy-két speckó embertípus, mint Bp.-en.
A rövidnadrágról annyit, hogy itt csütörtökön havazott. Ennek ellenére láttam olyan fiatal lányt, aki rövid szoknyában, balerinacipőben, harisnya nélkül (!!!) flangált az utcán. A "balerinacipő zokni nélkül, nadrággal" összeállítás már fel sem tűnik...

xenuka 2009.02.14. 10:43:14

A taxiból éppen kiszállni akaró utasra visszacsapni az ajtót nagy parasztság, mert az utas nem tud a tükörből hátranézni, hogy jön egy idióta aki épp itt akar ezen a 40 centis helyen elszáguldani.

xenuka 2009.02.14. 10:53:18

Még egy: azért kKíváncsi lennék ez a menő biciklis futár mit szólna, ha egy még lazább gördeszkás bele kapaszkodna, hogy huzassa magát. Azt is ilyen lazának tartaná?

Mittu Domain 2009.02.14. 11:01:50

@automentesnap:

Naja, én a gyaller helyében lerúgnám a bringást ha rám akarna hajtani. Esetleg esernyő a küllők közé.

Mittu Domain 2009.02.14. 11:06:19

@min:

Alapvetően az a baj vele, hogy balesetveszélyes. Kanyarodok, az meg elbambul, akkor bemászik a kerekek alá, aztán meg én vagyok a hibás hogy elütöttem...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.14. 12:02:35

a taxis ajtóvisszacsapás meg a direkt gyalogosparáztatás tényleg elég suttyó dolog, a többi viszont nekem belefér.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.02.14. 12:05:11

persze, ismerve a BKV-sofőrök biciklisek iránti szimpátia-faktorát, én mondjuk nem kapaszkodnék a hetes busz sárvédőjébe. Viszont némely taxis hátsó antennájába szívesen...:D

oázis · http://mindenamino.blog.hu/ 2009.02.14. 14:07:45

kösz a filmet, élveztem..

sok felemelő eufórikus pillanatot életem meg new yorkban azalatt a 13 év alatt míg ott éltem, de volt egy valami, ami mindig zavart, mindig kényelmetlenségi érzést okozott, szinte fizikai fájdalmat, és ez a függőleges-vertikális tér felosztás...

hogy csak hosszába és keresztbe tudsz mozogni, derékszögban kanyarodni... olyan, mintha egy liftben mozognál le-fel illetve kizárólag oldalirányba: mindig egyenesen...

egy olyan embernek, aki egy kör alakú, körökben rendeződött, körökben artikulált városban nőtt fel... (budapesten) rendkívül idegesítő tud lenni hogy huzamosabb ideig egy nézetrácson, négyzetrácsban él... (hozzáteszem, mivel emigráns voltam, hosszú ideig a visszatérés reménye nélkül kellett ebben a rácsozottan tagolt térben élnem)...

persze most elkezdthetném sorolni a new yorki lét erényeit is, de az nem tér srukturájával, tagoltságával van összefüggésben, hanem azzal a mindennapi elementáris szabadság érzéssel, amelyet ez a biciklis a filmen is bemutatott...

és végül itt küldök nektek egy szép képet (szilágyi Lenke) egy biciklis házaspárról:

szexmanifesto.blog.hu/2009/02/12/gyonyoru_mellem_van_hires_is_vagyok_rola_vagyis_pontositsunk_az_van_nalam_amire_azt_mondjak_hogy_gyo

kilobike 2009.02.14. 16:43:48

Finom friss video:-) 2001 óta nincs WTC!!!:-)

lr 2009.02.14. 17:41:53

Hát,akinek 10év kommutálással odáig sikerül eljutnia, h szándékosan ráfarolgat gyalogokra,akik mellett simán elfér + nem használ sötétben lámpát, azt én konkrétan felpofoznám, a kerékpárosokról kialakult kép rombolásáért.
A kapaszkodással nincs baj, és az utasnak is illik meggyőződnie, hogy kire nyitja az ajtót,főleg bal oldalon. Jobbról előzve pedig meg tudott állni a srác hasonló esetben.

paaj 2009.02.14. 22:46:30

Egy igazi suttyó ha azt nézem miket csinál a forgalomban. Egyébként meg? Ez egy életforma. És tetszik!:)) Amúgy a videó az minima 7 éves. Az iker tornyok még állnak... egy frissebb videó hitelesebb lett volna...
süti beállítások módosítása