Friss topikok

Címkék

afrika (4) alkohol (11) andrássy (3) armstrong (4) ausztrália (6) autómentes (24) autós biciklis ellentét (3) baleset (35) bam (4) bérbicikli (30) bicikli (18) biciklibulvár (6) bicikliparkoló (8) biciklis futár (9) bicikliút (134) bírság (10) biztonság (54) biztosítás (5) bkk (8) bkv (9) bringázz a munkába (4) bubi (14) buda (3) budapest (79) buszsáv (3) cannondale (4) critical mass (50) dánia (3) demonstráció (5) design (31) divat (8) downhill (8) dr kerékagy (5) egyesült államok (4) emelés (3) empamo (6) energia (3) energia bringa (5) építkezés (4) extrém kerékpár (3) e bike (5) felmérés (6) film (6) fotó (4) futár (3) gkm (4) google (4) gyerek (3) hátizsák (3) herebántalom (5) hibrid (4) híd (10) infrastruktúra (6) járda (3) kampány (4) képzőművészet (7) kerékagy (3) kerékpár (15) kerékpárbarát (3) kerékpárosklub (5) kerékpársztráda (6) kerékpártároló (3) kerékpárút (3) kína (3) kiskörút (7) kocsma (6) koppenhága (4) közbicikli (3) közbringa (3) közlekedés (4) kresz (17) kvvm (3) lakat (5) lámpa (4) levegő (7) london (15) lopás (16) magyar kerékpárosklub (3) margit híd (25) maszk (3) máv (7) mkk (3) mtb (3) nagy-britannia (3) new york (9) nyereg (7) obama (4) önkormányzat (21) orfk (4) párizs (7) parkolás (4) parlament (4) rakpart (3) regisztráció (3) rendőr (35) schwinn csepel (3) sisak (14) statisztika (3) szeged (3) szerviz (3) szex (5) sztrájk (8) tábla (4) tél (10) térkép (5) tolvaj (5) túrázás (8) urbánus (39) városi biciklizés (44) verseny (3) videó (12) világítás (6) víz (4) vonat (4) zene (5) Címkefelhő

Stockholm se volt mindig biciklis Kánaán

2008.10.15. 13:32 - lumina

Stockholmban jártunk, és persze nem bírtuk ki biciklizés nélkül, a lehetőség pedig adta magát: sok nagyvároshoz hasonlóan a svéd fővárosban is fel vannak állítva közösségi bérbicikli-tárolók, itt összesen 67 ponton.

A bérlésre két lehetőség van, háromnapos vagy teljes szezonra, azaz április elejétől október végéig érvényes kártyát lehet kiváltani. Mi a turistákra szabott megoldást választottuk, ez 125 svéd koronába került, amiért 3500 forintot vontak le a bankszámlánkról. A szezonra szóló kártya egyébként online vásárlással 200 korona, ebben az esetben egy sisakot is adnak ajándékba, személyesen pedig 250 koronát kell érte fizetni.

Persze csak utólag vagyunk ilyen okosak, helyben nem ment ennyire egyszerűen a kártya beszerzése. A megoldás persze egyszerű volt, a helyi tömegközlekedésre szóló jegyeket értékesítő irodákban (SL Center) lehet megvásárolni a biciklis kártyákat is.

Az időfaktorra azonban nagyon oda kell figyelni, ugyanis a bicikliket csak reggel 6-tól este 6-ig engedik elhozni, egy biciklit pedig maximum három óráig szabad használni, tehát este 9 után már nem lehet bérbiciklivel közlekedni. Ha pedig napközben három óránál hosszabb ideig akar valaki bringázni, akkor a három óra letelte előtt keresnie kell egy tárolót, le kell raknia a biciklit, és el kell hoznia egy másikat.

A rendszer meglepő, de valószínűleg így akarják biztosítani a város különböző pontjain az ellátottságot, illetve ezzel próbálják elérni, hogy biciklizés a napközbeni csúcsforgalmat enyhítse, és az autóval való munkába járás alternatívája legyen.

A kártya kiváltásához szükség van tehát személyes adatainkra, ezek alapján állítják ki a kártyát, szerződésben kell felelősséget vállalni a bicikli használatára vonatkozó szabályok betartására. Aki rosszalkodik, büntetőpontokat kap, és akár le is tilthatják a kártyáját.

Boldog kártyatulajdonosként már csak oda kell sétálnunk az első tárolóhoz, a leolvasóhoz tenni a kártyát, és amelyik bringa mellet zöld fény villog, azt már vihetjük is. Az ülés magasságának beállítása egyszerű, egy mozdulattal megoldható, és azonnal lehet is tekerni.

A rendszert az amerikai Clear Channel Communications üzemelteti, a 2006-ban elnyert szolgáltatást Public-Private Partneship (köz- és magánszféra együttműködésében megvalósított beruházások) keretében hozták létre, aszerződés értelmében 1000 biciklit vetettek be Stockholm utcáin. A cég a finanszírozást a bérlésből származó bevételek mellett reklámokból oldja meg, most például a bicikliken egy gyógyszer reklámja látható.

Stockholmban biciklizni élmény, de egy Budapesten edződött biciklis azért számos meglepetéssel találkozik. Majdnem mindenhol van bicikliút, de az óriási biciklis forgalom az autóvezetésben megszokott éberséget követel.

Nem lehet ellógni az irányjelzést, mert tényleg számít, figyelnek rá, elsőbbséget kell adni, és ügyesen besorolni induláskor. Azokon a szakaszokon pedig, ahol esetleg nincs bicikliút, akármilyen keskeny is az úttest, senki nem használja a járdát. Ebben persze sokat segít a kevésbé bátraknak is, hogy az autósok tényleg odafigyelnek: nem centiznek ki senkit, nincs leszorítás, dudálás, motorbőgetés, és persze kátyúk sem az út szélén.


Nagyítás

A bicikli egyébként alkalmas lenne járdázásra, kényelmes, széles kerekei vannak, kis méretük miatt nagyon könnyű az irányítás. Az egyetlen nehézséget a kontra okozta, nem voltunk hozzászokva, de nagyjából fél óra alatt azt is meg lehet szokni. A háromsebességes agyváltó is tökéletes városi használatra. A bicikli tényleg mindent tud, amit tudnia kell, ráadásul rendesen karbantartják.

Stockholmi városnézésre ez a legalkalmasabb eszköz, csak nem szabad elfelejteni melegen felöltözni, mert bár a látvány szikrázó napsütés és tengerpart, de az érzést inkább jeges széllel lehet leírni.

A helyi biciklisek kifejezetten barátságosak, és valamiért egy turista, aki biciklin ülve fotózgat, vonzza az érdeklődőket, sokan jöttek oda kérdezősködni, mesélni. Azt hallottuk például, hogy a jelzőlámpáknál az első sorban kialakított biciklis dobozokat azután festették fel, hogy rengeteg halálos baleset volt amiatt, hogy az autósok egyszerűen nem látták a mellettük, mögöttük közlekedő bicikliseket.

Arra panaszkodtak többen, hogy ahol nincs a járda és a bicikliút között szinteltérés, túl veszélyes közlekedni, és egyébként is rengeteg biciklis nem tartja be a közlekedési szabályokat, például simán átmennek piroson. Megtudtuk továbbá, hogy létezik téli gumi biciklikre is, Skandináviában nyilván szükség is van rá.

Egy idős hölgy pedig azzal biztatott (mert ugye itt minden korosztály biciklire ül), hogy Stockholmban se volt mindig ilyen fejlett az infrastruktúra, civilek kezdtek lobbizni érte az önkormányzatnál. „Mikor a döntéshozók látták, milyen mértékben nő a biciklisek száma, megtörtek. Azóta is mindenki küzd a maga helyéért a forgalomban.”

Címkék: stockholm urbánus bérbicikli

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekagy.blog.hu/api/trackback/id/tr83715221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2008.10.15. 15:08:28

Mi a szomszédos Koppenhágában voltunk nemrég. Ott kevésbé profi a rendszer, például hétvégén gyakorlatilag nem találtunk ilyen bérbiciklit, akárhány helyen néztük. Aztán hétköznap már lettek. Rendesen lecsupaszított járgányok voltak, minél kevesebb karbantartáshoz igazítva: csak kontra (első fék sincs), egy csengő, telekerék, és szerintem valami defektmentes (tele?)gumik. Semmi kártya, egyszerű 20 koronással működő bevásárlókocsi-rendszer. Nyilván ezért tűnt el mind a hétvégére.

A közekedés hasonló, a sok biciklistől legalább annyira figyelni kell, mint itthon az autók között.

nade 2008.10.15. 15:51:06

Ajánlom szíves figyelmetekbe ezt a portlandi bringaparkolót:
napielet.hu/napi/rovat/kerekpart/3545/2_auto_helyen_24_bicikli
2 autó helyén 24 bicikli.
MINDENKINEK KERÉKPÁRT!

Közöd?? (törölt) 2008.10.15. 16:48:22

persze a svéd bicigisek sem olyan tahóparasztok mint a magyarok, éppen ma láttam ahogy a járdán lecsöngettek egy öreg nénikét...na meg biztos megállnak a pirosnál is.

exseven 2008.10.15. 17:43:16

Szívesen megnéztem volna, ahogy az összes magyar biciklis egyszerre csenget le egy öreg nénikét a járdán, szép látvány lehetett, irigyellek hogy ilyet láttál.

Közöd?? (törölt) 2008.10.15. 17:55:31

tahók vagytok bazdmeg, hiába erőlködsz itt mindenki tuggya már:-)

avus · http://avus.blog.hu 2008.10.15. 18:03:45

Én meg láttam zebránál babakocsit áttoló nőre dudáló autóst => minden autós egy tahó paraszt. Legalábbis egyszerű aggyal erre a következtetésre lehet jutni. Olyannal, amilyen "Közöd?"-nek is van.

kis ember 2008.10.15. 18:19:48

Közöd:
pont olyan vagy, mint Móricka: mindenről csak egy dolog jut az eszedbe. Ez a post itt egészen másról szól. De ha kicsi a farkad és ezért ide jársz fröcsögni, mert ez neked kielégülést okoz, egészségedre.

(Ui: a svéd biciKlisek pont olyanok, mint a magyarok. Nyáron voltam ott, fényképeztem is őket, tudom)

kis ember 2008.10.15. 18:20:54

Ja, és még olvasni se tudsz.
Idézet a cikkből:
"rpanaszkodtak többen, hogy ahol nincs a járda és a bicikliút között szinteltérés, túl veszélyes közlekedni, és egyébként is rengeteg biciklis nem tartja be a közlekedési szabályokat, például simán átmennek piroson."

Én kérek elnézést

okzsoke 2008.10.15. 19:33:35

"Közöd?? 2008.10.15. 16:48:22
persze a svéd bicigisek sem olyan tahóparasztok mint a magyarok......na meg biztos megállnak a pirosnál is. "
Erre azert ne fogadjal sok penzzel. Itt most irnek egy minimum nagyon hosszu es sok soros karomkodast aminek az volna a vege hogy b@ssza meg a voros seggu ordog.....
En ott elek es latom hogy mi van de NEEEMMM szeretnem ha BP.-en ugyanaz lenne.. Az ottani recept a kovetkezo: vegy egy rozsdas, otvaros, vilagitas nelkuli biciglit es csinalj azt amit akarsz a kozlekedesben, menj at a piroson (ugyis az autos lesz a hibas ha elcsap mert ott volt ahol te), rendortol ne felj mert azok teljesen beleszarnak hogy a cingasok mit csinalnak meg nincs is rendszam a cingan, egyszerubb az autosokat b@sztatni (mert ott van rendszam). Ha sotetben elcsapom a lampa nelkuli es lehet hogy reszeg biciglis csotanyt EN VAGYOK A HIBAS!!!!!!! (miert mentem arra ), mennek ezek az elmebetegek szembe veled az egyranyu utcaban, jardan, kozuton, sotetben lampa nelkul(meg akkor is ha a kozuttal parhuzamosan megy a nagyon draga penzert kialakitott BICIGLIUT), raadasul ha figyelmezteted erre oket akkor meg ok kezdenek anyazni teged. Sokszor nem tudom eldonteni hogy melyik a rosszabb, egy magyar falu este es szuret idejen teli reszeg cingasokkal vagy Stockholm es kornyeke egy hetkoznap este lampa nelkuli biciglistakkal.(100 bicigli kozul minimum 70-nek nincs lampaja es a fennmarado 30 kozul 10 hasznalja is).

tyberius 2008.10.15. 22:31:09

okzsoke: a budapesti helyzet is elég ijesztő, de inkább az autósok miatt. Itt nyugodtan lehet gyorshajtani, piroson átmenni, tilosban parkolni. Én legalábbis ezt látom a városban jártamban-keltemben.

A különbség az, hogy valsz a stockholmi biciklisek kevesebb zaj- és légszennyezést okoznak, meg kevesebb súlyos balesetet is.

Mellesleg arra nem gondoltál még, hogy autó helyett bringával járj? Mindenki vigyázna rád, nem kéne mindenféle követelményeknek megfelelned, és kevesebb zaj- és légszennyezést is okoznál, sőt valsz a svéd külker mérleget is javíthatnád, ha beszüntetnéd a folytonos benzinvásárlást.

Hmm, lehet, hogy a svéd város- és országvezetők pont erre játszanak? Nem tudom, de amennyire a különböző boldogságindexekből és várhatóéletkor-értékekből meg tudom állapítani, lehet, hogy mégis a stockholmiak csinálják jobban. :)

kis ember 2008.10.16. 08:21:24

Nahát, és még itt hivatkoznak arra, hogy az időjárás miatt Bp nem alkalmas a kerékpáros közlekedésre. Mert Stockholm a trópusokon van, mi?

9mmPara 2008.10.16. 09:38:26

Azon már én is gondolkodtam, hogy mi lenne itthon, ha egyszercsak kitörne a bringás kánaán és a ma autóban ülők kétharmada hipp-hopp bicajra ülne. Asszem hamar rájönnénk, hogy az se fenékig tejföl -- bár sokkal jobb, mint a mostani helyzet.

9mmPara 2008.10.16. 09:40:54

kis ember! Egyetértek, gyíkság ez az időjárásos duma: max. 70-80 ezer forintból olyan téli-nyári bringás ruhakollekciót össze lehet rakni, ami még az emelkedőn is fölteker helyettem :)

teabore 2008.10.16. 13:30:53

Most jöttem ki Bonn-ba, ami szintén nem a trópusokon van és 300E-s kisváros. Mindenhol van vagy kerépársáv vagy kerékpár-gyalogos közös út, az autósok megállnak a zebra előtt, ha esély van arra, hogy átmehetek, a bicikliseket emberszámba veszik és megadják az elsőbbséget, stb. Ez 2 hét tapasztalata, tudom, nem sok. Miért nem lehet ezt adoptálni Magyarországra?

manta77 2008.10.17. 07:00:52

Sziasztok!
Kb egy év múlva áthelyezem magam hosszabb időre Stockholmba:-) nagyon szimpatikus bejegyzés volt ez, mert én is előnyben részesítem a bicajos közlekedést:-)
szép napot.
Zs

Manyizga (törölt) 2008.10.30. 11:06:28

Téli gumit biciklire először egy kanadai bringás honlapon láttam. Csak vigyorogtam rajta. Aztán amikor egy enyhe - latyakos - emelkedőn a hátsó kerekem szépen kipörgött és megálltam helyben tekerve... szóltam a sógoromnak, hogy szerezzen be nekem téli gumit. Azóta az van fenn. Ég és föld. Főleg hóban a király. 10-20cm hó nem akadály. :)
süti beállítások módosítása